Eмисия новини
от 18.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Румен Радев, АИКБ: Промените в образователните програми за гимназия са добра стъпка

Работодателите подкрепят реформата, за която от години настояват, и предлагат съдействие

| Интервю
Снимка: ЕПА/БГНЕС
Чуй новината! Чуй новината:

Промените в образователните програми за гимназия са добра първа стъпка към решаването на проблема с недостига на квалифицирана работна сила в редица сектори, но дефицитите в образованието се преодоляват с години. 

Така от Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ) коментират решението за повече часове по природни науки, математика, български език и литература. Работодателите подкрепят реформата, за която от години настояват, и предлагат съдействие при търсенето на решение. 

Ефектите върху пазара на труда ще се усетят в дългосрочен план при системна и последователна политика, а усилията ще доведат до формиране на комплексни умения и повече компетенции за професионална реализация, но и за реализация в живота, обясни пред БНР председателят на Асоциацията Румен Радев.

От АИКБ от години настояват за повишаване на качеството на обучението с акцент върху модернизирането на образователната система и съответствие на потребностите на икономиката и с реалните нужди на живота, каза той и даде за пример дори увеличаването на часовете в процентно изражение по математика с 25%, по БЕЛ - с 12%, и по природни науки с 22% за целия курс на обучението, което звучи респектиращо, но изчислено в брой е само малка стъпка в правилната посока.

Въпреки това подкрепата ни е категорична към министерството, защото това са стъпки в правилната посока, отбеляза Радев в интервю за предаването "12+4". Той напомни за теста PISA:

"Имаме ужасяващ спад на резултатите не само по математика и природни науки, но и по четене през последните години. Отдавна вече не гледаме средни параметри, а говорим за критични минимуми на знания. 54% от нашите ученици са под критичния минимум за знания по математика, 48% - по природни науки, по четене - над 53%. За България постигнатото ниво по PISA от общо 6 нива е 2-ро ниво, а второ ниво означава, че учениците могат единствено да разчитат на прости стратегии, преки изводи, несложен материал, представена информация, задачи, които изискват единствено буквално тълкуване. Това за нас е тревожното". 

По думите му има драстичен спад на децата със завършено средно професионално образование, което е и устойчива тенденция.

"Нещата, в които можем да помогнем, са модернизация на професионалното образование, което става чрез въвличане на бизнеса в разработването на учебното съдържание, последователна политика към засилване интереса на учениците от ранна детска възраст към природните, приложните дисциплини, увеличаването на броя на математическите паралелки, както и такива с природни науки. Това са конкретни решения. Имаме готовност, като бизнес, активно да участваме в този процес, в това число и да го подпомагаме при необходимост - и материално, и финансово, но и с човешки ресурси", коментира Румен Радев. Според него всяко изменение на образователните програми носи дългосрочни икономически ползи на обществото.

"Деца, които придобиват инженерни, приложни умения, няма начин да не успеят ефективно, качествено да се реализират в последствие. Реализацията им е неминуема, при това успешна. Придобиването на подобни умения и научни знания е трудно и продължително, струва усилия. Много пъти това демотивира и прави предпазливи семействата. И в България ръстовете, които имаме в предприятията, ангажирани в инженерните производства, са най-високи - много по-високи от средния ръст на възнагражденията в останалите сектори", категоричен бе той.

Цялото интервю на Наталия Ганчовска с Румен Радев в предаването "12+4" чуйте в звуковия файл. 
По публикацията работи: Анастасия Крушева

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна