Да попаднеш на нови, неизвестни записи на голям музикант, който си е отишъл от този свят, е винаги вълнуващо. Ако това е Георги Бадев, радостта и предчувствието за музикантска наслада от най-висок порядък е нещо естествено.
Само допреди половин година бе като основен стълб на изпълнителското ни изкуство и без дори да свири на сцена, произнасянето на името му, вече означаваше присъствие. Присъствие на цигулков талант от висша класа, който позволява на артистизма и музикалния вкус да се изявят по съвършен начин. Музикант, от когото публиката е получавала винаги най-доброто, Георги Бадев не можеше да си позволи по-малко от това. Когато имаше вече и малко съмнение, предпочете да не излиза на сцената, нищо по-мъчително за един пълнокръвен артист като него.
На сцената на зала „Бетовен“ в Токио той обаче е щастлив, това показват кадри от видеозаписа на концерта му през май 2003 г., където Георги Бадев е едновременно солист и партньор на свои колеги от Академията „Мусашино“, където е професор по цигулка от 1996 до 2004 г. За своя прощален концерт е поканил трима европейски колеги, също професори там – руския цигулар Григорий Фейгин и двама унгарци – в Шандор Наги (виолист) и Жолт Тибай (контрабасист) и трима японски колеги –две цигуларки и един виолончелист. С този интернационален състав, към който се включва и Пепа Шандуркова, съпругата на Георги Бадев на чембалото, са прозвучали три произведения от световната класика, толкова известни, че представянето им още веднъж напомня за класата и възможностите на Георги Бадев да се изяви чрез тях с лекота и категоричност, която увлича максимално останалите музиканти на сцената. Концертът за две цигулки на Й. С Бах, Концертът за цигулка на Хайдн и „Годишните времена“ на Вивалди, съпровождащите музиканти са по един в партия. Така е било сигурно и по времето на Бах и Вивалди, не са били толкова много подготвените музиканти, затова пък се получава прекрасно, истинско музикално преживяване извън жанрове и стереотипи, пулсът и диханието на камерното музициране са втъкани във величината на тези творби. Над всичко, без да се натрапва никъде, звучи самостойният, изваян звук на цигулката на Георги Бадев, надгражда тази допълнителна хармония и изкусност, която ражда бурните аплодисменти в залата след всяка творба и трите последвали биса от предкласиката. В първите два Георги Бадев свири заедно с останалите си партньори, на финалния е сам, за да поднесе началото на Соната № 2 за соло цигулка на Й. С. Бах, негова запазена марка. Можем да усетим всичко това чрез аудиозаписа на този концерт от Токио и още веднъж дълбоко да се поклоним вътрешно на таланта и личността на цигуларя Георги Бадев.
петък, 29 януари, от 19.30 часа
"Светлост" са трима приятели от Скопие, закърмени с музиката на Матс Густафсон , Петер Брьоцман , Кен Вандермарк , Sun Ra Arkestra , Орнет Колман и местната хардкор сцена. Поименно – Дени Омерагич (контрабас, баритонова китара и баскитара), Нинослав Спировски (тенор сакс, кларинет) и Кристиян Новковски (барабани). По покана на..
Соня Йончева, призната за една от най-ярките звезди на световната опера, получи престижната награда "Музикант на годината" за 2023 година на Българското национално радио. Отличието се присъжда след национална анкета, организирана от предаването "Алегро виваче" по програма "Хоризонт". Това не е първото голямо признание за оперната прима от БНР –..
Концерт на огнените "Файъруинд" и класиците "Мастърплен" предстои в столичния клуб "Джой Стейшън" на 5 декември. Събитието, по време на което родните фенове на хеви метъла отново ще се срещнат с любимите си групи - но за първи път на една сцена, е начално от източноевропейското турне Masters Of Fire . Очакваме могъща приливна вълна от мелодичен..
Австралиецът Саймън Бони (р.1961, Сидни) и групата му Crime & The City Solution пристигат за първи у нас в понеделник, на 2 декември, за да изнесат специален акустичен концерт в зала "Сингълс" на НДК (вход А4, дясно), който е част от зимното им турне Acoustic in Europe . Формацията е емблематична както за австралийската..
Две от късните реформаторски опери на Кристоф Вилибалд Глук бяха изпълнени в две водещи белгийски музикални институции – във Фламандската опера в Антверпен се игра "Ифигения в Таврида", а в концертната зала Bozar в Брюксел зрителите видяха "Орфей и Евридика". През XVIII век в оперния жанр се установява традиция вокалните партии да са подчертано..
Представлението "Апокриф" на театрална работилница "Сфумато" задава въпроси за живота между този и онзи свят, за срама, за битката между доброто и злото...
Когато викаш, за да бъдеш чут, всъщност пречиш на другия да те чуе. А когато искаш да разбереш повече за себе си и отношенията си с човека, с когото си..
В стилистиката на любимия филм "Неочаквана ваканция" зададохме въпроса към д-р Антония Първанова, която за пръв път гостува в седмичното издание "За..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg