Да попаднеш на нови, неизвестни записи на голям музикант, който си е отишъл от този свят, е винаги вълнуващо. Ако това е Георги Бадев, радостта и предчувствието за музикантска наслада от най-висок порядък е нещо естествено.
Само допреди половин година бе като основен стълб на изпълнителското ни изкуство и без дори да свири на сцена, произнасянето на името му, вече означаваше присъствие. Присъствие на цигулков талант от висша класа, който позволява на артистизма и музикалния вкус да се изявят по съвършен начин. Музикант, от когото публиката е получавала винаги най-доброто, Георги Бадев не можеше да си позволи по-малко от това. Когато имаше вече и малко съмнение, предпочете да не излиза на сцената, нищо по-мъчително за един пълнокръвен артист като него.
На сцената на зала „Бетовен“ в Токио той обаче е щастлив, това показват кадри от видеозаписа на концерта му през май 2003 г., където Георги Бадев е едновременно солист и партньор на свои колеги от Академията „Мусашино“, където е професор по цигулка от 1996 до 2004 г. За своя прощален концерт е поканил трима европейски колеги, също професори там – руския цигулар Григорий Фейгин и двама унгарци – в Шандор Наги (виолист) и Жолт Тибай (контрабасист) и трима японски колеги –две цигуларки и един виолончелист. С този интернационален състав, към който се включва и Пепа Шандуркова, съпругата на Георги Бадев на чембалото, са прозвучали три произведения от световната класика, толкова известни, че представянето им още веднъж напомня за класата и възможностите на Георги Бадев да се изяви чрез тях с лекота и категоричност, която увлича максимално останалите музиканти на сцената. Концертът за две цигулки на Й. С Бах, Концертът за цигулка на Хайдн и „Годишните времена“ на Вивалди, съпровождащите музиканти са по един в партия. Така е било сигурно и по времето на Бах и Вивалди, не са били толкова много подготвените музиканти, затова пък се получава прекрасно, истинско музикално преживяване извън жанрове и стереотипи, пулсът и диханието на камерното музициране са втъкани във величината на тези творби. Над всичко, без да се натрапва никъде, звучи самостойният, изваян звук на цигулката на Георги Бадев, надгражда тази допълнителна хармония и изкусност, която ражда бурните аплодисменти в залата след всяка творба и трите последвали биса от предкласиката. В първите два Георги Бадев свири заедно с останалите си партньори, на финалния е сам, за да поднесе началото на Соната № 2 за соло цигулка на Й. С. Бах, негова запазена марка. Можем да усетим всичко това чрез аудиозаписа на този концерт от Токио и още веднъж дълбоко да се поклоним вътрешно на таланта и личността на цигуларя Георги Бадев.
петък, 29 януари, от 19.30 часа
В 24-тото издание на своя Великденски музикален фестивал Държавната опера във Варна поднася 16 събития в различни жанрове – опера, оперета, балет, концерт и мюзикъл и спектакли за деца. Началото беше поставено през март с представления на оперите "Бохеми“ и "Макбет“, детския мюзикъл "Мечо Пух“ и първия от концертите "Лицата на НМА "Проф. Панчо..
През далечната 1981 година едно име нахлу с гръм и трясък в рокаджийските класации на цяла Европа и предизвика удивени възгласи. Проглуши дори британските фенове и славещата се със своя шовинизъм критика на Албиона не успя да затвори очите си пред факта, че Германия е родила група от класата на "Деф Лепърд", "Айрън Мейдън", "Саксън" и..
От началото на своето създаване фестивалът "Артис" носи послание за духовност, творчество, креативност и вдъхновение. Този мотив е силно застъпен и в това издание, което поставя своето начало на 12 април от 19.00 часа в зала № 9 на Национален дворец на културата с концерт на Ирина Георгиева, Георги Андреев, Милена Андреева озаглавен "Фолклор и..
Спектакъл от сцената на Нидерландската национална опера ще проследим тази събота (4 април от 20 часа) чрез международния радиообмен. Това е операта "Роберто Деверьо" на италианския композитор Гаетано Доницети, с която трупата на театъра и тандема режисьор – диригент, Йетске Мийнсен и Енрике Мацола, завършват историческата трилогия на Тюдорите. В нея..
Операта е базирана върху трагедията на Франсоа Ансело "Елизабет Английска". Либрето: Салваторе Камарано. Световна премиера: 29 октомври 1837, Неапол, театър "Сан Карло". В България операта не е поставяна никога. Действащи лица: • Елизабет Първа, кралица на Англия – сопран • Херцог Нотингам – баритон • Сара, херцогиня Нотингам – мецосопран • Роберто..
На 7 април – Деня на здравния работник, отбелязваме значимостта на хората, които се грижат за здравето ни не само в болничните зали, но и чрез словото...
Представете си ярко розово езеро със захарно бели облаци… във водата. Трудно е дори за разюздано въображение. А такова място съществува! Селото около..
Първите стипендии "Контрасенсус" за млади учени и насърчаване на изследователското любопитство, в чест и памет на проф. Ивайло Дичев, бяха връчени в края..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg