Аз не искам да говоря за това, кой е убиецът, даже и да е превеждан романа на български и някои хора да са го чели...Категорична е Агниешка Холанд, родената във Варшава филмова режисьорка, която се шегува, че „Филмът лесно е можел да получи и друго заглавие: „Няма място за старите жени” защото е разказ за реалността в
Не, по-сложно е. Става дума за две представи за света, които стават непримирими една с друга, когато някои хора, които са изключени намират основания да отмъщават. Спират да вярват, че с други средства могат да постигнат целта си.
Всъщност, по някакъв начин това става доста актуално, защото говорим за разделение на обществото и мисля, че е доста очевидно в някои европейски страни, както и в Америка. Отразява се и на политическата ситуация, но също така, може да се гледа и като обикновена криминална история. Екологически трилър.Когато Агниешка Холанд говори за Америка можем да сме сигурни, тя я познава повече от добре.
Жертвата може да стане насилник и обратното. Ние живеем във времена в които не вярваме в общата истина. И затова страните могат да си сменят местата. Но аз все още вярвам в общата справедливост. но това все повече и повече се подлага на съмнение от хората, от политическите играчи, но и от обществата.
Не съм сигурна дали се поставя под въпрос. Човешката природа е универсална, но емпатията - съчувствието към различния не е универсално. А ако не чувстваш емпатия тогава можеш да виждаш външно различния от теб човек като съвсем различно същество. Това е опасното нещо, което ражда фашизма. И мисля, че от човешка гледна точка сме в подобна ситуация днес. Хората искат да разкарат проблемите на другите от своите собствени дворове.
За да го направят на практика те трябва да представят различния човек като не-човешко същество, не просто като странник, чужденец, а става дума че това отношение се използва и за унищожаване на политическия противник, - опонентът трябва да бъде представен като не-човек.... като по-нисшо същество, като "под-човек".
Разбира се действието предизвиква противодействие. хората, които са от другата страна, които са вече де-хуманизирани като противник, имат избор да мълчат и да са пасивни или да отговорят по подобен начин на тези, които са ги дехуманизирали.
И днес виждаме една котрареволюция не само спрямо политическата коректност, но срещу всичко, което беше постигнато в освобождението и промяната на властовите роли - разколебаването, в крайна сметка на двойката мъжко господство- женско подчинение.
Това, което става в Полша, политически погледнато, или това което може да стане във Франция с Марин Льо Пен и тогав, което става с доналд Тръмп в Америка, и в Унгария е нещо като контра-революция, не просто срещу либералната демокрация, или икономическата либерализация, глобализация, но срещу този прогрес дошъл с променените властови роли и ролата на жената. Това е контраволюция срещу променената роля на жената
Да и можем да го видим и в речите на Путин и в действията на полското правителство- всички тези действия са за да въррнат жената обратно към трите "К" (на немски )Къщата, кухнята, църквата...И... ще запазим тайната на развръзката. Филмът "Следи", който взе Сребърната мечка в Берлин и неговата създателка Агниешка Холанд днес вечерта, в кино Люмиер, ще бъдат една от специалните изненади на София филм фест.
Електронна поща:
reporter@bnr.bgАдрес:
София, ПК 1040,