В часа преди полунощ имаме удоволствието да навлезем в магичния свят на ударните. Два камъка, дърво върху дърво, удар с длан по опъната кожа, звън по чаша или още по-култивирано: всякакви барабани, тимпани, камбани, триъгълник, вибрафон или маримба – с какво ли не, е възможно да се сътвори цяла вселена от пулсиращи звуци!
Ритъмът е вероятното изначалие на музиката. Опитваме се да разкрием потайностите на нейната организация във времето и в пространството между барок и рок в богатия арсенал на перкусионния инструментариум.
Интересно, големите барокови майстори: Вивалди, Корели, Скарлати, Купрен, Бах, Хендел… сякаш се опияняват повече от звука на струнните; в техните авторски танци – менует, гавот, канари, буре, жига и пр., на пръсти се брои участието на бляскавите, ефектни перкусии. Използването им е наистина само за блясък в оркестровия звук и до един изброените композитори, както и повечето техни колеги отстъпват пред изобретателността на великия флорентинец, превърнал се в бароковата емблема на Франция по времето на Луи XIV – Жан Батист Люли.
Колкото до наши дни – обичайният барабанен комплект в комбинация с конги, тумбо, бонгоси, маракаси, клавеси, тимбалес, кравешки звънец, гуиро (гребен), кабаса, куика, дайре, пандейро, израелски и марокански барабани, празни бирени бутилки, реферска или полицейска свирка, кречетало, ефект от изстрел, „гръм“, грамофонният „скрачинг“ или изящните „уиндбелс“, тръбни камбанки представляват само начало в изобилието в света на ударните пособия и ни въвеждат в неизбродната аналогова безкрайност, към която трайно се е настанила и виртуалната. Добре дошли в стария и най-нов перкусионен свят.
Вторник, 18 и 25 юни, от 23.00 часа
След почти 40 години най-мащабната опера на Джузепе Верди "Аида" се завръща на сцената на Метрополитън опера - Ню Йорк. Интересът към тази творба не намалява, дори след внушителните почти 1200 представления, осъществени от оперната къща през годините. Музикалният директор Яник Незе-Сеген заема подиума за новогодишната премиера на грандиозната нова..
На 14 декември 2024 кавалджията, аранжор и автор на музика Костадин Генчев навърши 55 години. Това бе повод в едно от изданията на предаването "Портрети" да се потопим в красивия му музикален свят и да поговорим за творческия му път. А той е богат и както самият Костадин се изразява доста "шарен": "Роден съм в Габрово и всъщност първо започнах не..
"Светоглас" е първата българска мъжка вокална формация за старинна полифонична музика. Основана е през 2009 година, като нейната цел е многогласно пресъздаване на българската фолклорна и църковна музика. Изпълненията на формацията винаги будят възхищение и удивление в слушателите, но наравно с това, те са и еталон за майсторско музициране.
Първият клезмер оркестър в България има богат опит в различни музикални стилове, но страстта на музикантите към традиционната клезмер музика (музиката на ашкеназките евреи от Източна Европа) е онова, което ги обединява. Създадена през септември 2022 г., групата прави първите си концерти на различни култови места в града и така се превръща в първата..
Боян Виденов е роден в София, в семейство на музиканти. Напуска родината съвсем малък и получава завидно европейско музикално образование. На 23 години основава Манхаймската филхармония – оркестър за обучение на млади професионалисти от цяла Европа, които искат да продължат кариерата си в престижните оркестри. През 2019 основава платформата за..
Новата книга на Любомир Канов се нарича "Късен следобед" и по думите му в нея разказва "за своето пребиваване на толкова тъжната и прекрасна Земя". "Има..
Антикорупционният фонд ( АКФ) излезе с ново разследване , в което разкрива "скандални назначения на политически свързани лица в "Булгартрансгаз"...
Писателят и журналист Димитър Шумналиев гостува в "Артефир" със своята "Поема за бохема" – роман в минало несвършващо време. Ежедневните спектакли,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg