Eмисия новини
от 12.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Отново в клас и отново за българските неделни училища зад граница

Мая Падешка от УС на АБУЧ: Административни детайли спъват възможностите за обучението на наши ученици в България

Снимка: Българско училище Рим

Да запазват българските корени сред младото поколение сънародници в чужбина, а също и да съхраняват българския език, памет и култура сред наследниците на българската емиграция – това е огромната мисия на българските училища по света. Повечето от неделните ни училища в Европа, САЩ и Канада вече отбелязаха своята петнайсета, дори двайсета годишнина, а това е знак, че имаме сериозни образователни и културни институции, чиято работа трябва да приемаме сериозно и с още по-голямо внимание – напомниха от Асоциацията на българските неделни училища в чужбина (АБУЧ) по време на годишния си форум това лято във Велико Търново.

Д-р Мая Падешка

"Нашите неделни училища се създават към местни асоциации и фондации на българи, живеещи в чужбина. Към тези структури възникват и фолклорни състави, към които българите проявяват много голям интерес, в тях се включват не само учениците, но и родителите. Всичко това предизвиква любопитство и у съответната чуждестранна общност, която ни заобикаля" каза в интервю за Радио България д-р Мая Падешка, преподавател в българско училище в Рим и член на Управителния съвет на АБУЧ. Тя изказа благодарност към Министерството на образованието и науката (МОН), защото без подкрепата на българската държава, неделните образователни средища не биха могли да съществуват.

В момента към МОН има три национални програми, насочени към развитие и поддържане на българския език и култура в чужбина – "Роден език и култура в чужбина", "Неразказаните истории на българите" и "Български образователни маршрути". Към така поднесените теми има много голям интерес от страна на неделните училища зад граница.

Вицепрезидентът Йотова във форума „Неразказаните истории на българите“

Например чрез "Неразказаните истории на българите" дори и най-малкото неделно училища зад граница се превръща в своеобразен  център за научно-изследователска работа. Учениците осъществяват връзка и интервюта с изявени сънародници в съответната държава, като по този начин навлизат по-надълбоко в историята и откриват българските следи назад във времето. "Тези училища пишат историята на българската култура и на българската емиграция в момента" – твърди д-р Мая Падешка.

По думите ѝ, има много сериозна стъпка напред и по отношение на образованието по български език в училищата зад граница, но са нужни и нови изследователски усилия, за да може тези училища да повишават качеството си и да създават адекватни програми, помагала и учебници, които да са от практическа полза на преподавателите.

XVIII Годишна среща на АБУЧ

Това са важни неща, защото методиката на обучението по български език за българи в чужбина не е методиката на родноезиковото обучение, но не е и методиката на чуждоезиковото обучение. Затова трябва да се обоснове нова научна основа, върху която да стъпят всички нови законодателни инициативи – около това мнение се обединиха и участниците в XVIII Годишна среща на Асоциация на българските неделни училища в чужбина (АБУЧ), която се проведе в средата на юли месец т.г., на която присъстваха и някои от основателите на Асоциацията , като г-жа Снежина Мечева от Англия и Боянка Иванова – дългогодишен преподавател в САЩ. Училищата не са единствените членове на АБУЧ – казва ни д-р Мая Падешка:

"Ние привличаме и много физически членове – хора пряко обвързани с каузата на неделните училища и помагат изключително много. Сред организаторите на нашата годишна среща от Великотърновския университет - професорите Ценка Иванова и Мария Илиева вече са членове на нашата асоциация. Това са новите посоки, които следваме – към отваряне, прозрачност и търсене на по-тесни връзки с нашите членове. Нашият календар е много богат. Това се вижда и от сайта на Асоциацията – много събития организират членовете ни, всеки празник като начало и край на учебната година се отбелязва много тържествено за учениците. Също имаме изключително сериозни и добре организирани форуми за връзката на българското училище с висшето образование, посветени на новости в технологиите, с методически проблеми на обучението по български език и извънкласните дейности."

Голяма част от българчетата в неделните училища зад граница излизат с добро ниво на владеене на българския език, макар и в чуждоезикова среда – обяснява д-р Мая Падешка. А с теста по български език като чужд те могат да кандидатстват в университетите в България, тъй като резултатите от него се приемат като входен изпит. По думите ѝ, екипите на неделните училища се "борят" за всяко едно дете, което иска да продължи даследва и да учи във висше училище в България. Но това се оказва трудно, защото има разминаване между получаването на дипломите в чужбина и сроковете за кандидатстване в България. Този проблем е бил поставен на специална среща в парламентарната Комисия по образование в София – сподели д-р Падешка, самата тя преподавател в университет в Италия и директор на българското неделно училище "Асен и Илия Пейкови" в Рим.Тя коментира и постоянно растящия брой училища зад граница – в списъка, утвърден от МОН за учебната 2025/26 година са посочени 277, като много от тях имат по два или повече филиала:

"Училищата наистина стават повече, но все още броят на децата в тях е малък в сравнение с общия процент деца от български произход по места. За съжаление това зависи единствено от волята на семействата, затова трябва да се работи с тях и мотивираща роля в тази посока трябва да имат и Изпълнителната агенция за българите в чужбина, и МОН , и АБУЧ, които да работят заедно сред българските общности по света – пояснява Мая Падешка. – Нашите училища наистина дават много, не само като предаване на традицията, дават един език, една култура в повече. МОН се вслуша в предложенията ни за създаване на адекватни учебни програми за нашите ученици и това се случи в началото на тази година, когато бяха одобрени новите учебни програми по български език като втори. Като за първи път по настояване на нашата общност са утвърдени и програми за предучилищните етапи (4-6годишна възраст). При нас идват много деца в тази възраст, а това е много важен период на адаптация към българския език, активно слушане, натрупване и експониране на тази реч. Работи се и по програми от "В"- равнищата за усвояване на езика. Това е една много добра база."

Всичко обаче е в ръцете на родителите, които трябва да имат желание и да отделят лично време, за да водят децата си на българско училище. Понякога разстоянията са големи, но в помощ са и дистанционните форми, които много от училищата зад граница предлагат, напомня Мая Падешка.


Снимки: Facebook/ Българско училище Рим (архив), Facebook /Мая Падешка, Асоциация на българските училища в чужбина 

По публикацията работи: Марта Рос

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна