Сезонът 2018-2019 на съботните радиоматинета продължава със спектакъл на „Самсон и Далила” от Камий Сен Санс – драматичната опера по библейския разказ за Самсон и Далила. Грузинското мецосопрано Анита Рачвелишвили и американския тенор Грегъри Кунде се превъплъщават във филистимската изкусителка и еврейския водач, чиято любов и сила тя предава.
Френският бас-баритон Лоран Наури е Върховният жрец на бог Дагон, полският бас-баритон Томаш Кониечни е филистимският военачалник Абимелех и австрийският бас Гюнтер Гройсбьок е старият евреин. Сър Марк Елдър застава начело на международния звезден състав, след като зад гърба си има вече постановка на „Самсон и Далила” в Метрополитън (сезона 2000-2001).
Интересен е сценичният живот на операта: партията на Далила е написана за прочутото мецосопрано Полин Виардо, която още през 1870 г. заедно със самия автор я показва пред затворен приятелски кръг, но така и не успява да я изпълни на сцена.
Когато през 1877 г. Сен-Санс се опитва да представи на дирекцията на парижката Гран Опера новата си триактна опера, получава отказ дори да се прегледа партитурата. Вероятно обяснение може да е неуспеха на по-ранните му опуси и предизвиканото от това недоверие в таланта и успеха на френския творец.
Но Ференц Лист цени високо таланта на френския си колега и още същата година поставя творбата с успех във Ваймар. Сен Санс е на 42 и има зад гърба си немалко симфонични, камерни и религиозни опуси, сред които Фаетон“, „Младостта на Херкулес“, „Танц на смъртта“, „Предачката на Омфала“ и други творби, които се радват голям успех.
След шедьовъра си „Самсон и Далила” той пише още музика (Хенрих VІІІ“, „Асканио“, „Прозерпина“, „Фрина“, „Елена“ и др.), но нито една опера или творба не печели такова бурно признание по световните сцени. Разбира се, че за успеха помага оригиналния композиторски стил, в който изобилстват френски и ориенталски мелодии; ярък, но фин психологизъм, завладяващ драматизъм и богата оркестрация!
Изпълнителски състав:
Далила, жрица на бог Дагон – Анита Рачвелишвили, мецосопран
Самсон, водач на юдеите – Грегъри Кунде, тенор
Върховен жрец на бог Дагон – Лоран Наури, баритон
Абимелех, сатрап на Газа – Томаш Кониечни, бас
Старият юдеин – Гюнтер Гройсбьок, бас
Вестител – Скот Скъли, тенор
Първи филистимлянин – Едуардо Валдес, тенор
Втори филистимлянин – Джеонгчеол Ча, бас
Хор и оркестър на Метрополитън опера
Диригент – Марк Елдър
Последната творба на Офенбах оживява отново на сцената на Метрополитън опера. След като придобива известност като оперетен композитор Жак Офенбах се насочва към сериозен сюжет. Основата, са три истории – едновременно дълбоки, зловещи и смешни, от романтичния немски писател Е.Т.А. Хофман, който става главен герой в тях. Всяка от историите разказва..
Повече от три (направо почти четири) години минаха, откакто излезе дебютният албум на живеещия между Амстердам и София перуански перкусионист и композитор Пиеро Епифания Осамбела Miles, los amigos , така че можем логично да наречем новото издание Psicodelia Afroperuana дългоочаквано. То е ЕР (тоест, кратък албум) от четири пиеси – първа част..
Концерта "Вишеградски традиции" ще представи Симфоничният оркестър на Българското национално радио. Двама словашки музиканти ще гостуват на Радиооркестъра. На диригентския пулт ще застане Растислав Щур, а сред солистите на вечерта ще бъде младата изпълнителка на блокфлейта Айна Марош. Началото ще даде българско произведение. С изпълнението на..
1 март Свири Симфоничният оркестър на Полското национално радио в Катовице с диригент Нестор Байона. 3.00 часа – Фредерик Шопен (1810-1849), Концерт за пиано № 1 в ми минор, оп. 11. Солист: Шимон Неринг (пиано). 3.42 часа – Ференц Лист (1811-1886), Сватбен марш из "Сън в лятна нощ" от Менделсон. 3.47 часа – Клод Дебюси (1862-1918), Делфийските танцьорки..
Операта е по едноименната пиеса на Жул Барбие и Мишел Каре, базирана върху приказки на Е. Т. А. Хофман Либрето: Жул Барбие Световна премиера (без действието "Жулиета"): 10 февруари 1881, "Опера Комик", Париж Първо изпълнение в България: 9 март 1922, София Място и време на действие - Нюрнберг, Германия; Венеция, Италия - началото на ХІХ век..
Изборите в Германия приключиха и те имат своите добри и лоши страни. Със сигурност от тук нататък това, което ще се случва в Германия, от която се очаква..
След определението на Конституционния съд за преизчисление в национален мащаб на резултатите от произведените на 27 октомври 2024 г. избори за народни..
Повече от три (направо почти четири) години минаха, откакто излезе дебютният албум на живеещия между Амстердам и София перуански перкусионист и композитор..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg