Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

„Силата на съдбата” от Верди, спектакъл на Баварската опера, Мюнхен

| обновено на 14.03.14 в 16:28
Аня Хартерос в сцена от операта.
Снимка: bayerische.staatsoper.de
„Силата на съдбата” – опера в четири действия от Джузепе Верди. Изпълняват солисти, хорът на Баварското радио и Баварски държавен оркестър, диригент Ашер Фиш.
Документален запис от спектакъл състоял се на 22 декември 2013 г. в Мюнхен, постановката е на версията от 1869 г. Тази постановка, със същия състав ще се играе отново в края на месец юли тази година и в началото на месец май 2015 г.

Действащи лица и изпълнители:
Аня Хартерос – Леонора
Йонас Кауфман – Дон Алваро
Людовик Тезие – Дон Карлос
Виталий Ковальов – Маркизът на Калатрава и отец Гуардиано
Надя Кръстева – Прециозила
Хайке Грьоцингер – Кура, Кристиан Ригер – кмет
Франческо Петроци – Трабуко
Ренато Джиролами – брат Мелитоне


Кратко представяне на изпълнителите:
Аня Хартерос е родена в Германия – баща й е грък, а майка й германка. Първото й участие на сцената е в ученическа продукция на „Сватбата на Фигаро” като Графинята през 1990 г., а първият й самостоятелен концерт е две години по-късно в Швейцария. След това завъшва университета в Кьолн и през 1993 и 1994 прави концертни турнета в Русия и Съединените щати. Сериозната й кариера започва в операта в Бон. През 1999 г. печели оперния конкурс в Кардиф, Уелс, което й носи много ангажименти за концерти и покани за спектакли в едни от най-големите театри, включително Виена, Берлин, Париж, Метрополитън опера и на фестивала в Залцбург.
Виталий Ковальов – в началото на деветдесетте, завършва дирижиране в Киев, а след това работи с църковен хор. Разпадането на СССР привлича туристи и от отдела по култура в Киев го ангажират да организира концерти с православна музика за туристите. Няколко пъти поради внезапно заболяване на баса се наложило докато дирижира да изпълнява и неговата партия. Така го чула една швейцарка, която успяла да убеди директора на операта в Берн да покани младия украински бас на прослушване. Първата му роля там е Оровезо. Междувременно Виталий изпраща свои записи за конкурса на Пласидо Доминго и получава покана да замине за Пуерто Рико. Стига до финалите и получава предложение да работи с един от менажерите на Доминго. Постепенно, първо с малки роли, а след това и с централните басови партии Виталий стига до най-големите оперни сцени.
Ако има суперзвезда в днешния състав, то това е Йонас Кауфман, смятан в момента за един от най-добрите спинтови тенори. Роден е в Мюнхен. Докато учи музика в университета участва с малки роли в спектакли на баварската опера. Професионалната си кариера започва в театъра в Саарбрюкен и бързо привлича внимание, така че след 1995 г. вече получава покани и от по-големи театри. Първият му международен дебют е в Чикаго. Днес Йонас Кауфман е сред любимите певци на меломаните по света. От миналата година Кауфман е камерзенгер на Баварската държавна опера.
Людовик Тезие – роден в Марсилия, ученик в Париж на Мишел Сенешал. Първият театър, в който започва кариерата му е в Люцерн, Швейцария. Никола Жоел му предлага ангажименти в Тулуза, а след това и в Лионската опера. През 1998 г. заедно с Джойс Ди Донато печели конкурса Опералия, а във Франция е избран за най-добър оперен артист. Миналата година получи тази награда за втори път. Специалистите го определят като вердиев баритон, но репертоарът му е много богат. За това помага и фактът, че Тезие владее добре френски, немски, италиански и руски.
Надя Кръстева – мисля не е необходимо да ви представям нашата Надя Кръстева освен с няколко акцента от творческата й биография. Тя е солистка на Виенската опера. Професионалният й път започва от Стара Загора, а вече повече от 10 години е в австрийската столица и навсякъде, където я поканят. Надя мечтае да стане певица още от дете, затова днес щастието й е пълно. Ние също бихме били по-щастливи, ако я слушахме по-често у нас. Партията, която изпълнява днес не е от най-представителните, сравнена с Кармен, Еболи, Амнерис, Леонора, но е част от репертоара на мецосопраните, затова и публиката топло аплодира изпълнението на Надя Кръстева.

Няколко знакови отзива в пресата за постановката и изпълнителите:
Аня Хертерос направи чудесна Леонора, не само заради изящния си, кристален глас, но и заради способността да вникне в сърцето на героинята си.
Като Алваро Йонас Кауфман беше поразителен. Гласът му е пищен и вълнуващ, но когато е необходимо той дава и изящна мекота на фразата.
Людовик Тезие като Дон Карлос беше напълно равностоен партньор на Кауфман, както в обема, така и в интензивността на интерпретацията.
Това пише пресата за певците, като на много места постановката – режисура, декори и костюми са порицани. Дори се стига до комични забележки за това как изглеждат изпълнителите: Йонас Кауфман като Дон Алваро с дългите си коси изглежда прекалено сладък – нещо като Леголас (герой от филма „Властелинът на пръстена”), който се опитва да бъде Брус Уилис. Но пеенето му е елегантно, героично, разнежващо.

15 март, от 20.30 часа

Съдържание на операта


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Легендарният мюзикъл "Чикаго" дебютира пред българска публика

Най-дълго поставяният американски мюзикъл в историята пристига да дебютира пред родните меломани като част от своето европейско турне, за да оживее в две поредни вечери – на 21 и на 22 май.  Хитовата творба е създадена по мотиви от пиесата "Чикаго" на Морис Далас Уаткинс, музиката на Джон Кандър, а либретото е дело на знаменития тандем Фред..

публикувано на 19.05.25 в 11:34

Дирижира Ото Клемперер

На 14 май 1885 е роден знаменитият майстор на диригентската палка. Повече от 60 години бе властелин на пулта. Държеше в магнетичен транс публиката в огромни зали, при това без каквито и да било сценични трикове. Онези, които са имали шанс да го слушат на живо разказват легенди за мъжа с огромен (почти двуметров) ръст, гъсти коси и трескав поглед на..

публикувано на 17.05.25 в 08:15

"Из ръкописите на Стефка Кушлева: Първи интерпретации за хор" – концерт на хор "Нуша"

Днес (15 май) от 19 часа в Конферентен център "Възраждане" хор "Нуша" с диригент Нели Андреева ще представи концерт-премиерата на проекта "Из ръкописите на Стефка Кушлева: Първи интерпретации за хор". "В самото събитието ще има четири хора: младежкият хор към "Нуша" с диригент Калина Андреева, като това ще е първа нейна изява като диригент, ще..

публикувано на 15.05.25 в 15:46

Пиер Омер и неговият вуду-суинг-рокендрол

След незабравимите концерти на Ревърънд Бийт Ман, Кинг Аутоматик, The Monsters и Дилейни Дейвидсън през последните няколко години, серията "Аларма Пънк Джаз" ще има удоволсtвието да ви срещне с още един не по-малко даровит и заслужил артист от кръга на най-сериозния рокендрол-траш-блус лейбъл в Европа – Voodoo Rhythm Records (Берн, Швейцария)...

обновено на 15.05.25 в 09:47

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 16 до 31 май 2025 г.

16 май Свири оркестър "Скола канторум Базилиенсис" с диригент Вацлав Лукс. 3.00 часа – Балтазаре Галупи (1706-1785), Концерт № 4 в до минор. 3.13 часа – Антонио Вивалди (1678-1741), Nisi Dominum в сол минор, RV 608. Солист Флавио Фери-Бенедети (контратенор). 3.34 часа – Георг Фридрих Хендел (1685-1759), Йохан Георг Пизендел (аранжимент), Сюита из..

публикувано на 15.05.25 в 09:05