Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Звук и ритъм по виенски (видео)

БНР Новини
Трио „Фогл“
Снимка: fccvarna.bg / Nancy Horowitz

Европейски музикален фестивал се провежда през пролетта и във Варна освен в София и макар да има много по-малко прояви, човек има шанс да попадне на истинско музикално събитие и да чуе нещо, което идва пряко от голямата европейска традиция или носи специален заряд от съчетанието на творчески енергии, дошли от различни краища на Европа.
Преди две години например във Варна пристигна камерен състав на Оркестъра на Миланската скала и също тогава имаше авторски концерт на композитора Мартин Георгиев, който е варненец и живее от доста време в Лондон. Заслужава си да пропътуваш 500 километра от София и да преживееш такова нещо, което може да те зареди с много позитивни усещания. Все в този порядък тази година за мен поводът да попадна във Варна в началото на май бе гостуването на австрийското струнно трио „Фогл“ на Европейския музикален фестивал във Варна. Концертната им програма, замислена като духът на Виена, изпълни на 100 процента това, което може да се пожелае от такъв фестивал.
Ранни произведения от Шуберт, Бетовен и Дохнани за струнно трио, в които песенно-танцувалния бит на Виена от 19 век е така изящно и емоционално вплетен и развит в музикалната форма на отделните части.
Валс, марш, менует, рондо, тема с вариации или ала полака, които оживяваха като картини от миналото, защото изпълнението, създаваше изключително чувство за автентичност. Музикантите от трио „Фогл“ не просто „пресъздаваха“ тези творби, а ги изпълняваха така, сякаш всяка една от тях, класическа, ранно и късно романтична, бе последното нещо, което е композирано до този момент и което те сега представят с въодушевена радост от откритието им. При това и трите произведения влизат в репертоара на трио „Фогл“, което съществува от малко повече от 10 години и в него свирят цигуларката Ива Хьолцл-Николова, виолистката Елисавета Станева-Фогл и виолончелиста Бернхард Фогл. Откъде идва тази тяхна свежест, автентичност и вдъхновеност – сигурно на първо място, колкото и банално да звучи, от това, че любовта им, сърдечната им връзка с това, на което са се посветили, прави музицирането за тях необходимо и ценно само по себе си. А иначе връзката с тази голяма и добре поддържана в музиката на Австрия традиция за двете български музикантки е започнала още от студентските им години във Виена, за да продължи в австрийски оркестри (в момента Ива е един от водачите на първите цигулки в оркестър „Брукнер“ в Линц, а Елисавета на виолите в оркестъра на Оперния театър в Грац, Бернхард е водач на виолончелите в него). Много добрата инструментална подготовка и на тримата е разбира се основата на тяхната обща изява като прекрасен ансамбъл, без да губят своята артистична, много различна индивидуалност. Ива със своя емоционална експресивност, красиво нюансиран звук и безупречен цигулков щрих, качеството на тона на виолата на Елисавета е нещо, което много рядко може да се чуе, но не може да се забрави, Бернхард с неочакваната, леко своенравна изява на моменти, в която прозира и австрийският игрив дух, който носи по рождение, но със стабилното си присъствие от начало до край. Точно това – от начало до край да следват драматургията на всяка творба, на всяка нейна част, прави изпълнението на трио „Фогл“ въздействащо и ценно. Днес повече се разчита на контраста като начин да впечатлиш публиката и все по рядко на умението да я водиш със себе си през всички музикални перипетии, защото това изисква познание за стил, драматургично мислене и артистична концентрация.
Целият музикален текст е артикулиран с лекота, а ритмичната основа на всяка една част е толкова изразителна, че непрекъснато изниква усеща за хореографски образ – танцуващата Виена.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Опет" се завръщат с нов албум и концерт в София

"Опет" — опет, ако използвам българското диалектно наречие за "пак, още веднъж". Къде е тЕкла вОда, опЕт ке тЕчит! , както възкликва класикът Иван Вазов. Където е текъл прогрокът, ще тече още веднъж – този път в столичната Asics Arena на 10 октомври. Спектакълът на знаменитата банда в България е част от световното ѝ турне в подкрепа на..

публикувано на 06.10.25 в 12:34

Балет "Арабеск" открива новия си сезон с премиерата на "BarrocoLife – Съвършеното несъвършенство"

На 5 октомври 2025, 17.00 часа на сцената на Музикален театър балет "Арабеск" ни кани на първото си представление за новия сезон "BarrocoLife – Съвършеното несъвършенство". В програмата на вечерта са включени две едноактни миниатюри, в които хореографите са използвали музика на известни барокови композитори. Анна Донева работи по "Четирите..

публикувано на 04.10.25 в 17:05
Йохан Щраус-син

Вечер, посветена на Йохан Щраус-син

Съботната оперна вечер (4 октомври от 20 часа) по програма "Христо Ботев" е посветена на 200-годишнината от рождението на "краля на валса" Йохан Щраус-син. Неговата жизнерадостна, вдъхновяваща музика ни съпровожда традиционно в началото на всяка нова година. Творбите му са еднакво популярни сред различните социални прослойки на неговото съвремие...

публикувано на 04.10.25 в 08:25

"Цигански барон", оперета в три действия от Йохан Щраус-син

Либрето: Игнац Шнитцер по повестта "Сафи" на Мор Йокай. Първо изпълнение: 24 октомври 1885, Виена, Австрия. Първо изпълнение в България: 1921, София, Свободен театър. Действащи лица: • Сафи, млада циганка – сопран • Шандор Баринкай – тенор • Граф Петер Хомонай – баритон • Калман Жупан, богат търговец – бас • Арсена, негова дъщеря – сопран •..

публикувано на 04.10.25 в 07:50
Красимир Гатев

Красимир Гатев – наричаха го романтикът

В петъчната вечер (3 октомври от 19.30 часа) ще си спомним за едни от най-поетичните ни пианисти, както наричаха Красимир Гатев. Отиде си през 2008 година, но остави ценни записи и словесните си откровения в Златния фонд на БНР. Гатев не бе словоохотлив. Не обичаше интервютата, нито преднамерената показност. Предпочиташе да изразява мислите и..

публикувано на 03.10.25 в 08:25