Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Portable Elephant, E.U.E.R.P.I. и Weinberger (Австрия) на „СУниверситетски арт-пространства” III

БНР Новини
Portable Elephant на път към ефира
Снимка: Калоян Иванов

Внимавайте! Очертава се една наистина сюрреалистична вечер – от какъвто и ъгъл да я погледнем. Забравете всичко, което са ви казвали за жанровете в съвременната електронна и електроакустична музика и „отворете съзнанието си” (ако трябва да цитираме Стивън Бърнстейн от Seх Mob, без обаче да довършваме крилатата му фраза докрай...). Началото на третата серия на съвместната инициатива на „Аларма Пънк Джаз” и Културния център на СУ е в 20.00 ч. в Театър „@лма @лтер”. Но вие идвайте още в 18.00 ч., ако искате да видите и литературния пърформанс на Кристин Вертхайм MUtter bAbel… Иначе концертната вечер ще протече в следния ред: 20.00 ч. – E.U.E.R.P.I., 21.00 ч. – Weinberger, 21.30 ч. - Portable Elephant, като сесията на „Слоновете” ще се предава пряко в ефира на програма „Христо Ботев”, а E.U.E.R.P.I. и Weinberger ще бъдат записани от екип на БНР и излъчени по-късно през юни.

СнимкаPortable Elephant от Русе наричат себе си пост-нойз-пънк-джаз-кор група. А ние можем да добавим още дузина такива кратки думички, означаващи некомерсиални течения в съвременната музика, и пак няма да можем да обясним докрай какво са. Налудничавият им музикален свят се родее донякъде с този на групи като Oresund Space Collective, а пиесите им, които са твърде добър пример за instant composing (че дори и instant composing pool), са точно толкова дълги, колкото трябва - от 10 минути до безкрайност: със съответните плавни преходи между твърде контрастни състояния на духа. В музиката им има нещо призрачно - по онзи невидим, но и настоятелен начин, по който „плешивите докторчета” от романа „Безсъние” на Стивън Кинг... присъстват. Музика, която преминава между измеренията понякога с котешка, а понякога и със слонска стъпка, и която е изключително несвойствена за красивия им, но осакатен откъм авторска сцена дунавски град. Участвали са вече два пъти на „Аларма Пънк Джаз” – като подгряваща група на първо на King Automatic от Voodoo Rhythm Records, а месец по-късно и заедно с Keira Is You. А миналата година откриха и фестивала Artmospheric. Двамата музиканти – Ангел Драганов и Калоян Иванов – имат и свои солови проекти, съответно Polygon Ring и T.F.S.L. (в момента населяващ още по-призрачни измерения), а заедно участват и в психеделик-рок триото KAP.

E.U.E.R.P.I. (Трявна/Свищов) е китарен чил-нойз-фрий-джаз проект, също многократно представян в рамките на „Аларма Пънк Джаз”, чието звучене е някъде на границата между „Пинк Флойд”, Мориконе, Gravemist и филмите на Дейвид Линч. Под това трудно за разтълкуване име се подвизава Мирян Колев, когото в близкото и съответно в далечното минало сме слушали и с групи като Rosenquarzexpress и Mazut, а и в колаборация с блек-нойз-ембиънт дуото Teeth Of Divine. Един от най-активно пътуващите музиканти от българската некомерсиална сцена, комуто тази година предстоят няколко важни участия от Беглика, та чак до по-северните части на Норвегия. Познавач на музиката на Джон Зорн и Мери Халворсон.

Weinberger, познат  и като Йоханес Лео Вайнбергер, пък е специалната изненада, която сме ви подготвили. Австрийският музикант и писател, който казва за себе си, че „се бори със сетивата си и живее в мир с въображаемото” е в България по покана на Ангел Симитчиев от Amek и Иво Петров от нет-лейбъла Mahorka и ще направи специален 30-минутен сет между E.U.E.R.P.I. и Portable Elephant. Weinberger е концептуален артист, чиито записи са издадени и от първия български нет лейбъл „Махорка”, и чиято музика може да се илюстрира със собствените му думи „за щастие реалността не е безкрайна”.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Светлост": македонски фрий джаз в Русе и в София

"Светлост" са трима приятели от Скопие, закърмени с музиката на Матс Густафсон , Петер Брьоцман , Кен Вандермарк , Sun Ra Arkestra , Орнет Колман и местната хардкор сцена. Поименно – Дени Омерагич (контрабас, баритонова китара и баскитара), Нинослав Спировски (тенор сакс, кларинет) и Кристиян Новковски (барабани). По покана на..

публикувано на 04.12.24 в 13:49

Ирена Гъделева: Соня Йончева вдъхновява с всеки свой проект

Соня Йончева, призната за една от най-ярките звезди на световната опера, получи престижната награда "Музикант на годината" за 2023 година на Българското национално радио. Отличието се присъжда след национална анкета, организирана от предаването "Алегро виваче" по програма "Хоризонт". Това не е първото голямо признание за оперната прима от БНР –..

обновено на 03.12.24 в 11:25

Епичен метъл маратон: "Файъруинд" и "Мастърплен" в "Джой Стейшън"

Концерт на огнените "Файъруинд" и класиците "Мастърплен" предстои в столичния клуб "Джой Стейшън" на 5 декември. Събитието, по време на което родните фенове на хеви метъла отново ще се срещнат с любимите си групи - но за първи път на една сцена, е начално от източноевропейското турне Masters Of Fire . Очакваме могъща приливна вълна от мелодичен..

обновено на 02.12.24 в 14:04
Акустичната версия на Crime & The City Solution – Саймън Бони, Джошуа Мърфи и Бронуин Адамс.

Crime and Тhe City Solution за първи път в София

Австралиецът Саймън Бони (р.1961, Сидни) и групата му Crime & The City Solution пристигат за първи у нас в понеделник, на 2 декември, за да изнесат специален акустичен концерт в зала "Сингълс" на НДК (вход А4, дясно), който е част от зимното им турне Acoustic in Europe . Формацията е емблематична както за австралийската..

публикувано на 01.12.24 в 14:28

Белгия аплодира оперни шедьоври на Глук

Две от късните реформаторски опери на Кристоф Вилибалд Глук бяха изпълнени в две водещи белгийски музикални институции – във Фламандската опера в Антверпен се игра "Ифигения в Таврида", а в концертната зала Bozar в Брюксел зрителите видяха "Орфей и Евридика". През XVIII век в оперния жанр се установява традиция вокалните партии да са подчертано..

публикувано на 01.12.24 в 07:55