Музиката на „Джоконда“ на Амилкаре Понкиели звуча в Кралския театър „Ла Моне“ в Брюксел през януари и февруари в поредица от девет представления с два певчески състава. Съдбата отсъжда Понкиели да остане в историята на операта единствено с тази впечатляваща творба, както и с това, че е преподавател по композиция на Пучини и Маскани в Миланската консерватория.
Написана в стила на френската Гранд опера, в Джоконда има по малко от всичко - прекрасни арии, дуети, хорове, ансамбли, великолепен балет. Любопитно е, че през 1979 година спектакъл на „Джоконда“ в Операта на Сан Франциско белязва първото трансатлантическо излъчване на опера по телевизията. Чрез сателитна връзка обедният спектакъл е бил достъпен и за меломаните в Европа. В изпълнението тогава блестят имената на Рената Ското и Лучано Павароти, както и на нашата Маргарита Лилова в ролята на Сляпата.
Дори за оперните стандарти интригата в „Джоконда“ би се наредила в челната класация на най-ужасяващи сценарии: коварен шпионин на инквизицията, омраза, ревност, жажда за отмъщение, шишета с приспивателно и отрова, опожарен кораб, изровено от гроба тяло, трагичен финал. Всичко това на фона на романтичния венециански декор. Добре познатият на брюкселката публика френски режисьор Оливие Пи в никакъв случай не олекотява действието. Напротив, неговият подход е подчертано песимистичен, интригата в операта подтиква режисьора към размисъл върху злото и влиянието на деспотичния политически режим върху съдбите на хората. Постановката е абстрактна, без определена връзка с дадена епоха и географско местоположение. Единствено огромна, злокобна глава на клоун ни подсказва, че се намираме във Венеция, или по-точно под Венеция.
Декорът на Пиер-Андре Вайц изобразява мистериозен, скрит, зловещ подземен свят, разположен под великолепния разкош на града. Тунелите и шахтите са залети от придошлата вода и героите използват столове и маси, за да останат на сухо или да прекосят водата. Помощните елементи на декора се спускат отгоре като символ на смазващата политическа власт. Виждаме общество, в което основни хуманни стойности са погазени - в този мрачен, тайнствен лабиринт властва безскрупулният зъл шпионин Барнаба, който унищожава и последната надежда за щастие и доброта.
Режисьорът Оливие Пи използва умело цялата сцена в широчина, дължина и височина. Декорът постепенно се стеснява към дъното на сцената с цел гласовете по-лесно да преодолеят оркестровата завеса от 80 музиканти. В прочутия "Танц на часовете" плискащите се във водата танцьори се отдават на първичните си желания в една вихрена масова оргия. Еротизмът, характерен белег за постановките на Оливие Пи, присъства и в „Джоконда“, като полуголи и голи статисти и танцьори често съпровождат действието. За по-неподготвения зрител абстрактният подход на режисьора малко трудно създава цялостна представа за творбата, както и за логичната последователност на интригата. В няколко момента преводът на италианския текст в субтитрите не бе буквален, а адаптиран към сценичната реализация.
Вокалният стил на Понкиели съдържа елементи както от късния Верди, така и от ранния веризъм – това прави соловите партии в „Джоконда“ особено привлекателни за певците. В спектакъла на 8 февруари участва първият състав. В изключително богатата и доста трудна централна партия се изяви Беатрис Уриа-Монзон. Френското мецосопрано впечатли с ярко сценично присъствие, дълбок интерпретаторски прочит. Вокалният диапазон на ролята не представляваше проблем за Уриа-Монзон, която има в репертоара си роли като Тоска и Лейди Макбет. За съжаление, вибратото й бе доста широко, което неминуемо се отрази върху красотата на тона и прецизното интониране.
Във втория състав, два дни по-късно, Джоконда изпълни китайката Хуи Хе. Тя притежава впечатляващ по обем и много изравнен спинтов глас. Техниката на сопраното е солидна и вокалът бе много качествен, височините стабилни. Хе изпъкна и с кристално ясна дикция. Може би в дадени моменти липсваше голяма драматична дълбочина, сценичното присъствие на китайката бе малко по-скромно. Интересно е, че и двете певици не притежаваха солидни гръдни тонове, които така успешно биха послужили в партията, като например в голямата ария от последното действие. Невероятен като Енцо Грималдо бе Стефано Ла Кола. Италианският тенор впечатли с много обемен, звучен драматичен глас, оцветен от красив тембър. Певецът с лекота пробиваше и най-плътната оркестрова завеса. Вокален връх в спектакъла бе прекрасно изпълнената ария Cielo e mar!, увенчана от огромен и дълъг си бемол. Запомняща се бе и изявата на Силвия Тро Сантафе в партията на Лаура Адорно. Изпълнението на испанката бе наситено с голяма драматична дълбочина, вокалът й бе много изразителен. Ярък и много убедителен злодей Барнаба сътвори Франко Васало с тъмно оцветен баритон. Интерпретацията на италианеца бе много релефна като особено впечатляващ бе монологът „O monumento!“ – номер, предизвестяващ известното Кредо на Яго от „Отело“ на Верди. Все пак и двете творби имат един и същи либретист - Ариго Бойто.
Ролята на Сляпата изпълни друга китайка, Нинг Лианг, чийто глас бе сравнително лиричен и по-скромен като обем. Певицата изпя с чувство красивата ария Voce di donna. Разгърнатия солистичен екип допълни французинът Жан Тейтген – убедителен като властния Алвизе Бадоеро с подходящ, сурово звучащ, дълбок бас.
Италианският диригент Паоло Кариняни ръководи авторитетно оркестъра на „Ла Моне“ и насити спектакъла с голяма драматична експресивност. Темпата бяха последователни и хомогенни, ансамблите - прецизно изградени, балансът между сцена и оркестър - сигурен. Кариняни би могъл да потърси малко повече нюанси и да настрои по-фино звука на оркестъра в динамично отношение. Чудесно впечатление остави хорът на „Ла Моне“ в изключително богата партия.
1 август Свири Оркестърът на Полското радио във Варшава с диригент Михаил Меринг. 3.00 часа – Рихард Вагнер (1813-1883), Зигфрид идилия. 3.22 часа – Йоханес Брамс (1833-1897), Вариации по тема от Хайдн, оп. 56а. 3.41 часа – Волфганг Амадеус Моцарт (1756-1791), Симфония № 36 в До мажор, K.425, "Линц". 4.10 часа – Йоханес Брамс (1833-1897), Клавирен..
Той е най-старият действащ джаз фестивал в България. Основан още през 1992-ра година от прочутия ни саксофонист и композитор Анатолий Вапиров, през годините Международният джаз фестивал "Варненско лято" се е превърнал в едно от най-устойчивите и обичани музикални събития в България. От няколко години дъщерята на Анатолий Вапиров – Вероника..
Според проучвания едва 16% от изпълнителите в световен мащаб правят музиката си достъпна за глухата общност. Днес, в XXI век, технологиите дават своя принос за това чрез специални костюми, които възпроизвеждат вибрациите от ритъма така, че нечуващите да се потопят в него и да се наслаждават на живи концерти. Жестовият превод на текстовете на сцената..
Наситената програма в културния живот на столицата не е пречка и на морето да се организират паметни музикални събития. Концерт с международен мащаб акостира в Бургас и това лято. На 2 август пристанището в морския град ще се превърне в сцена за една от най-оригиналните и любими певици на съвременната сцена – Рошийн Мърфи. Очакваме..
Съботната оперна вечер посвещаваме на шведския сопран Биргит Нилсон. Ще я чуем в няколко фрагмента из опери на Рихард Вагнер. Като цялостен образ тя се превъплъщава в ролята на Реция от операта "Оберон" на Карл Мария фон Вебер. Запис под диригентството на Рафаел Кубелик и с участието на Доналд Гроуб, Марга Шимл, Джулия Хамари, Оже Арлийн, Пласидо..
Международният фестивал на светлините LUNAR ще превърне в светлинни сцени между 1 и 4 август Царево, Лозенец, Ахтопол и Синеморец. Специално за лятното си..
Той е най-старият действащ джаз фестивал в България. Основан още през 1992-ра година от прочутия ни саксофонист и композитор Анатолий Вапиров, през..
На 6 август от 12.30 часа, след празничното Богослужение за Преображение Господне, в изложбената зала при музея на Бачковския манастир художникът Андрей..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg