Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Алан Менкин и Хауърд Ашман – един звезден бродуейски и холивудски тандем

Алан Менкин (вляво) и Хауърд Ашман на церемонията по връчване на наградите „Оскар” през 1990 г.
Снимка: Архив
Този петък – само два дни преди Цветница, решихме да припомним на уважаемата публика най-ярките музикални номера от прочутия мюзикъл на Алън Менкин и Хауърд Ашман „Магазинчето на ужасите”. Някой ще попита – как така Цветница и ужаси? В отговор – съвсем кратко съдържание на творбата:
Сиймор, беден сирак, е отгледан от мистър Мушник, собственик на малък магазин за цветя в един от западналите квартали на техния град. Мистър Мушник е наел Сиймор на работа в магазина, където младежът прекарва времето си, решавайки интелектуални задачи и мечтаейки за продавачката Одри. Един ден, точно след слънчево затъмнение, Сиймор открива странно растение, купува го и го нарича „Одри Втори” (или Втора?)... Докато се грижи за растението, Сиймор открива, че новият му любимец има уникален апетит за... човешка кръв. Растението расте, и расте, и расте, заедно с любовта на Сиймор към Одри, но кой пръв ще притежава девойката?...
Ще разберете, ако останете с нас до финала. А що се отнася до въпроса за Цветница – според звездния ни екип, като всички растения и това бедно извънземно същество – Одри Втори, би трябвало да си има някакъв празник, а щом е растение – какъв по-подходящ за него от Цветница?...
Световната премиера на мюзикъла „Магазинчето на ужасите” с музика от Алън Менкин и либрето и стихове от Хауърд Ашман е била на 6 май 1982 в театър Workshop of the Players' Art. На 27 юли 1982 започват спектаклите в нюйоркския Orpheum Theatre на оф-Бродуей. Оригиналната постановка е режисирана от Хауърд Ашман и Еди Кауън и веднага става хит както сред публиката, така и сред критиката, като през 1982-1983 печели няколко награди, сред които New York Drama Critics Circle Award за най-добър мюзикъл, Drama Desk Award за изключителен мюзикъл, и Outer Critics Circle Award. В предговора към либретото Хауърд Ашман пише, че шоуто „иронизира много неща, сред които фантастиката, филмите на ужасите, музикалната комедия и дори легендата за доктор Фауст”. Четири години по-късно режисьорът Франк Оз заснема киноверсия на мюзикъла, в която са направени някои промени в партитурата – едни песни са отхвърлени, добавени са други, но най-важната разлика е, че страшният финал е заменен с геройска постъпка на Сиймор.
„Магазинчето” е първият успех на творческия тандем Ашман – Менкин. В началото на 90-те години на ХХ век те създават партитурите на три изключителни анимационни хита на Дисни – „Малката русалка”, „Красавицата и Звяра” и „Аладин”.
Днес Алан Менкин всъщност е най-популярен с работата си за Дисни и музиката за прочути анимации. Сред най-известните му заглавия, освен споменатите три, са „Покахонтас”, „Гърбушкото от Нотр Дам”, „Херкулес” и игралният „Омагьосана”. Композиторът е удостояван с двойни академични награди – за най-добра партитура и най-добра песен за четири от своите филмови проекти. Носител е на осем „Оскара” и само композиторът Алфред Нюман е с девет, а самият Уолт Дисни – с 22, го изпреварват като носители на повече награди „Оскар” от Алан Менкин. В момента той е рекордьор в качеството си на жив човек с най-много присъдени награди на Академията. Обявен е за Легенда на Дисни още през 2001, а освен „Оскари”, „Златни Глобуси”, „Тони” и други американски театрални награди, има в колекцията си няколко златни грамофончета – от прочутите „Грами”.
Първият анимационен хит, за който Алан Менкин и Хауърд Ашман са удостоени с награди за най-добра партитура и песен е „Малката русалка”, появила се на екраните през 1989 и донесла на авторите си два „Оскара”, два „Златни Глобуса” и „Грами”. Режисьори на филма са Рон Клемънтс и Джон Мъскър, а оскароносната песен е Under the Sea. В края на ноември 1991 на екраните излиза вторият невероятно популярен филм на Дисни с партитура от Менкин и Ашман – „Красавицата и Звяра”. Този път кошницата на победителите е пълна с два „Оскара” (плюс още четири номинации), три „Златни глобуса” и цели четири награди „Грами” – две за цялата партитура и две за едноименния хит – Beauty and the Beast, изпят във филма от бродуейската легенда Анджела Лансбъри.
За съжаление талантливият писател и поет Хауърд Ашман не доживява да види триумфа на своето творение. Той умира от СПИН на 14 март 1991 – осем месеца преди „Красавицата и Звяра” да излезе на екраните. Ашман така и не успява да гледа този филм, както и следващия – „Аладин”, над който с Менкин вече са започнали работа. Партитурата на „Аладин” е довършена от текстописеца на Андрю Лойд Уебър – Тим Райс. Но на финала на „Красавицата и Звяра” създателите оставят посвещение: „На нашия приятел Хауърд, който даде на Русалката нейния глас, а на Звяра – душата му. Ще останем вечно признателни. Хауърд Ашман: 1950-1991”.

петък, 15 април, от 14.00 часа
По публикацията работи: Цветана Тончева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Джакомо Пучини

Три шедьовъра на Пучини на българска сцена

В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..

публикувано на 23.11.24 в 08:00

Пето издание на фестивала ТрансАрт

Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..

публикувано на 22.11.24 в 10:50
Виолончелистът Христо Танев

"Тембри и нюанси" – концерт на Симфоничния оркестър на БНР

Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..

публикувано на 22.11.24 в 07:25

"Изповед на един син" – музика, в която откриваме себе си!

"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..

публикувано на 21.11.24 в 08:35

"Кварто" и Емануил Иванов с творби на Брамс и Шостакович

Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...

публикувано на 20.11.24 в 08:45