Eмисия новини
от 09.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Нерегламентирани автосервизи, евтини ремонти, липса на правила... докъде ще я докараме

| Интервю
Снимка: Жоро Александров

Средната възраст на автомобилите в България е 17-18 години, посочи пред БНР председателят на Съюза на автосервизите Емил Германов. 

По думите му това подсказва, че тези автомобили изискват доста по-сериозна и задълбочена поддръжка и ремонт, за да бъдат сигурни на пътя

"От 2012 г. работим по една тема, която и до ден днешен не можа да види бял свят - това е регламент за ремонта и техническото обслужване на пътните превозни средства срещу заплащане. Това е един регламент за дейността на автосервизите. Дори бяхме предложили най-лекия режим за практикуване на дейността, това е регистрационният режим. В същото време ИА "Автомобилна администрация", съгласно предвижданите промени, трябваше да води регистър на тези автосервизи, както и досиета на автомобилите, ремонтирани в тези сервизи", обясни Германов в интервю за предаването "Хоризонт до обед".

Хубаво нещо са годишните технически прегледи, но този преглед установява моментното състояние на автомобила, отбеляза той. И предупреди, че след 1000 км. например този автомобил може да не е в същото състояние.
Автомобилът изисква постоянно наблюдение и поддръжка, както и да се води досие за него, за да се знае кой какво е правил по него, категоричен бе Германов, според когото обаче много често хората са склонни да правят компромиси с качеството на ремонта и своевременната поддръжка с цел икономия на средства. Освен това няма и регламент, който да го изисква от тях, добави той. 

По думите му автосервизите в страната, които са членове на асоциации, са около 7200. Той обаче твърди, че само в София има около 5000 сервиза, като 70% от тях не са регламентирани и регистрирани. 
Към момента няма нито един нормативен акт, който да обхваща дейността на автосервизите - те работят свободно, без правила, без ограничения, посочи като друг проблем Германов. 

"Техническата изправност на автомобила е ключов фактор за безопасността на движението. Като че ли при промените в Закона за движение по пътищата този факт винаги го пропускаме, замитаме. Ние предлагаме два пъти нов законопроект, който минава транспортна комисия, но в зала се отхвърля. Имам чувството, че тук вече се намесват материални интереси, които няма как да преодолеем". 

България е единствената страна в Европа, където клиентът на автосервиза си носи частите в багажника и ги дава на майстора да ги смени, отбеляза Емил Германов и посочи, че в този случай сервизът слага бележка, че частите са на клиента и той не носи отговорност. По думите му нелегалният внос на нерегламентирани резервни части е доста голям. Цените са доста изкушителни, но и качеството е ниско, предупреди той: 

"Автомобилът е оправен, тръгва, но докога ще кара и колко ще кара, Господ знае. Молим се само да не стане някоя голяма беля". 

"Докато няма регламент, който да регулира дейността на автосервизите, така ще бъде. Няма сила, която да ги застави да работят по-скъпо и по-качествено, след като клиентът не е склонен да плати", категоричен бе Германов.

Няма и воля, констатира още той. Според него такъв регламент не е задължително да оскъпи услугата. 

Цялото интервю на Юлияна Корнажева с Емил Германов в предаването "Хоризонт до обед" чуйте в звуковия файл. 
По публикацията работи: Анастасия Крушева
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна