Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Шедьоврите на белгийската романтика - Концерт на Владимир Тасев, цигулка и Евелина Станчовска, пиано

БНР Новини
Владимир Тасев и Евелина Станчовска
Снимка: личен архив
Под патронажа на посланика на Кралство Белгия в Република България Нейно Превъзходителство Аник Ван Калстър

вторник,10 март, Първо студио на БНР, 19.30 часа

Програма:
Шарл-Огюст Дьо Берио (1802-1870)
Тема с вариации за цигулка с акомпанимент на пиано,
в ми мажор, опус 15.

Анри Виотан (1820-1881)
Концерт №5 за цигулка и оркестър, опус 37, ла минор
Транскрипция за цигулка и пиано, редакция на цигулковата партия: Ф. Арбо
Части:
I. Allegro non troppo
II. Adagio
III. Allegro con fuoco

Йожени Изаи (1858-1931)
Трета соната за соло цигулка - „Балада” - „На Джoрдже Енеску”       
Части:
-Lento, moltosostenuto Inmodo di recitativo
-Allegro in tempo giusto e con bravura

Раф Вандермьолен
Елегия за цигулка и пиано(2008 Г.) - „Ин мемориам 1914 – 1918”

Цезар Франк (1822-1890)
Соната за цигулка и пиано, ла мажор
Части:
I. Allegrettobenmoderato
II. Allegro
III. Recitativo - Fantasia
IV. Allegrettopocomosso

Морис Жозеф Равел (1875-1937)
Концертна фантазия „Циганка” (1924), „На Йели Д’Араний”

     
Владимир Тасев започва цигулковото си обучение при Цветан Каранов, в Кюстендил и при Константин Зидаров - в София. Завършва с пълно отличие Софийското музикално училище „Любомир Пипков” в класа по цигулка на Петър Арнаудов. Като студент, следва в Българската държавна консерватория в класа по цигулка на проф. Боян Лечев. Има участия и награди: І място на Националния конкурс за цигулари „Творчески срещи” - Недялка Симеонова, Хасково, 1981 г.; участия в теоретични форуми като НСПК, с темата „Цигулковата интонация”, представена на ІV-та Републиканска сесия по ТНТМ, 1983 г. и други. За отличен успех и активна дейност в БДК, Владимир Тасев е награден със Златна значка на Министерството на образованието. След завършване на висшето си образование, Владимир Тасев специализира в двугодишен Майсторски клас към БДК, в класа на проф. Георги Бадев и проф. Владимир Аврамов. През 1985 година, след лауреатско звание на „Седмото общобългарско състезание за певци и инструменталисти”, Хасково, 1984 г., и награда „Студио Липицер” - на Международния конкурс за цигулари „Премио Родолфо Липицер”, 1985 г., в Гориция, Италия, Владимир Тасев е изпратен на специализация в Кралската брюкселска консерватория, в класа по цигулка на проф. Артур Грюмьо и неговата асистентка - проф. Мириам Керсен.
Паралелно с обучението си и с конкурсната си, концертна и теоретична дейност Владимир Тасев спечелва три поредни оркестрови конкурса и работи в Софийската филхармония: артист-оркестрант (1983 г.), концерт-майстор в Софийската опера (1989 г.), концерт-майстор в Симфоничния оркестър на Българското национално радио (1991 г.), гостувайки и като концерт-майстор в Софийската филхармония, с над 10-годишен стаж в тези най-авторитетни български оркестри.   
Особен акцент в активната творческа дейност на Владимир Тасев имат теоретичните му изследвания в областта на музикалната теория, методика и практика, започнали още по време на студентските години на обучение и продължени впоследствие със зачисляване в БДК на дисертация на тема: „Интонацията при струнните инструменти с нефиксирани височини на тоновете”, при участие на Владимир Тасев в научни конференции и форуми, включително, в Международния Интензивен Курс на тема: „Математика и музика”, във Врънячка Баня, Сърбия, 2006 година, проведен под организацията на немската образователна институция DAAD и други. Владимир Тасев осъществява музикално партньорско сътрудничество, концертна и записна дейност, с музикантите: Ростислав Йовчев, Виолета Попова, Марина Капитанова, Венцислава Шойлева, Мария-Елена Средева, Ружка Чаракчиева, Марина Савова, Евгения Симеонова, Ивелина Казанджиева, Деница Димитрова, Галина Апостолова, Евелина Станчовска.
В творческата му биография са включени интегрални концертни изпълнения на шестте солови сонати и партити от Йохан Себастиан Бах; на трите сонати за пиано и цигулка от Йоханес Брамс; на десетте сонати за пиано и цигулка от Лудвиг ван Бетховен в два концерта; както и юбилеен концерт с Шуменска филхармония, с диригент - Кирил Ламбов, на Концерт за цигулка и оркестър от Йоханес Брамс, студийни записи: Втора рапсодия от Бела Барток, Рапсодия „Циганка” от Морис Равел за фирмата „Пентагон класикс”, със Симфоничния оркестър на БНР с диригент Иван Маринов и други.






Евелина Станчовска е родена в град Кюстендил. Нейният пръв учител по пиано е преподавателката в Музикалната школа - Ирина Маноилова. След приемането й в подготвителен клас в НМА „Панчо Владигеров”, нейни преподаватели са проф. Йовчо Крушев и доц. Велислава Георгиева. Завършва Националната музикална академия „Панчо Владигеров” - София, в класа по пиано на професорите Джулия и Константин Ганеви. За своето усъвършенстване участвува в международните майсторски класове на Оксана Яблонская и Людмил Ангелов, както и в майсторския клас по интерпретация и акомпанимент на немската песен на Норман-Щетлер, Австрия.
Евелина Станчовска изнася рецитали и концерти с камерна музика, има записи за Българското национално радио. Голяма част от репертоара й заемат произведенията на Фредерик Шопен.
В родния си град Кюстендил по покана на музикална агенция „Иван Сапунджиев”, участва в цикъл „Есенни камерни концерти” с клавирен рецитал на творби от Фредерик Шопен. Сценичните й изяви включват и участие в Европейски музикален фестивал, както и участие в концерт по случай откриването на Американското посолство у нас. От 2005 г. работи като преподавател в катедра „Музикално сценично изкуство” на НМА „Панчо Владигеров” с проф. Павел Герджиков.
Евелина Станчовска е свирила в концертната зала на Сеул като част от концертно турне в Южна Корея. За това събитие тя получава наградата на CBS Тelevision, South Korea - за принос към тяхната култура.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Хитовете на "Смоуки" в романтичната атмосфера на Античния театър

Среща на випуск 70 и.... някоя година. Да вадим носните кърпички, че има бая да си подсмърчаме с тези вирусоносители по отношение на... романтиката и усмивката. Всички онези "стари и златни" евъргрийни, изхранили диджейското братство в годините, когато пускаше от "Юпитери" и "Унитри". Подобни концерти са като срещи на съученици, поне три по..

публикувано на 24.06.24 в 11:29

Програма "Христо Ботев" излъчва директно от Варна откриването на ММФ "Варненско лято"

Две години преди честването на своя 100-годишен юбилей, Международния музикален фестивал "Варненско лято" открива поредното си издание с концерт, събрал в едно традиция и бъдеще! В програмата на 22 юни присъства музикалната емблема на фестивала Рапсодия "Вардар", премиера на нова творба, написана специално за фестивала – "Увертюра във форма на..

публикувано на 22.06.24 в 07:50
 Проф. д-р Боряна Ламбрева (вдясно) и Аделина Александрова

Пианистката Боряна Ламбрева: Най-важното нещо в изкуството е да му служим вярно

"Бях много добра изпълнителка, но прекарвах доста часове на пианото сама. В гимназията много свирех и може би по тази причина сега, когато се срещаме със съученици и те разказват забавни случи от онези години, се питам дали наистина съм завършила същото училище. Аз дори и на военно обучение не отидох с моя випуск, защото пак имах някакъв ангажимент и..

публикувано на 21.06.24 в 11:05

Японско турне с "Аларма Пънк Джаз" и heavenphetamine

В края на тази и началото на следващата седмица концертната поредица "Аларма Пънк Джаз" на програма "Христо Ботев" ще представи с три концерта японското краут-рок/психеделик/пост-пънк дуо heavenphetamine за първи път в България. Градовете са Пловдив – в Bee Bop Café на 23 юни (в емблематичната вече поредица пловдивска на "Аларма" "Неделя..

публикувано на 19.06.24 в 21:44

Епохата Константин Илиев

Той е творец, чието присъствие на музикалния ни небосклон през втората половина на XX век е определяно като поява на метеор, като изключително явление, като епоха. И това признание идва не само от почитателите, приятелите и съмишлениците, но и от онези, които влизат в открита колизия с него, независимо дали тя е на естетическа или..

публикувано на 18.06.24 в 09:36