Eмисия новини
от 15.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Милена Каменова: В чисто емоционален план децата се чувстват сами

Образователна игра помага на децата в света на емоциите

Александра Стоименова: В образователната ни система има голяма нужда от по-интересни и интерактивни инструменти за работа с децата

| Интервю
Снимка: Калина Стоянова

В образователната ни система има голяма нужда от по-интересни и интерактивни инструменти за работа с децата. 

Това мнение изказа пред БНР Александра Стоименова от организаторите на кампанията "Сила за новото поколение", която стартира през 2024 г. Продължението ѝ е опит да се вдъхновят учениците да опознаят света на емоциите чрез нова образователна игра "Магическо училище. Тайната сила на новото поколение". Тя цели да насърчи съпричастност и емпатия сред децата. 

"Образованието трябва да е интерактивно, да има подход и по този начин децата ще се научат на това, което искаме да им дадем", категорична бе тя. 
 
"Решихме да подемем тази инициатива срещу агресията и тормоза в училище. Това не е лека задача. Това е процес, който изисква много работа и усилие. Всички носим отговорност. Вярвам, че с взаимни усилия и достатъчно време ще започнем да правим българската образователна среда по-спокойна и по-благоприятна за децата. Тепърва сме започнали", коментира Стоименова в интервю за предаването "Преди всички".

За новата игра тя подчерта: "Искаме да работим към проблема през позитивното, а не през негативното. Една от предпоставките да се стига до насилие е липсата на информираност и работа с децата на тема емоционална интелигентност - да разпознават чувствата си, да ги възприемат и да знаят как да реагират, особено когато те са негативни. Оттам се роди идеята за настолна игра за емоционална интелигентност, за да може чрез интерактивен, интересен и забавен начин децата да се запознаят с основните емоции, с които се сблъскват на ежедневна база в живота си и в училище. Няма нищо лошо да си ядосан, да изпитваш гняв, да си щастлив, да се страхуваш - всички тези неща са много важни да си говорим с децата за тях". 

По думите ѝ тази игра има нужда да стигне и до родителите. Според нея това може да бъде семейна игра:

"Колкото по-голяма е групата, толкова по-интересно става, но може и в по-тесен състав. Не искаме да ограничаваме потенциала на играта само до училище".

Стоименова подчерта, че играта е за над 8-годишни деца.

"Нашата идея беше да подходим през интереса на децата. Играта е най-близкият подход, чрез който те се развиват, учат и общуват и е най-прекият път към тях. Нашата идея беше да подкрепим децата и учителите да обърнат малко повече вниманието си към вътрешния свят на децата", обясни Милена Каменова - психотерапевт и специалист по детско развитие.

"Говори се много по темите, свързани с проблемите на децата в училище, но повече фокусът в обществения диалог и в разговорите със самите деца е върху поведението им. Ако останем в разговора на ниво само за поведението на децата, рискуваме да пропуснем причините, които са в техния емоционален свят", смята тя.

И подчерта, че родителите са изключително важна част от работата. Иска ни се да насочим вниманието към емоционалната част, преживяванията, каза Каменова. По думите ѝ хората се интересуват все повече, а родителите търсят помощ и консултации.

Все още обаче децата в чисто емоционален план се чувстват сами, изтъкна Каменова. 

Според нея е много важно всеки да бъде на мястото си в своята роля. Но основата, на която се свързваме с децата, е автентична връзка - чисто човешка, да имаме емоционалната връзка с детето и да се интересуваме от това какво детето преживява, подчерта тя.

По думите ѝ сегашните деца са много будни, но имат нужда малко от нашата подкрепа, за да разберат какво могат да правят с това, което преживяват: 

"Те не знаят как да се саморегулират емоционално. Не знаят какво да правят, когато са ядосани, уплашени, когато изпитват тъга или са тревожни и се справят по детски - или се потискат, или агресират. Влечението към устройствата също има връзка с тази тенденция. Устройствата дават на децата изравняване на емоциите, успокояване, от което те имат нужда".

Милена Каменова напомни още, че всеки възрастен човек е модел за децата

Цялото интервю на Силвия Великова с Александра Стоименова и Милена Каменова в предаването "Преди всички" чуйте в звуковия файл.

По публикацията работи: Анастасия Крушева
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени