Дискалкулия е едно от онези състояния, които често остават незабелязани, но когато разберем какво всъщност представлява, неволно се питаме: "А дали и аз не страдам от това?" Наричана още математическа или числова дислексия, дискалкулията представлява специфично разстройство на аритметичните умения – способността на човек да разбира, обработва и прилага числова информация.
В предаването "Време за наука" по темата говори д-р Стефка Гигова – клиничен психолог с над 30 години професионален опит, когнитивно-поведенчески и арт терапевт, член на редица професионални асоциации и автор на книгата "Възможното невъзможно – превенция на дискалкулия на развитието"..
Според д-р Гигова развитието ѝ започва още в детска възраст и е особено видно в началния училищен етап, когато се изграждат основите на математическата грамотност. Това състояние, наричано "дискалкулия на развитието", не е придобито вследствие на травма или заболяване, а е част от индивидуалния невроразвой на детето. Без необходимата подкрепа, проблемът може да съпътства човек през целия му живот.
Добрата новина е, че състоянието подлежи на ранна превенция. Д-р Гигова подчертава, че възрастта под седем години е ключова за развитието на когнитивните способности, свързани с ученето – включително началните математически умения. Именно в тази фаза, когато детският мозък е изключително сензитивен към нови знания, трябва да се положат основите на математическата грамотност. Ако навреме се предприемат подходящи образователни и терапевтични мерки, трудностите могат да бъдат значително редуцирани.
Най-често децата със съмнения за дискалкулия биват забелязани от родителите и учителите в началото на втори или трети клас. Тогава натискът от учебната програма се засилва, а пропуските в основните аритметични умения започват да си проличават. Възможно е дори чак в средата на трети клас да се потърси професионално мнение.
Слушайте!