Eмисия новини
от 12.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Нараства делът на електромобилите. Как това променя картината на мобилността?

| Интервю
Снимка: БГНЕС
Чуй новината! Чуй новината:

За миналия месец продажбите на електрически автомобили са нараснали с една четвърт в световен мащаб спрямо същия период на миналата година. Китай държи половината от този пазар. 36% е ръстът на продажбите в Европа, но в Северна Америка се отчита спад с 41%.

САЩ не са водещи, макар електромобилите да имат значителен дял в продажбите, големият двигател си остава Китай, който инвестира огромни средства в развитие на производствени мощности и иновации. Западноевропейските фирми и "Тесла" също започнаха да инвестират. Това е голяма приливна вълна, която продължава много силно, независимо от цените на петрола, коментира пред БНР Юлиян Попов, бивш министър на околната среда и водите. 

По думите му, 50% от новите коли с Китай са електрически, а това вече е критична маса, която променя пазара. В Европа водещата страна е Норвегия, където почти 97 на сто от новите коли са електрически, дава друг пример Попов.

Юлиян Попов  Снимка: БТА

"Колкото повече караш, толкова по-бързо първо покриваш първоначалния си разход, но и преодоляваш въглеродния отпечатък на самото производство", отбелязва бившият екоминистър, като изтъква, че електромобилите се търсят от хора, които шофират по-активно.

С 2% е намаляло потреблението на петрол вследствие на покупките на електромобили. Ръстът при тях е много силна тенденция. Може да се очаква в близките няколко години електромобилният парк глобално да се удвои, казва още Юлиян Попов.

Двигателите с вътрешно горене няма да "загинат" за един ден. Колите, които в момента се купуват, ще продължат да се купуват поне още 10 години в сериозни количества, смята той.

По думите му, в следващите 5 години предстои огромна вълна от иновации. Обемът от иновации от страна на Китай, който ще видим в най-скоро време, е огромен, а китайският електромобил става изключително привлекателен за купувача.

Светослав Бенчев   Снимка: БТА

В България и Румъния има едва 1,2 зарядни станции на 100 километра, а само в Хамбург има повече станции от България и Словакия, взети заедно. За сравнение – в Дания има 96 зарядни станции на 100 км, а в Нидерландия – 81.

Голяма част от бензиностанциите в страната започнаха да се оборудват със зарядни станции за електромобили. В градовете процесът е лесен, тъй като има достатъчно мощност и напрежение на мрежата, коментира Светослав Бенчев от Българската петролна и газова асоциация (БПГА).

Реалният проблем е, че по магистралите и основните пътища липсват достатъчно мощност и напрежение, за да бъдат изградени достатъчно добри и бързи зарядни станции, подчертава той.

"На някои бензиностанции по магистралите има точно толкова, колкото да работи хладилникът, да се осветява бензиностанцията през нощта. Това са 10-15 киловата доставна мощност, при положение, че най-малката зарядна станция е 30-35 киловата. Говорим за сериозна разлика. Със сигурност на много по-малко места можете да заредите на "Тракия" или на "Хемус", отколкото около вас или в града."

"Водородът няма място, поне към настоящия момент, в пътния транспорт. Водородът има бъдеще в сериозния транспорт – корабния и железопътния. В тези сериозни и по-тежки сектори той има бъдеще", пояснява още Бенчев.

По директива за алтернативната инфраструктура водородът на бензиностанции трябва да се съхранява при 700 бара налягане (пропан-бутанът е на 7 бара), което го прави доста опасен, допълва експертът.

Двете мнения за предаването "Хоризонт до обед" чуйте в звуковите файлове. 

По публикацията работи: Яна Боянова

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени