Търсим положителния образ на България като туристическа дестинация през художествената форма на плаката. Международното триенале на сценичния плакат, съвместно с Министерството на туризма, обяви конкурс за български и чужди художници. В студиото на "Какво се случва" проф. Божидар Йонов и Албена Спасова, създатели на триеналето и преподаватели в Националната художествена академия, коментират изискванията към конкурса, както и съвременното място на плаката.
"Никога досега България не е обявявала международен конкурс за туристически плакат, никога не сме канили с такава мащабна кампания наши и чуждестранни автори". – казва Албена Спасова – "Крайният срок за подаване на плакатите е 7-и юли, а професионалният подход включва проучване. В естеството на плаката е той да бъда знак, провокация, да въздейства магнетично. Силно се надяваме след тази дата да можем да показваме."
По въпроса за нуждата от клишета като образи, презентиращи България, професор Йонов счита, че всичко е въпрос на художническо третиране. "Всеки един автор може да направи една роза и може да я окепази. Всичко е въпрос на талант. – добавя проф. Божидар Йонов – Изписването на думата България също е много важно. Въпрос е на интелект и отношение към задачата"
Изкуственият интелект не е опасност, защото никой вече не може да работи в тази област без компютър. "Идеята е в главата, а реализацията е свързана с компютъра" – казва проф. Йонов
Галерията на плаката е улицата, но основният работодател на плакатистите са театъра и фестивалите. "Колонките за плакати в София са в окаяно положение. Те са малко и имат антиобраз" – казва Албена Спасова
В последните години обаче се наблюдава известен Ренесанс на плаката, както и появата на млади талантливи художници в тази област.
Чуйте проф. Божидар Йонов и Албена Спасова в "Какво се случва".