Един час с изпълненията на един от известните оперни певци от последните десетилетия на 20 в. Наричат го четвъртият от великите и поставят името му веднага след това на Пласидо Доминго, Хосе Карерас и Лучано Павароти. Петер Дворски – много известен и обичан словашки оперен певец. Името му привлича внимание през 1973 г., когато печели награда на национален конкурс. На следващата година вече е лауреат на конкурса „Чайковски“ в Москва, а през 1975 получава първа награда на изпълнителския конкурс в Женева. Следва специализация в Миланската скала. През следващите три години той вече дебютира последователно във Виенската държавна опера като певеца от „Кавалерът на розата“, в Метрополитън опера - Ню Йорк като Алфред от „Травиата“, в Миланската скала, в Ковънт гардън - Лондон с Херцога от „Риголето“. Пее на Арена ди Верона, в Балшой театър - Москва. Аплодирахме го и тук в София по време на гостуването му по покана на Емил Чакъров за новогодишния музикален фестивал.
Когато един оперен певец е добър, има по-голям шанс да бъде успешен с италианско име. Другите трябва да работим много по-усилено... Аз се гордея с това, че съм словак, и гордостта произлиза и от това, че трябваше да работя много упорито. Гордея се с резултатите на моя труд и с това, че доказах, че малка Словакия е велика сила в оперното пеене, че тя е инкубатор на таланти, казва Дворски.
След като ангажиментите му намаляват той започва да прави майсторски класове. Бил е директор на оперния театър в Братислава и Кошице. Директор е на словашкия културен център в Рим.
Освен най-високите държавни награди от Словакия и бивша Чехословакия Дворски получава и званието Камарзенгер на Австрия. През 1996 в знак на несъгласие с уволняването на директора на театъра от министъра на културата той напуска словашката опера.
Петер Дворски е много ангажиран с инициативи в помощ на обществото. Неговата фондация е основател на Център за рехабилитация на деца „Хармон“. Той е и инициатор на детски конкурс за песни. Тази негова дейност е оценена през 2007 г., когато във Виена получава награда „Центропе“ за изключителен принос в културното развитие на централноевропейския регион.
Великолепният глас на Петер Дворски му позволява да изпълни най-известните тенорови партии от оперите на Пучини, Верди, Доницети, Маскани. Много от тези опери са записани. Освен това той е търсен и за централните тенорови партии в „Делото Макропулос“, „Йенуфа“, Глаголическата меса на Яначек, „Продадена невеста“ на Сметана, Реквием и Стабат матер на Дворжак, „Крутнява“ на Сухон. През 1985 г. точно Петер Дворски е избран да се превъплъти в образа на Вертер за филмирането на едноименната опера на Масне заедно с Бригите Фасбендер под диригентството на Либор Пешек.
Петер Дворски е роден на 25 септември 1951 г. в семейство на страстни меломани. Майката пее в хор, а бащата е цигулар. Още трима от братята са певци – Мирослав, Ярослав и Павел. Дворски има още един брат, но той е икономист. Дебютира веднага след завършването на Братиславската консерватория в операта като Ленски от „Евгений Онегин“ през 1972 г.
През месец август в Бърно се провежда фестивал на негово име, на който гостуват много известни изпълнители, много от тях приятели на големия певец. През юли в Братислава се провежда певческа академия, чийто директор е Дворски.
Ще представим запис от концерт на Петер Дворски състоял се на Братиславския музикален фестивал през 1987 г. с участието на оркестъра на братиславското радио под диригентството на Ондрай Ленард. На този рецитал любимецът на публиката изпълнява едни от най-обичаните арии от опери на Джузепе Верди, Жорж Бизе, Жюл Масне, Джакомо Пучини, както и прочути канцонети.
неделя, 31 януари, от 23 часа
Като повечето големи артисти идеята за тази песен идва при Натаса внезапно на улицата, в просъница и с телефон наблизо, който да запише шантавите идеи на неспирния мозък на артиста. Тази песен се готви дълго - цели три години. Но всички те са били абсолютно нужни за да може песента да узрее и да бъде направена с правилните хора. Нейният миг е..
В предаването "Български изпълнители" на 13 октомври 2025 ще ви представим отблизо оперната прима Цветелина Василева . В живота тя сияе с неподправена мекота и искреност, а на сцената нейният въздействащ и необятен глас я преобразява до неузнаваемост в едни от най-сложните и любими персонажи из оперната литература. Критиците..
Тя владее свободата да бъде истинска и проповядва култура , различна от "онази, за която не бива да говорим"! Тя носи лицето на отколешен, отявлен бунтар , но и контра на така модерния днес хейт – още преди той да се появи и да се затъркаля под езика, а оттам и в онова пространство, известно като социална мрежа. Момичето, което се..
На Софийския салон на изкуствата предстои концерт на "Бон-Бон" и Live Band с музиката на Борислава Танева. Наречен е юбилеен, защото и "Бон-Бон", и проф. Танева имат празнични поводи. Както пишат в поканата "Бон-Бон"-ите – "по този случай приготвихме с много обич един специален концерт. На него ще дойде още един рожденик – нашата приятелка Борислава..
"Нямах намерение да ставам професионален музикант. Майка ми не искаше да тръгвам по този път. Когато бях студент в Юридическия факултет, аз се занимавах тайно от нея с композиция. Парашкев Хаджиев, Панчо Владигеров и Веселин Стоянов я убедиха, че има смисъл да се посветя професионално на изкуството… Присъствието на авторитетни личности около теб, когато..
В началото на седмицата Николай Бареков, преди години работил като журналист, после работил като политик, а сега с плахи опити отново да се върне към..
33-то издание на Международния театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен предложи на публиката и критиката поводи за размисъл върху едни от най-значимите..
На 7 октомври се навършиха 19 години от убийството на Анна Политковская, случайно или не, съвпадащо тогава с рождения ден на Владимир Путин. Защо..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg