Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Столичното метро става на 27 години

Стоян Братоев
Снимка: БГНЕС
На днешния ден преди 27 години е пуснат в експлоатация първият участък от софийското метро - от “Сливница” до “Константин Величков”.

“Искам да поздравя колегите от “Метрополитена”, колегите от строителните фирми, които са строили и строят метрото в момента, проектанти, надзорници, инвеститори с днешния ден, когато се навършват 27 години от пускането на първия участък на метрото”, каза Стоян Братоев - директор на Столичния Метрополитен.

По думите на Братоев този първи участък не е свършил някаква сериозна транспортна работа, но метрото все отнякъде трябва да започне и постепенно нараства, за да стигне до сегашните 52 км и 47 метростанции.

“Няма метрополитен в света, който да е спрял развитието си. Има периоди, когато намаляват темпото, според развитието на града, периоди, когато се засилва темпото, когато градовете се развиват, и при нас е така”, казва Братоев.

Показателно за облекчението на наземния трафик, което е следствие от работата на метрото, е че по първата линия на метрото, която свързва столичния квартал “Люлин” с центъра на града, са пътували 14 линии на градския транспорт, а сега са само 4.

“Метрото се развива само в местата, където има голям пътникопоток, който не може да се обслужва от нормалните линии на градския транспорт, или за да се обслужва трябва да има много паралелни линии. Метрото вози по 40 хил. пътника на час, докато наземния градски транспорт по 4-5 хил. души”, коментира още Братоев.

Метрото не догонва, метрото изпреварва, казва той и обяснява, че всеки участък, когато се строи, паралелно със строителството трябва да се мисли и как ще се осигури превозът на пътниците. Трябва да има влакове, които се движат, тези влакове трябва да обезпечават необходимия график, т.е. интервали на движение, да превозват необходимия брой пътници, които разчитат на този участък.

“В момента извършваме доставка на още два вида влакове. За третата линия още 8 влака, във връзка с разширението. За третата линия ще са същите, каквито се движат и в момента - на Siemens. Строим още 9 км, а това, което имаме не е разчетено за цялата дължина на линията.

Годността на един влак за метрото е от порядъка на 28 години, след това трябва да се модернизира или да се бракува. Първите влакове при нас бяха 12 и от тях са останали 4 за модернизиране.

В момента столичният “Метрополитен” разполага с 52 влака по първата и втората линия и 30 по третата. За потребностите на София е необходимо да има поне 80 км. метролинии, а към момента са изградени 52 км. и се строят нови 9 км. Останалите 20 км ще бъдат в различни участъци на града.

Така например метрото тепърва ще се развива на север, където районите са слабо застроени и не са усвоени. С метрото може да се стимулира това строителство и така натискът от южните райони ще започне да намалява. По третата линия метрото ще се развива от кв. “Левски” към кв.”Враждебна”.

Чуйте целия разговор на Константин Лавсов в звуковия файл.

Още по темата: 
По публикацията работи: Елица Елефтерова - Иванова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Нов индекс ще измерва степента на тревожност в обществото

Индекс на обществено напрежение ще измерва и отразява степента на спокойствие или тревожност в цялото ни общество и влиянието му върху всички аспекти от политиката и икономиката. Индексът цели да бъде достоверен диагностичен и прогностичен инструмент, който ще отразява степента на обществено напрежение и влиянието, което то оказва пряко върху това..

публикувано на 02.09.25 в 17:46

Драгоман е община с добре развити социални услуги, но има и таргет групи, които те не обхващат

Наскоро в Драгоман бе открита новата Приемна на Дирекция "Социално подпомагане" – отдел “Социална закрила" и отдел "Закрила на детето“, която се помещава в Медико-социалния център на града. До дни в града ще бъде направена и първата копка на бъдещия Център за възрастни хора без увреждания. Повече за новия център разказа Лидия Банкова,..

публикувано на 02.09.25 в 16:54

Катастрофиралият сутринта трамвай е потеглил с максимална скорост след външна намеса

Трамваят, който рано тази сутрин катастрофира в София, е потеглил след външна намеса, заяви пред "Хоризонт" председателят на комисията по транспорт в Столичния общински съвет Иван Таков.  Трамвай излезе от релсите при Румънското посолство Той е гледал записите от камерите в кабината на ватмана: "Виждат се две момчета как обикалят..

публикувано на 02.09.25 в 16:34

Д-р Радосвета Стаменкова: Младите хора в България имат нужда от подкрепяща среда

Кога да планираме семейство? Как да се справим с демографската криза? Кои са факторите, които влияят на младите семейства в България да отлагат деца и брак? Често сме свидетели на информационни кампании, свързани с репродуктивното здраве, но каква кампания е необходима от страна на държавата, за да стимулира по-ранно семейно планиране - по-високи..

публикувано на 02.09.25 в 16:15

Назначиха комисия от район "Средец", която да оцени щетите след инцидента с дерайлиралия трамвай

Около 5.00 ч. тази сутрин трамвай по линия 22 излезе от релсите близо до Румънското посолство. Ударени са 7 автомобила паркирани в близост. Няма пострадали хора, нанесени са материални щети. Разрушени са трите страни на подлеза на кръстовището на ул. "Цар Иван Асен", срещу Румънското посолство. Мястото вече е разчистено. И двете мотриси на..

публикувано на 02.09.25 в 14:46

След спор в Перник: Възрастна жена пострада тежко след нападение от 21-годишна

Възрастна жена е със счупени китка и тазобедрена става след като била блъсната на земята от 21-годишна перничанка. Инцидентът е станал вчера на една от централните улици в Перник "Св. св. Кирил и Методий”. 70-годишната жена направила забележка на младата водачка, че паркира автомобила си на тротоар и с това пречи на пешеходците. Между двете възникнал..

публикувано на 02.09.25 в 13:36

С път, борба, красота и екипност се стига до върха, показва завършеният стенопис "Упование"

Стенописът "Упование" в кв. "Гео Милев", за който Радио София разказа преди дни, беше завършен и открит. Той напомня, че хората и природата са едно и отдава почит на българските алпинисти. Инициативата е на фондация Visionary в партньорство с посолството на Словения и е част от календара на фондация "София – Европейска столица на спорта"...

публикувано на 02.09.25 в 12:25