Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Красива русокоса Графиня в „Сватбата на Фигаро“ от Моцарт – запис от Женева

БНР Новини
Малин Бистрьом в ролята на графиня Алмавива, септември 2013 г.
Снимка: Grand Théâtre de Genève

В оперната вечер ще предложим документален запис на моцартовия шедьовър „Сватбата на Фигаро“. Знаменитата творба е била представена на 19 септември миналата година в Grand Théâtre – Женева с участието на млади и много талантливи солисти, между които блести шведката Малин Бистрьом – изящна русокоса красавица с фигура на балерина, определяна от критиката като великолепна актриса с гъвкав и сребрист глас, много напомняща за Кири Те Канава. Хора на Grand Théâtre и оркестъра на Романска Швейцария дирижира унгарецът с австрийски паспорт Щефан Шолтес.
Най-вероятно не е необходимо да припомняме на опероманите историята на „Сватбата на Фигаро“ – първото от трите изключителни постижения на авторския тандем Моцарт – Да Понте. Тази опера несъмнено е едно от най-забележителните творения в историята на световния музикален театър. Популярността й е невероятна, а количеството постановки – неизброимо. И ако втората съвместна творба на Моцарт и Да Понте – „Дон Жуан“, е призната от професионалните музиканти като може би най-великата опера, то „Сватбата на Фигаро“ със сигурност е най-любимата им опера. От момента на създаването си моцартовата „Сватба“ практически не слиза от световните сцени и е задължителна част от репертоара на всяка уважавана оперна трупа в цивилизования свят, неизменно предизвикваща възторга на милиони зрители, които биха могли да останат безучастни към трагедията на Маргарита от „Фауст“, Мими от „Бохеми“ или дори Аида, но никога не успяват да устоят на очарованието на Керубино, Сузана и прекрасната Графиня.
Що се отнася до изпълнението, което ще прозвучи, то спокойно може да бъде причислено към най-добрите постижения на съвременната моцартова интерпретация. Женевският Grand Théâtre откри изминалия сезон 2013-2014 още в началото на септември с възстановка на продукцията на Ги Йостен във Фламандската опера от 1995 година. Премиерата беше на 9 септември и получи доста добри отзиви. Авторитетният критик Антоан Лебойер например, написа, че идеите на режисьора отпреди 18 години все още работят прекрасно на сцената и публиката е била свидетел на „музикален театър в най-чистия му вид“.
„Както често се случва в Женева“ – пише Лебойер, „съставът включваше обещаващи млади певци. Преди две години шведското сопрано Малин Бистрьом пя Елена от „Сицилианска вечерня“ на Верди в Женева, а сега отново е тук с Графинята. Бистрьом притежава великолепни височини, фразира красиво, талантлива актриса е и има външността на филмова звезда. Тя вече е позната в Залцбург и Лондон, а този сезон ще пее Арабела в Ню Йорк. Бележникът й с ангажименти, предполагам, ще се запълни много бързо, тъй че би било разумно от страна на Женева да я задържи в плановете си за следващите сезони...“.
Сърбинът Давид Бижич и родената в далечния сибирски град Новокузнецк Мария Катаева в ролите на Фигаро и Керубино са направили доста добро впечатление на критика Лебойер, макар да ги намира за „малко бледи“ – но това вероятно касае актьорските им превъплъщения. Вокалните са съвсем убедителни. Що се отнася до родената в Украйна Наталия Ковальова в ролята на Сузана, строгият критик отбелязва, че е „технически сигурна, със силно присъствие, а малко по-тъмният й тембър чудесно допълва сребърния глас на Бистрьом“. За младата италианка Елиза Ченни в ролята на Барбарина Лебойер просто е написал: „беше толкова възхитителна, колкото би могла да бъде“. Критикът специално отбелязва безупречната работа на диригента с певците и чистите ансамбли, но смята, че на оркестъра са липсвали присъствие и индивидуалност. Е, десет дена и пет спектакъла по-късно нещата са отишли по местата си и дори най-взискателните меломани няма да бъдат разочаровани от моцартовия стил на диригента Щефан Шолтес.

В ролите ще чуете:
Граф Алмавива – Арис Аргирис
Графиня Алмавива – Малин Бистрьом
Сузана – Наталия Ковальова
Фигаро – Давид Бижич
Керубино – Мария Катаева
Марцелина – Марта Маркес
Доктор Бартоло – Христофорос Стамболис
Дон Базилио – Раул Хименес
Дон Курцио – Фабрис Фарина
Барбарина – Елиза Ченни
Антонио - Пиет Ванзихен

Съдържание на „Сватбата на Фигаро“ от Моцарт



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Залезът на боговете" в Брюксел – триумфален финал на Вагнеровата тетралогия в "Ла Моне"

С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...

публикувано на 16.02.25 в 08:05

Маскани звучи в Уексфорд

73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..

публикувано на 15.02.25 в 08:05

"Маските", опера в пролог и три действия от Пиетро Маскани

Музика: Пиетро Маскани Либрето: Луиджи Илика Премиера: 17 януари 1901 г. Пролог Актьорите и техният импресарио представят героите: • Бригела, пътуващ търговец; • д-р Грациано, юрист; • Коломбина, неговата прислужница (влюбена в Бригела); • Панталоне, богат жител; • дъщеря му Розаура (влюбена във Флориндо); • заекващия Тарталия; • капитан..

публикувано на 14.02.25 в 16:30

Жените в музиката

Три талантливи дами обединяват творческите си усилия, за да зарадват публиката с разнообразна програма. Надежда Цанова, Петромила Йакас и Вилиана Вълчева поставят музикален мост между България и Хърватска с концерт, озаглавен "Жените в музиката". "След първата професионална среща с Петромила решихме, че ще бъде интересно да се направи едно..

публикувано на 14.02.25 в 15:20

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 16 до 28 февруари 2025 г.

16 февруари Изпълнения на ансамбъл La Venexiana с Габриеле Паломба – теорба и диригент. 3.00 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Di far semper gioire (Винаги да радва хората) из "Мадригали и канцонети", книга девета от 1651. 3.03 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Ohimè dov’è il mio ben (Уви, къде ми е доброто) из Седма книга с мадригали от..

публикувано на 14.02.25 в 09:18