САЩ не са водещи, макар електромобилите да имат значителен дял в продажбите, големият двигател си остава Китай, който инвестира огромни средства в развитие на производствени мощности и иновации. Западноевропейските фирми и "Тесла" също започнаха да инвестират. Това е голяма приливна вълна, която продължава много силно, независимо от цените на петрола, коментира пред БНР Юлиян Попов, бивш министър на околната среда и водите.
По думите му, 50% от новите коли с Китай са електрически, а това вече е критична маса, която променя пазара. В Европа водещата страна е Норвегия, където почти 97 на сто от новите коли са електрически, дава друг пример Попов.

"Колкото повече караш, толкова по-бързо първо покриваш първоначалния си разход, но и преодоляваш въглеродния отпечатък на самото производство", отбелязва бившият екоминистър, като изтъква, че електромобилите се търсят от хора, които шофират по-активно.
С 2% е намаляло потреблението на петрол вследствие на покупките на електромобили. Ръстът при тях е много силна тенденция. Може да се очаква в близките няколко години електромобилният парк глобално да се удвои, казва още Юлиян Попов.
Двигателите с вътрешно горене няма да "загинат" за един ден. Колите, които в момента се купуват, ще продължат да се купуват поне още 10 години в сериозни количества, смята той.
По думите му, в следващите 5 години предстои огромна вълна от иновации. Обемът от иновации от страна на Китай, който ще видим в най-скоро време, е огромен, а китайският електромобил става изключително привлекателен за купувача.

Голяма част от бензиностанциите в страната започнаха да се оборудват със зарядни станции за електромобили. В градовете процесът е лесен, тъй като има достатъчно мощност и напрежение на мрежата, коментира Светослав Бенчев от Българската петролна и газова асоциация (БПГА).
Реалният проблем е, че по магистралите и основните пътища липсват достатъчно мощност и напрежение, за да бъдат изградени достатъчно добри и бързи зарядни станции, подчертава той.
"На някои бензиностанции по магистралите има точно толкова, колкото да работи хладилникът, да се осветява бензиностанцията през нощта. Това са 10-15 киловата доставна мощност, при положение, че най-малката зарядна станция е 30-35 киловата. Говорим за сериозна разлика. Със сигурност на много по-малко места можете да заредите на "Тракия" или на "Хемус", отколкото около вас или в града."
"Водородът няма място, поне към настоящия момент, в пътния транспорт. Водородът има бъдеще в сериозния транспорт – корабния и железопътния. В тези сериозни и по-тежки сектори той има бъдеще", пояснява още Бенчев.
По директива за алтернативната инфраструктура водородът на бензиностанции трябва да се съхранява при 700 бара налягане (пропан-бутанът е на 7 бара), което го прави доста опасен, допълва експертът.
Двете мнения за предаването "Хоризонт до обед" чуйте в звуковите файлове.
