Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

На опера в събота: „Идоменей” от Волфганг Амадеус Моцарт

БНР Новини
Матю Поленцани (на снимката вляво) в ролята на Идоменей и Франко Фаджоли в ролята на Идаманте
Снимка: roh.org.uk

В съботната оперна вечер представяме „Идоменей” от Волфганг Амадеус Моцарт. Премиерата на операта е била преди 234 години - на 29 януари 1781 г. в Рециденцтеатър в Мюнхен, а пълното й заглавие е „Идоменей, цар на Крит или Илия и Идамант”. На служба при залцбургския архиепископ, Амадеус мечтае да пише опери. Магията на сцената го влече неудържимо! По време на пътешествията си из Европа вече е написал няколко опуса, но в Залцбург няма оперен театър, пък и работодателят му не бил поклонник на това изкуство. Все пак съдбата се усмихва на Моцарт - в края на 1780 г., 24-годишният композитор получава поръчка за опера-серия от баварския курфюрст Карл Теодор, която трябвало да бъде поставена по време на новогодишния карнавален сезон. Извън себе си от щастие, започва да пише „Идоменей”, окрилен с обещанието, че ще разполага с най-добрите певци и с най-добрите музиканти в оркестъра. Либретото съставя абат Джамбатиста Вареско, капелан на залцбургския архиепископ. По-точно - той превежда на италиански език вече съществуващото либрето на френския поет и драматург Антоан Данше, по което през 1712 г. в Париж е представена операта „Идоменей” на френския композитор Андре Кампра - трагична драма с кървава развръзка. Вареско адаптира текста по законите на тогавашната опера-серия. Петте действия на френската опера прекроява на три и измисля нов щастлив край. Моцарт бил толкова амбициран! Държал изкъсо своя текстописец и никак не се колебал в хода на работата да изхвърли доста строфи от либретото, за да постигне силни драматични ситуации в стегнато действие. И въпреки, че в „Идоменей” изследователите съзират мощното ехо от реформаторските опери на Глук, (с които Амадеус се запознава в Париж), композиторът внася нови идеи. Запазва каноничните виртуозни арии на опера-серия, но включва майсторски и несвойствени за жанра ансамбли като терцет и квартет, масови сцени и балетни интермедии, а и осезателно развива ролята на речитатива в драматичните епизоди. До края на живота на Майстора, „Идоменей” си остава една от любимите му опери, но за съжаление след големия успех на мюнхенската премиера (следвана от три представления), тя повече не е поставяна. Всички опити на Амадеус да го направи във Виена се провалят. През 1786 г. операта е представена с концертно изпълнение с малки изменения в двореца на принц Ауершперг. Тази редакция е известна като виенска - например партията на някогашния певец-кастрат в ролята на Идамант била преправена за тенор.

Ще слушате „Идоменей” в оргиналната версия с документален запис от спектакъл на Кралската опера Ковънт Гардън в Лондон (29 ноември 2014 г.) с участието на солисти, хора и оркестъра на Ковънт Гардън. Диригент е магнетичният Марк Минковски, постановката е дело на известния австрийски режисьор Мартин Кушей. В главните партии са: Матю Поленцани (Идоменей), Франко Фаджоли (Идаманте), Софи Бивън (Илиа), Малин Бистрьом (Електра), Станислав де Барбейрак (Арбаче), Кристиан Адам (Върховният жрец на бог Нептун) и Греъм Броудбент (Гласът на оракула на Нептун).

Съдържание на операта „Идоменей”

събота, 2 май от 20.00 часа

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Даяна Крал

Магия и стил с Даяна Крал в зала 1 на НДК

Тя е джаз богиня, пианистка, омъжена за Елвис Костело и дарена с лице и глас, които продават дисковете в милиони. Домашното ѝ животинче е игуана, понеже има алергия към котки. Като българи, ние от самото начало сме наясно, че когато баща ти е Krall, то ти си принцеса. Но на други народи да прозрат това им отне десетилетия. Или поне 15 албума...

публикувано на 27.10.25 в 09:38
Ина Кънчева

Есенното издание на фестивала "CULTURAMA в музея" започна

Оперната прима Ина Кънчева е продуцент, солист и артистичен директор в него. През 2012 г. основава фондацията "Културни перспективи" и с екипа си осъществяват музикални, театрални и художествени събития. Чуйте интервюто на Велизара Сърчаджиева с Ина Кънчева относно съчетаването на дейностите на артист, продуцент и организатор за създаване на..

публикувано на 25.10.25 в 18:15
Балетът „Хензел и Гретел“ в Държавна опера - Бургас

Премиера на балета "Хензел и Гретел"

Балетната премиера зарадва децата в Държавна опера - Бургас. Режисьор и хореограф на приказната постановка е Мария Табакова. Тя е поставяла и други две прекрасни заглавия от репертоара на Бургаската опера – "Червената шапчица" и "Палечка". Сега вдъхва живот и на класическа история "Хензел и Гретел” с характерния си поетичен почерк. Чуйте какво още..

публикувано на 25.10.25 в 16:55

Лучано Павароти: Обичам живота си! Въпреки криволиците и изпитанията, никога не съм бил мрачен и потиснат…

На 12 октомври се навършиха 90 години от рождението на един от най-популярните и обичани тенори на всички времена. Пътят му започва от Модена, а в Италия както е известно всички пеят. Бащата Фернандо бил пекар, но и прекрасен баритон. Луд фен на Карузо, Джили, Тито Скипа, Ди Стефано… Купувал с част от оскъдните средства за препитание плочи и с Лучано..

публикувано на 25.10.25 в 08:05
Покана

Духът на 90-те оживява в българския авторски мюзикъл "Тайната на музиката"

На 18 ноември в Зала 1 на НДК ще се състои премиерата на най-новия български мюзикъл "Тайната на музиката". Повече за авторския музикален спектакъл в "Нашият ден" разказват режисьорът Уест Хайлър и хореографката Ралица Мерджанова . Хайлър има зад гърба си впечатляваща бродуейска кариера, а Мерджанова е сред най-ярките ни имена в..

публикувано на 24.10.25 в 10:36