Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

„Вива ла мама или Театрални удобства и неудобства” – опера в две действия от Гаетано Доницети (съдържание)

БНР Новини
Снимка: operamusica

Либретото е на Доменико Гелардони, по пиесите „Театрални удобства“ на от 1794 г. и „Театрални неудобства“ от 1800 г. на Антонио Симеоне Сографи

Действащи лица

Мама Агата – майка на Луиджа, баритон
Дариа Гарбинати – примадона, сопран
Проколо – съпруг на Дария, бас
Луиджа Кастрагати – млада певица, сопран
Гулиелмо Антолстойноф – първи тенор, немец, тенор
Бискрома Страпавишере – композитор, баритон
Чезаре Салсапариля – поет, баритон
Пипето, мецосотран
Импресарио, бас

Времето на действието е 18 в. в малък италиански провинциален театър.

Първо действие:

Местна и доста посредствена оперна трупа репетира нова творба „Ромул и Ерсила“, но артистите са изправени пред много препятствия. Диригентът Бискрома Страпавичери и поетът Чезаре Салсапариля се стараят импресариото да хареса творбата им. Дария Габинати играе Ерзилия, а немецът Гулиелмо Антолстойноф – Ромул. В пиесата има и роля определени за Луиджа Кастрагати, но тя е по-малка роля. В началото нещата се развиват добре. Дария репетира своята ария - „E puoi goder, tiranno,“. Останалите участници в спектакъла също иска – рондо, романс ария с тромпети. Диригентът отпраща мераклиите към поета, който обяснява, че трябва да се спазва либретото. Генералната репетиция е насрочена за пет часа. Но ситуацията са усложнява след като пристига мама Агата – майката на Луиджа. Тя настоява за солова ария за нейната дъщеря и дори задава подробни указания каква да бъде арията – „Mascalzoni! sfaccendati! più creanza, più rispetto“. После настъпва спор кой, къде да бъде поставен на различните рекламни материали. Тук също се включва мама Агата, която припомня миналото на примадоната и нейния съпруг. Проколо веднага скача, за да защити жена си – „Che credete che mia mogliesia di quelle canterinemediocri, anzi a dozzine?“ Мама Агата иска да бъде изпълнен дуетът на Луиджа и Дариа, но Примадоната отказва. Двете си разменят обиди и то на доста висок тон и с грозни слова.

Идва лоша вест. Кастратът е избягал. Агата решава да замести избягалия тенор кастрат, но първият тенор отказва да пее с нея и напуска. Композиторът е отчаян. Тогава Проколо решава да го замести. На финала на действието идва инспекторът и кани всички на репетиция.

Второ действие:

Отново сме на сцената на театъра. Мама Агата отново поставя въпроса за заплащането на артистите. Импресариото отказва да заплати. Междувременно се завръща примадоната. Мама Агата решава заедно с композитора да изрепетира своята ария, която е от операта на Росини „Отело“ - „Assisa a' piè d'un sacco“ – песента за върбата на Дездемона. След нея своята ария пее и примадоната Дариа. Репетицията продължава с триумфален марш, но Проколо никак не може да изпълни своята ария. Следващата сцена е траурен марш, по време на който водят мама Агата пред победителя окована като робиня.

В този момент диригентът прочита във вестника новината, че градският съвет няма да отпусне средствата за постановката. Всички са отчаяни и единственият изход е всеки да се спаси, както може.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Orchestre tout puissant Marcel Duchamp

Всемогъщият оркестър "Марсел Дюшан" в София

Афробийт , (пост)пънк , авангарден поп , инди-джаз … каквото и да кажем за музиката на Orchestre tout puissant Marcel Duchamp (или Всемогъщия оркестър "Марсел Дюшан"), ще е хем точно в целта, хем крайно недостатъчно. Възникнал преди 18 години в независим скуот (завзето градско пространство) в Женева, днес Оркестърът наброява 12 души с две..

публикувано на 07.05.24 в 19:52
Проф. Пламен Джуров

Проф. Пламен Джуров – един диригент, една епоха

През последните близо 50 години името на проф. Пламен Джуров се утвърждава като емблема и запазена марка за висше художествено майсторство в извайването на музикалната тъкан чрез висока ерудиция, богата душевност, себеотдаденост на любимото изкуство – музиката, винаги търсещ нови пътища и неизследвани хоризонти, вдъхновен експериментатор и не на..

публикувано на 07.05.24 в 08:33
Чик Кърия и Пако де Лусия - двама приятели и двама от

Приказни сюжети в развитие

От 7 май (02:00-03:00), в три последователни нощи по същото време започва "Музиката, която обичам" с нов (стар иначе) водещ - може и да го разпознаете на една от снимките. В мини-поредици за поне по месец и нещо ви очаква за начало следното: 7.5 - Вторник е времето, посветено на артистите, първи повярвали в новото (април 1993) предаване на Програма..

публикувано на 06.05.24 в 23:08
Концертгебау оркестър

Кантатно-ораториална вечер с духовна музика

В навечерието на Възкресение Христово ви предлагаме вечер с кантатно-ораториална музика от Специалния ден на Еврорадио, посветен на Страстната седмица и Възкресение Христово: Концерт от Амстердам с участието на солисти, Смесения хор на Нидерландското радио и Кралския Концертгебау оркестър с диригент Тревър Пинък. В програмата звучи "Йоханес..

публикувано на 04.05.24 в 07:05