Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

За дупките, алегорията и истината

БНР Новини
Снимка: pixabay.com

„Поправям дупка, през която дъждът прониква и спира мисълта ми; запълвам пукнатините по вратата, които пропускат мисълта ми да скита…
Боядисвам стаята с пъстри бои и мисълта ми ще покаже накъде да вървя... Глупави хора тичат около мен и ме тревожат,  
а после се чудят защо няма да минат през вратата ми...“

В свободен превод, това са основните думи в песента на „Бийтълс“ Fixing a Hole, (Поправка на дупка), които ни въвеждат в „Изпята поезия”. Авторът на Fixing a Hole Пол Макартни споделя делнични събития и чувства, породени от тях. В духа на времето, когато почти всеки текст беше гледан под лупа дали „Бийтълс“ не възпяват дрогата, макар и алегорично, трябва да кажем, че и тази песен е попаднала в списъка на нежелани звукозаписи, според разбиранията и стандартите на Би Би Си (във Великобритания с думата „дупка“ са били наричани местата, където се е употребявала дрога). Всъщност, истината е, че Пол Макартни се опитал сам да поправи дупка в покрива на къщата, в която живее, запълнил пукнатините по външната врата, боядисал сам една от стаите в дома – точно както е в песента. Направил го е без да търси специалисти, искал е да се почувства не като звезда от шоу бизнеса, а като нормален.., обикновен човек, ако предпочитате. А неясните думи за „глупави хора“ се отнасят до нестихващия поток от любопитни зяпачи, които редовно са стояли около къщата на Пол, тичали са около Макартни, когато е излизал навън. И не за ден-два, а месеци наред…

Около тази песен обаче има и друга история. Поради ремонт записът на Fixing a Hole не се е състоял в студийния комплекс „И Ем Ай“ на ул. „Абироуд“, както е било обичайно, а в друго студио. И тъкмо там, на вратата внезапно се появява непознат човек. Пол Макартни възпитано казал: „Да? Добър ден!“, а непознатият отвърнал „Аз съм Джизъс Крайст“. Макартни, леко смутен си помислил: „Сигурно не е, но ако се окаже, че е Той, няма да съм този, който да го отпрати“ и го поканил: „Да, разбира се, но… по-добре да влезем вътре“. Предложил на човека чаша чай и му казал: „Виждате, че имам работа и трябва да записвам, но ако обещаете, че ще седнете тук, в ъгловото място и не вдигате шум, може да останете“. Пол представил с жест посетителя на другите трима от „Бийтълс“, когато дошли за записа. Докато си подготвяли инструментите непознатият тихо си излязъл, без да го видят някога повече. Джордж, Ринго и Джон попитали: „Кой беше това?“, а Макартни отговорил: „Това е Джизъс Крайст“. „И четиримата останахме известно време безмълвни“, завършва разказа си Пол Макартни.

неделя, 22 септември от 17 часа



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Джакомо Пучини

Три шедьовъра на Пучини на българска сцена

В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..

публикувано на 23.11.24 в 08:00

Пето издание на фестивала ТрансАрт

Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..

публикувано на 22.11.24 в 10:50
Виолончелистът Христо Танев

"Тембри и нюанси" – концерт на Симфоничния оркестър на БНР

Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..

публикувано на 22.11.24 в 07:25

"Изповед на един син" – музика, в която откриваме себе си!

"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..

публикувано на 21.11.24 в 08:35

"Кварто" и Емануил Иванов с творби на Брамс и Шостакович

Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...

публикувано на 20.11.24 в 08:45