В оперната вечер ще слеем в едно миналото и настоящето. Настоящето, защото ще бъдем с една от най-емблематичните ни оперни певици. Миналото - благодарение на записите, които съхраняваме в нашата фонотека и благодарение на които ще се върнем десетилетия назад, за да проследим сценичните й превъплъщения. От 20.00 до полунощ ще бъдем с изкуството на Анна Томова-Синтова. От 15 до 24 октомври в Националната музикална академия се проведе за четвърти път майсторски клас. Осем млади певци се срещнаха и работиха с голямата оперна певица. С всеки един тях госпожа Синтова изработваше в детайли арията, разказваше за ситуацията от операта, в която се явява тази ария, за стила, за времето, припомняше някои забележки на големи диригенти и режисьори, с които е работила, припомняше и свои лични преживявания и трудности, които е срещала, ако арията е била интерпретирана от нея самата. Незабравима седмица не само за активните участници в майсторския клас, но и за всички, които намериха време да бъдат в залата на Академията.
По време на този майсторски клас се срещнах с Анна Томова-Синтова, която прие да поговорим за важните срещи и за ролите определили пътя й по най-големите оперни сцени по света. Тази вечер ще ни водят разказите й.
А моята работа се оказа изключително трудна. Какво да избера от необятна й дискография? Изумителни записи с най-известни диригенти и състави, и още повече документални регистрации осъществени при многобройните й завръщания на сцените у нас – София, Варна, Русе, Стара Загора. Вероятно ще разберете избора, който направих - няколко записа осъществени през годините тук у нас, записи, които може да чуете само вие слушателите на нашата оперна вечер. Те обхващат период от около 30 години - от 1969 г. до 1996 г. Ще чуете фрагменти от няколко опери на Верди:
„Дон Карлос“, запис от 15 юни 1987 г. – откриване на „Варненско лято“ с Варненската филхармония, диригент Иван Маринов.
„Набуко“, запис от 19 януари 1969 г. в Софийската опера с диригент Руслан Райчев,
„Аида“, спектакъл в София от 1979 г., диригент Руслан Райчев
„Травиата“, запис от 1988 г. с хор и оркестър на Софийската опера, диригент Руслан Райчев,
„Реквием“, от 1984 г. с хор на Софийската опера, Зингферайн Виена и Виенската филхармония, диригент Херберт фон Караян,
„Танхойзер“ на Вагнер от 29.11.1983 г. от „Фестивала на оперното и балетно изкуство“ в Стара Загора, диригент Руслан Райчев
„Евгений Онегин“ на Чайковски от 05.06.1975 г. от "Софийски музикални седмици" с оркестъра на Софийската опера, диригент Недялко Недялков, „Дон Жуан“ на Моцарт от 27 януари 1976 г. спектакъл на Софийската опера, диригент Михаил Ангелов
„Сътворението“ на Хайдн запис от 1988 г. със смесен хор "Родина", Русе, хормайстор Васил Арнаудов, Фестивален симфоничен оркестър, Диригент Емил Чакъров
както и фрагменти от две концертни изпълнения:
„Четири последни песни“ на Рихард Щраус, запис от „Мартенски музикални дни“, Русе - 31.03.1999 г., със Софийската филхармония, диригент Емил Табаков.
Рецитал с арии от опери на Рихард Щраус от 1996 г., с оркестъра на Софийската опера, диригент Йохан Арнел.
Иван Иванов - Awaho е композитор, музикант и певец, добре познат от българската клубна сцена с участието си в групите Awake и Casual Threesome. Помним го и като финалист в осмото издание на телевизионния формат "Гласът на България", гледали сме го преди години в главната роля в мюзикъла "Исус Христос - суперзвезда" в Националния музикален театър.
Те са инди, но имат суперхитове. Музиката им е депресивно интелектуална, но и красиво мелодична, сякаш наднича иззад слънчева мъгла. Парчетата им са бавни и бързи. Те са брит поп, но и гаражен рок. Свирят в малки клубове и на големи стадиони. Годините и събитията са оплели с многобройни невидими нишки сърцата, умовете, надеждите, желанията и..
Записът е от паметен спектакъл, с който на 7 декември 1982 година откриват сезона в Миланската скала – събитие със силен отзвук и сред специалисти, и сред меломани. Излъчваме го ( на 22 февруари от 20 часа ) заради участието на Мирела Френи, великолепна в ролята на Елвира. Както разбира се и заради удивителното преобразяване на Николай Гяуров като..
Музика: Джузепе Верди Либрето: Франческо Пиаве по драмата на Виктор Юго. Представена за първи път: 9 март 1844 година във Венеция. Действащи лица: • Ернани - бивш благородник, в момента разбойник (тенор) • Елвира - годеница на Да Силва, влюбена в Ернани (сопран) • Гомес да Силва - испански благородник (бас) • Дон Карлос - бъдещият Карл V,..
Излезе от печат сборникът "Избрани хорови творби" на композитора, диригент и преподавател в Нов български университет – проф. д-р Георги Петков. Изданието съдържа 22 песни от различни фолклорни области, които проф. Петков е писал за различните състави, с които е работил през годините. "Реших, че е дошло време да предоставя на колегите хорови..
Обучението на деца със специални образователни потребности (СОП) е предизвикателство както за родителите, така и за учителите. Една от причините е..
Колкото е необяснимо абсолютното, толкова е необяснимо и това, което ни подтиква към неговото търсене, смята актьорът Стелиан Радев. Той влиза в ролята на..
Дискусията започва с изследването, което пише професор Александър Кьосев за "Чевенгур" на Андрей Платонов, използвайки единствения завършен роман на..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg