Възпитателната функция на училището напоследък е изтъквана от МОН и от учителските синдикати като основен дефицит на средното ни образование. Дори сюжетите от криминалните хроники да заместват статистиката и научните доказателства, това се приема за факт, а мерките, които се предлагат на обезпокоената общност, са в посока санкции, глоби, задължителни часове по добродетели и, изненадващо – религия.
Може ли училището само да компенсира всички недоимъци в обществото и да угоди на политическата конюнктура е реторичен въпрос, който в случая поставяме в скоби. В рубриката "Всичко за образованието" научаваме за педагогическа практика, която успешно съчетава обучението и възпитанието на средношколците. Неин автор е учителят по математика в СУ "Любен Каравелов" в Пловдив Георги Стоев.
Проектът "Следвоенно възстановяване на Газа" се осъществява от няколко години от екипи с участието на повече от 70 гимназисти и няколко учители. Задачата интегрира методи и знания от няколко научни дисциплини и, особено важно, печели интереса и ангажираността на учениците със значим и реален проблем от съвременната действителност. Проектът е оценен и печели награди в няколко форума, а разработката към него за ново крило на разрушена детската болница е отличена на фестивала "Идеите, които променят света" на Националния университетски център за творчество и иновации през 2025 г.
Как научното знание и хуманността могат да се развиват едновременно, допринасяйки за изграждането на така ценните умения, качества и нагласи на съвременните ученици. Защо този вид работа и взаимоотношения изваждат наяве най-доброто у децата ни и правят излишни наказанията и принудата. Какво струва това на учителите и как вложеният труд и идеи се "отплащат". Чуйте в разговора с учителя Георги Стоев и учениците, разработили проекта за детска болница в Газа.