Едноактната опера „Ариана на Наксос” композиторът Рихард Щраус и либретистът Хуго фон Хофманстал посвещават: „На Макс Райнхард в знак на уважение и благодарност”. Премиерата й е в Щутгарт – на 25 октомври 1912 г. под диригентството на автора и режисура на Райнхард – като част от … театрален спектакъл. Първо била изиграна със значителни съкращения комедията на Молиер „Буржоата благородник”, а за финал вместо Турската церемония от пиесата – мини-операта на Щраус.
Публиката не била въодушевена от странната смесица на комедийния фарс за новопокръстения дворянин Журден с импровизираната буфонада за невярната кокетка Цербинета и четиримата й ухажори и историята за мистичното преображение на страдащата Ариадна. След дълги колебания композиторът и поетът решават с нова редакция (1916 г.) да прекроят драгоценното си творение „Ариадна на Наксос” в опера с театрализиран пролог. Встъплението разкрива мъките на един млад композитор, който трябва да се подчини на налудничавите хрумвания на своя меценат – виенски аристократ. А какви са те? – ще научите в нашата оперна вечер.
Няколко думи за музиката на Щраус: издържана е в стил архаизиран барок, но в очарователна неочакваност партитурата изобилства със задъхващи речитативи, ярки мелодични арии и ансамбли, обгърнати от цветист оркестър.
Ще имаме удоволствието да са насладим на интерпретацията на диригента Кристиан Тилеман, а солистите са: Сойле Исокоски (Ариадна), Даниела Фали (Цербинета), Йохан Бота (Бакхус), Софи Кош (Композитор), Адам Плачетка (Арлекин), Карлос Осуна (Скарамуш), Йонгмин Парк (Труфалдино), Бенямин Брунс (Бригела), Йохен Шмекенбехер (Учител по музика), Валентина Нафорница (Наяда), Олга Безсмертная (Ехо), Рахел Френкел (Дриада) и др.
Съдържание на операта „Ариана на Наксос”
Австралиецът Саймън Бони (р.1961, Сидни) и групата му Crime & The City Solution пристигат за първи у нас в понеделник, на 2 декември, за да изнесат специален акустичен концерт в зала "Сингълс" на НДК (вход А4, дясно), който е част от зимното им турне Acoustic in Europe . Формацията е емблематична както за австралийската..
Две от късните реформаторски опери на Кристоф Вилибалд Глук бяха изпълнени в две водещи белгийски музикални институции – във Фламандската опера в Антверпен се игра "Ифигения в Таврида", а в концертната зала Bozar в Брюксел зрителите видяха "Орфей и Евридика". През XVIII век в оперния жанр се установява традиция вокалните партии да са подчертано..
На сцената на Държавната опера във Варна зрителите ще имат възможността да се насладят на опера-мюзикъла "Калас и Онасис". Вдъхновен е от необикновения живот и любовта между оперната дива Мария Калас и корабния магнат Аристотел Онасис. Сюжетът е изграден върху действителни факти. В спектакъла има силни страсти, повлияни от..
"Чувствам се спокойна. Нищо не дължа на никого. Това, което съм – благодаря на майка си и баща си… Господ ме е помазал, че ми е дал някакъв талант, аз не съм злоупотребила с това, напротив, доразвила съм го, за да Му благодаря по някакъв начин" – това заявява една от легендите в българското оперно-изпълнителско изкуство у нас и по света –..
Бубакар Траоре (р.1942, Кайи) е истинска легенда на музиката в Мали, а оттам – и в световен мащаб. Името му нареждаме до тези на Али Фарка Туре , Амаду и Мариам и Салиф Кейта , а пътят му в музиката е достоен за филм. Започва като един от най-обещаващите футболисти на Мали ( интересно съвпадение е, че и днес, като напишете "Boubacar..
Усмихнат, непринуден, дружелюбен, безкрайно земен и джентълмен – такъв видяхме Начо Герерос по време в първата му публична поява у нас. Известният испански..
"Чувствам се спокойна. Нищо не дължа на никого. Това, което съм – благодаря на майка си и баща си… Господ ме е помазал, че ми е дал някакъв талант, аз не..
На сцената на Държавната опера във Варна зрителите ще имат възможността да се насладят на опера-мюзикъла "Калас и Онасис". Вдъхновен е от..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg