Eмисия новини
от 15.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Как се раждат положителните истории в училище

Ивелина Пашова
Снимка: Венета Гаврилова

Въпреки че за тях се чува по-рядко, добри примери и щастливи истории в българските училища има много. За да се промени картината на средното ни образование обаче, тези примери би трябвало да се проучат внимателно и да се намери начин те да станат норма.

Като че ли най-ярки са случаите в "проблемни" райони, общности и селища, където достъпът до образование на децата е под въпрос. Това не значи, че и в редовите учебни заведения в големи градове и за деца от семейства с възможности не трябва да се работи така, че образованието да ги стимулира за развитие и пълноценен живот.

Какво прави възможни положителните истории в училище – за това разговаряме в рубриката "Всичко за образованието" с Ивелина Пашова, ръководителка на проект "Училища за пример" на фондация "Заедно в час", започнала пътя си в образователната сфера като учителка в Копривщица. Тя също има своите щастливи истории с ученици, постигнали мечтите си с много допълнителна работа и личен ангажимент от страна на учителя.

"Когато децата имат смели мечти, имат подкрепяща среда около тях – техните родители, техните учители - тогава нещата се получават. И се получават, разбира се, с много допълнителни усилия…", казва Ивелина Пашова. Тя споделя идеята на програмата "Училища за пример" и основните насоки, в които се работи с учениците, учителите и ръководителите на училища.

"…Както знаем, това е по някакъв начин най-сложният и най-често цитираният проблем, пред който сме изправени – всеки казва: "децата не са мотивирани". От нашия опит това, което виждаме, е, не че децата не са мотивирани, на децата им е скучно и безсмислено. И когато има учители, които успеят да ги ангажират с учебния материал през техните интереси и през предизвикателни задачи, защото то не е само забавление в никакъв случай, през това хем да учат, хем да се развиват, хем да виждат какъв е смисълът от това учене за техния живот, тогава тотално се променят децата и започваме да виждаме в училище едни деца, които взимат участие, които искат да работят с други свои съученици, които развиват тези умения, които всъщност ще ги направят успешни. Това е големият смисъл на програма "Училища за пример"…"

Чуйте цялото интервю в звуковия файл


По публикацията работи: Росица Михова

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна