Проучването "Улици за децата, градове за всички" анализира безопасността на средата за активно, устойчиво и безопасно придвижване на деца в града. Класацията не е оценка на пътната безопасност и не се базира върху конкретни показатели като брой инциденти, коментира пред БНР Драгомира Раева, координатор "Чиста мобилност" в сдружение "За земята", партньор на "Чисти градове" за България. По думите ѝ, докладът е информативен.
Сред критериите, които се разглеждат, са защитените улици около училищата, ограниченията за безопасна скорост – до 30 км/ч, наличието на велосипедна инфраструктура.
Децата са по-уязвими на пътя, те не се виждат добре, не преценяват добре ситуацията, тъй като нямат житейски опит. Нямат и когнитивната способност да оценят опасността. Следва да изграждаме условията за мобилност с оглед на тези фактори, подчерта Раева.
Мерките, дори да ги има на хартия, трябва да се прилагат и да има контрол, заяви тя във връзка с ограничението за движение по централни улици в столицата с до 30 км/ч.
Болоня е сред скорошните примери за успешно прилагане на модела. Ограничението на скоростта покрива 80% от уличната мрежа там и това води до драстичен спад на инцидентите.
Освен че ограничава скоростта, мярката 30 км/ч намалява и трафика, защото повече хора се чувстват комфортно да ходят пеша, допълни Драгомира Раева.
Много родители водят децата си с личен автомобил заради липсата на алтернативи. Когато градският транспорт няма добро покритие, а велосипедните алеи са разпокъсани, с контактни точки на пресичане, които затрудняват дори възрастните, този вариант не се избира. София е чудесен град за велосипеден транспорт, времето е подходящо целогодишно и общината трябва да адресира това, смята координаторът от сдружение "За Земята".
Според Раева паркоместа срещу велоалеи е абсурден конфликт.
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.