Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Таня Мария: Аз и моя милост

БНР Новини
Таня Мария (вляво) и Цвети Бахариева
Снимка: личен архив

Седемнайстото издание на фестивала в Банско вече е история. Но дълго ще отеква то в спомени и музика. Отдавна не е изненада, че всяка от вечерите в афиша на Банско Джаз фест крие в себе си покана за истинска преживяване с голямото изкуство. Така бе и по време на петата вечер, когато имахме възможност да слушаме Таня Мария. Нейният концерт започна около 22.00 часа. Няколко часа преди това се състоя пресконференцията с бразилската пианистка, певица и авторка. Влезе величествено и в първия момент усетих хлад. Разговорът започна трудно, бе нужно време, но много кратко време, за да се роди доверие между журналисти е една от най-влиятелните жени в джаза. „Е, хайде питайте. Какво искате да знаете” – каза Таня и ние започнахме да задаваме въпросите си – не всички подходящи, но всички подсказани само от едно – да се опитаме да навлезем във вселената Таня Мария.
Известната пианистка и певица живее в Париж и обикаля света, като популяризира самбата, придавайки й съвременно и типично свое звучене. По нейните думи емблемата на бразилската музика е Aquarela do Brasil на Ари Баросо, в изпълнение на Кармен Миранда. Музиката за мен е нещо много специално – единственото, което ме прави истински щастлива, признава Таня Мария. На въпроса дали се е занимавала с класическа музика, певицата отговори: „За да се занимаваш с класическа музика, трябва да й се посветиш напълно. За съжаление, аз нямам това търпение...“ Но сподели, че с удоволствие слуша такива изпълнители, а любимият й пианист е китайският клавирен гений Ланг-Ланг, който „може да свири еднакво успешно всякаква музика, а е едва 30-годишен“. За нея най-добрият музикант, когото познава, е американският джаз пианист и композитор Кийт Джарет. Няколко часа по- късно, в гримьорната си на въпроса дали се е срещала с него и какво й е дал той, Таня Мария отговори следното:
Таня Мария: Не, никога не събрах смелост. За мен е по-добре, когато не познавам лично човека, тъй като той може да си отвори устата и да съсипе всичко. Спомням си когато бях на 14 години, тогава за мен Оскар Питърсън беше име, което чувах за пръв път. И един ден той дойде в Бразилия и аз отидох да го гледам. Тогава работех в едно кабаре и го видях само за 25 минути, тъй като трябваше да се връщам на работа, и в края на вечерта той отиде в локала, където аз пеех и прекара там известно време, разговаряше, и когато видях държанието му като мъж, цялото ми впечатление беше развалено. Предпочитам да не ходя и да се запознавам с човека лично, тъй като понякога музиката не върви ръка за ръка с характера на човека, който я създава. И тогава изпитваш разочарование.
Концертът на Таня Мария в Банско се състоя на 12 август. Той бе част, а и кулминация на XVII издание на джаз фестивала в града. Бразилката излезе на сцената към 22.00 часа пред препълнения площад. Каквото и да очаквахме от харизматичната изпълнителка – го получихме изцяло. 65-годишната певица и пианистка, демонстрира цялата магия на бразилския джаз. Таня Мария ни разказа не една и две истории от далечните страни. И ни показа как една композиция еволюира чрез импровизация и много, много въображение. Разбираме защо е „легенда“... Чухме едни от най-известните бразилски песни, както и пиеси от последния албум на Таня Мария – Canto (2012). Въпреки, че тя днес се връща в Бразилия само като турист (живее във Франция) нейната музика изцяло носи аромата и ритъма на Бразилия. Въодушевена публиката, я аплодираше непрестанно, като старателно се мъчеше да възпроизведе сложните „скат“ съчетания. Час и половина проследявахме едно непрекъснато и невероятно общуване между пианото и гласа й, следвано непрестанно от музикантите в групата й, които вперили очи в нея следваха всеки знак.
Таня Мария: Аз не съм певица. Когато започнах музикалния си път, имах група, която баща ми направи за мен, и той ме научи как да бъда лидер. И първото, което ми каза, беше – не се забърквай в любовна история с музикант, иначе никога няма да те уважават. И до момента съм имала връзки само с двама музиканти, и любовта там не продължи повече от три месеца. Нещата не се задълбочиха. Тъй като ако ти си лидер, когато свирите заедно това е добре, но в леглото не работи.
Вие тази вечер бяхте абсолютен лидер…

Таня Мария:
Никога не свиря за никой друг. Започнах с моя собствена група.
Вие сте преди всичко пианист. Представяте ли си обаче музиката си без пеене?
Таня Мария
: Как се досетихте за това? Искам да издам албум, който да нарека „Таня и Мария”, и само ще свиря. Така че до момента имам да направя още 12 композиции, но това, което наистина искам да направя, е албум „аз и моя милост”. Той ще е просто за внучето ми, тъй като в Бразилия ще кажат, че съм малко луда.
Какво движи музикалната ви кариера в момента?
Таня Мария
: Моята равносметка – и тук мисля, че може би ще кажа голяма глупост, но точно това мисля за себе си. Има много, много, много хора, които са по-добри от мен, и също така някои хора, които не са по-добри от мен, не че са по-зле, но имат по-слабо отношение към нещата. Но мога да кажа, че никой не прави това, което аз правя. Това е нещо уникално. Начинът, по който аз свиря, начинът, по който пея аз, и това, което представлявам аз, аз не съм по-добра от някой друг. Не мисля, че съм прекрасен музикант. Но това, което аз мога да правя е нещо, което мога да кажа всеки ден, когато свиря на пиано и то не никак добре, но въпреки всичко аз продължавам напред.
Така че когато свиря аз, хората могат да ме разпознаят, не могат да сбъркат. Мисля, че това е най-важното в музиката.

65-годишната бразилка, музикална легенда и един от най-големите бразилски гласове в джаза – Таня Мария, дойде и завладя Джаз фестивала в Банско заедно с „Вива Бразил квартет”. Тя е изпълнител, композитор, пианист… Пее предимно на португалски и английски и е гостувала на всички големи световни джазфестивали. Има близо 30 албума и е номинирана за „Грами” за най-добра джазпевица през 1985 година. Издава първата си продукция Olha quem chega („Вижте кой пристига”) през 1971 г., а последната – Canto („Птича песен”) през 2012 година, част от която представи и на публиката на площада в Банско.
След нейния концерт на площада в град Банско заедно с колегата Даниел Димитров от сайта Novinite.bg имахме възможност да се срещнем с нея в гримьорната й. Таня Мария, въпреки огромната умора отговори на всички наши въпроси с търпение и усмивка.
Важно ли е да получавате оценка от публиката и критиката?
Таня Мария
: Критиците – това си е професия, но тя е толкова... не знам. Знам едно – единственият миг на щастие за мен е когато свиря. Нямам други такива мигове, тъй като винаги имам време да кажа, това не е добре. Но когато свиря, не съм напрегната. Така че понякога не слушам шума от хората и тяхната възторжена реакция, защото аз се чувствам в рая.
На сцената често общувате с публиката без думи. Дали това е важно и в живота?
Таня Мария
: Аз вярвам в това. Дори в семейството ми, те ме познават и знаят от момента, в който се събудя, дали денят ще е добър или не. Мисля, че колкото повече говорим, толкова по-малко смислени неща си казваме. Мисля, че най-важното нещо в живота – трябва да покажем един път какво наистина искаме, кои наистина сме, но да повтаряме всеки ден едни и същи глупости, това не е добре. Така че хората, с които живеех, те знаеха по начина, по който казвам „Здравейте”, или „Добро утро”, обикновено не обичам да казвам „Добро утро”. Така че, най-важното в живота е човек да се чувства добре със себе си и едва тогава може да бъде добър с другите. Но когато човек не приема себе си и трябва да стане рано сутринта и да каже „Добро утро, как сте”, то тогава това не е възможно. Хубаво е човек да живее, без да залъгва себе си. Аз не лъжа себе си.
Става дума за реалността. По-добре е да кажеш, „Нека говорим по-късно” и наистина да се подготвиш, но ако кажеш: „Здравейте, как сте? О вие сте директорът? За мен е удоволствие да ви видя”. Но аз не мога, не правя така. Така че обичам много майка си, баща ми си отиде, но обичам и двамата. Винаги когато имаше нещо, което не харесвам, казвах, „О хммммммм”, и майка ми казваше, когато започнеш да казваш „хмммм”, това означава „не”.
А сега се потапяме в музиката на Таня Мария.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Ploho за трети път в София на 5 март

Беше въпрос на време звукът на новата вълна на руския пост-пънк да се завърне на софийската сцена, а за Ploho изминалата година и половина беше повече от достатъчна, за да изпълнят всичките си ангажименти. След първия си разпродаден концерт в зала "Сингълс" на НДК и участието си на Wrong Fest 2023, групата освежи дискографията си с още един..

публикувано на 02.03.25 в 20:28

Избрано от сезона на Метрополитън опера – "Хофманови разкази" от Жак Офенбах

Последната творба на Офенбах оживява отново на сцената на Метрополитън опера. След като придобива известност като оперетен композитор Жак Офенбах се насочва към сериозен сюжет. Основата, са три истории – едновременно дълбоки, зловещи и смешни, от романтичния немски писател Е.Т.А. Хофман, който става главен герой в тях. Всяка от историите разказва..

публикувано на 01.03.25 в 07:50
Пиеро Епифания

Пиеро Епифания и неговата "Афроперуанска психеделия"

Повече от три (направо почти четири)   години минаха, откакто излезе дебютният албум на живеещия между Амстердам и София перуански перкусионист и композитор Пиеро Епифания Осамбела Miles, los amigos , така че можем логично да наречем новото издание Psicodelia Afroperuana дългоочаквано. То е ЕР (тоест, кратък албум) от четири пиеси – първа част..

публикувано на 27.02.25 в 17:45

Симфоничният оркестър на БНР представя "Вишеградски традиции"

Концерта "Вишеградски традиции" ще представи Симфоничният оркестър на Българското национално радио. Двама словашки музиканти ще гостуват на Радиооркестъра. На диригентския пулт ще застане Растислав Щур, а сред солистите на вечерта ще бъде младата изпълнителка на блокфлейта Айна Марош. Началото ще даде българско произведение. С изпълнението на..

публикувано на 27.02.25 в 17:39

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 1 до 15 март 2025 г.

1 март Свири Симфоничният оркестър на Полското национално радио в Катовице с диригент Нестор Байона. 3.00 часа – Фредерик Шопен (1810-1849), Концерт за пиано № 1 в ми минор, оп. 11. Солист: Шимон Неринг (пиано). 3.42 часа – Ференц Лист (1811-1886), Сватбен марш из "Сън в лятна нощ" от Менделсон. 3.47 часа – Клод Дебюси (1862-1918), Делфийските танцьорки..

публикувано на 27.02.25 в 17:15