От 21 до 26 октомври т.г. в град Сен-Ло, област Долна Нормандия се проведе шестият световен фестивал за хорове и вокални ансамбли Polyfollia. Както и в предишните му издания, участниците бяха от най-висока класа – 11 селектирани ансамбъла от Европа, Америка и Австралия, абсолютно различни като стил и сценично присъствие, но с изключителен професионализъм и покоряващо новаторство.
През 2014 година Polyfollia отбеляза с характерната френска пищност и изящество и своя десети рожден ден. Всички верни приятели и съмишленици бяха пристигнали от различни части на земното кълбо, за да поздравят директора на фестивала Жак Ванерл и неговия артистичен екип. Именно тези седем експерти от различни националности, в продължение на две години (такава е периодичността на фестивала) издирват, слушат задължително на живо предимно новосформирани състави от 4 до 40 певци, и след прецизна селекция избират 12 участници.
Интересно е, че тази година в програмата доминираха три дамски квартета: Méliades от Франция, Niniwe от Германия и Tetra от Швеция. Французойките, възпитанички на световноизвестния парижки хор Mikrokosmos, представиха главно съвременни композиции и традиционни песни от родината си; пристрастията на германките определено бяха към джаза, а шведките демонстрираха вокалните си и хореографски умения в песни от различни краища на земното кълбо.
Сред камерните формации се откроиха още с яркото си сценично присъствие шестимата вокалисти от венецуелската група Siete Palos с темпераментни латино ритми и германците от Slixs, изпълняващи джаз, поп и фънк.
„Вокалната музика комуникира директно със сърцата на хората, бих казал даже, че тя е по-комуникативна от инструменталната” – каза в интервю за БНР директорът на Polyfollia Жак Ванерл. И още: „…За нас е най-важно качеството на ансамблите. Имаме изискване да обикалят света, най-малко месец и половина в годината. Това са състави, които залагат на изключителна прецизност на звукоизвличането във всички музикални стилове и имат особено сценично присъствие. Защото хоровото пеене е не само статично концертно изпълнение, където съставите пеят прекрасно, но са безизразни и замръзнали зад пултовете и партитурите си. За нас е от изключително значение и сценичното присъствие.”
Тези думи на г-н Ванерл в пълна степен подкрепиха и селектираните хорове: Mikrokosmos, който представи кино-концерта „Живи сенки” с откъси от различни култови филми; украинските певци от Credo, австралийците от Adelaide Chamber Singers и ирландците от New Dublin Voices. Голямата изненада обаче дойде от южната ни съседка Турция. За първи път в десетгодишната история на Polyfollia участва турски хор – Boğaziçi Caz Korosu от Истанбул, който внесе много екзотика и колорит във фестивала с нестандартния си поздрав към френската публика, репертоара, ярките костюми и чаровното присъствие на младия диригент Масис Арам Гьозбек.
Имаше и детски хор – Hamilton Chidren's Choir от Канада с диригентка от Казахстан – Зимфира Полоз. Този състав е считан за един от най-добрите детски хорове в света и по звучност много ми напомни на някогашния детски хор на Захари Медникаров.
Всички състави, които изброих дотук можете да чуете в Неделната музикална вечер на програма „Христо Ботев” на 9 ноември от 19.30 часа. И съм сигурна, че ще останете впечатлени. Ще узнаете и много други неща за този уникален фестивал, който изисква голям бюджет, но преди всичко отдаденост и безкомпромисност в изкуството на целия творчески екип.
„Не можем да правим хубав звук, без да слушаме другите. Не можем да пеем в хор, ако не слушаме съседа си. Това е нещо повече от артистичен акт – да намерим хармонията заедно.” – Жак Ванерл.
Снимките в галерията са на Илко Илиев
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя..
Как достъпът до точна и проверена информация влияе на социалното приобщаване и благосъстояние? Може ли да бъде причина за маргинализация и как..
Месецът, посветен на мъжкото здраве, бе анализиран от акад. Чавдар Славов. В мотото на здравната среща в ефир използвахме популярното име на кампанията,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg