Eмисия новини
от 21.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Всяка година графикът за движение на влаковете ще се съгласува с местните структури"

Любен Нанов: В момента няма рентабилни превози в БДЖ

"Цената на билетите няма да се вдигне до безобразие, когато монополът на БДЖ в тази дейност ще бъде прекратен"

| Интервю
2
БДЖ
Снимка: Румен Сарандев

В момента няма рентабилни превози в БДЖ. Това обясни пред БНР Любен Нанов, заместник-министър на транспорта.

Железопътни компании от други държави също ще могат да извършват превози на пътници от края на следващата година, когато монополът на БДЖ в тази дейност ще бъде прекратен. Кои компании ще конкурират държавните железници ще стане ясно до края на тази година, обяви министърът на транспорта Гроздан Караджов на обществена дискусия по темата. Предстои отваряне на българския железопътен пазар за превоз на пътници за конкуренция, посочи той.

"Министерството на транспорта стриктно спазва поетите ангажименти на предходни правителства, които са залегнали в ПВУ. Стратегическата рамка на транспортния сектор предвижда новия договор за обществена услуга да бъде разделен на лотове. Процедурата трябва да бъде състезателна.

Пазарът за частни превозвачи е либерализиран още от 2019 година. Всеки частен оператор, който притежава лиценз не само в България, но и в Европа, може да участва. 

На регионален принцип са разделени т.нар. лотове. Релсите са собственост на държавата и в момента се стопанистват от Национална компания "Железопътна инфраструктура". Те не са обект на тази процедура.

Новият подвижен състав ще бъде разпределен пропорционално на регионалните лотове. Но те остават собственост на държавата, просто ще бъдат експлоатирани за нуждите на обслужване на графика за движение на влаковете от този, който спечели съответния лот. 

Процедурата дава подготвителен период, в който явилите се на тази процедура могат да набавят или наемат подвижен състав от БДЖ или от други фирми, които предлагат такъв".

Хората запазват своите колективни трудови договори и ангажименти, които предходното предприятие е приело, обясни още заместник-министърът в предаването "Неделя 150". 

"Ще има сериозна социална отговорност и това е залегнало в новия договор".

Цената на билетите няма да се вдигне до безобразие, заяви още той.

"Тарифата,  която се прилага към настоящия график за движение на влаковете, ще бъде основа и тя ще се спазва от всички превозвачи. Промени в тарифата могат да се правят единствено със санкцията на възложителя – Министерството на транспорта. Те се заключават в границите на инфлационния индекс". 

Всяка година графикът за движение на влаковете ще се съгласува с местните структури, добави Нанов.

БДЖ има бъдеще, вярва заместник-министърът.

"Проблемите са в стария подвижен състав". 

Цялото интервю може да чуете в звуковия файл. 


По публикацията работи: Мария Сивкова-Илиева
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Горещи теми

Войната в Украйна