Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Непозната опера на Саверио Меркаданте в „Неделен следобед“

неделя, 5 януари, от 14 часа

Сцена от представлението на операта „Наемният убиец“ от Саверио Меркаданте на фестивала в Уексфорд
Снимка: Clive Barda/ArenaPal

„Наемният убиец“ или „Венецианката“ е опера в три действия на Саверио Меркаданте по либрето на Гаетано Роси и Марко Марчело. Тяхното либрето се основава на пиесата „Венецианката“ на Огюст Анике-Буржоа, която от своя страна е базирана на романа на Джеймс Фенимор Купър „Наемният убиец“. Операта е представена премиерно на 9 март 1839 г. в Ла Скала, Милано, след това се играе в цяла Италия и в чужбина. Същата година на оперната сцена излиза Джузепе Верди със своята първа опера „Оберто“. 

Творбата на Меркаданте все още се изпълнява от време на време и се записва през 20-и век, но представленията на фестивала в Уексфорд през 2018 г. бяха определени като „вълнуващо преоткриване“.

Алесандро Лучано и Екатерина БакановаМеркаданте е един от известните италиански композитори на 19-и в. Роден е през 1795 г. в Алтамуре, до Бари. В детството не проявявал интерес към музиката. Запалва се благодарение на брат си Джачинто. След това семейството се мести в Неапол. Младият Саверио започва да свири на цигулка, флейта, виолончело, фагот и има добри резултати. Изучава композиция при Николо Дзингарели, учител и на Белини. Получава музикално образование в кралската консерватория в Неапол, която завършва през 1820 г. Първата си опера пише през 1818 „Апотеоз на Хекулес“, която е поставена в театър „Сан Карло“, Неапол през 1819. Успех имат и следващите му опери – „Мария Стюард“ представена в Болоня, а с „Елиза и Клаудио“ дебютира в Миланската скала. 

От 1830 около 30 години е директор на консерваторията в Неапол. Меркаданте бил прекрасен преподавател по пеене и хармония. Негови правнуци са братята Ернесто и Джамбатиста Де Куртис, автори на много канцонети. Написал е над 60 опери, като най-известната сред тях и най-често изпълнявана е „Клетвата“, играна за първи път в Миланската скала през 1837-а, поставяна е и в Рим, както и в италианската опера в Париж през 1858 г. В творческата му биография откриваме още 30 меси, 4 балета, инструментални концерти, 60 симфонии, сред които и симфония „Гарибалди“, посветена на Италия, 17 квартета и много други камерни произведения. През 1836 г. по покана на Росини заминава за Париж, където в италианския театър е представена операта му „Разбойници“. Жени се за млада генуезка София Гамбаро с три деца, като след това с нея има още три. Умира през 1870 г. в Неапол.


Действащите лица и изпълнителите:
• Карло (Ил Браво), наемен убиец – Рубенс Пелидзари, тенор;
• Писани, венециански патриций в изгнание – Алесандро Лучано, тенор;
• Фоскари, венециански патриций – Густаво Кастийо, баритон;
• Луиджи, слуга на Фоскари – Симон Меклински, бас;
• Виолета, сираче от Венеция – Екатерина Баканова, сопран;
• Теодора, мистериозна венецианка – Яско Сато, сопран;
• Капелио, венециански патриций – Хосе де Еса, тенор;
• Марко, гондолиер на Теодора – Тони Незич, бас;
• Микелина, придворна на Теодора – Йоана Константин-Пипеля, сопран;
хор и фестивален оркестър на операта в Уексфорт, диригент Джонатан Брандани.


Съдържание на операта „Наемният убиец“ от Саверио Меркаданте



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Мадам Бътерфлай", опера в три действия, от Джакомо Пучини

Музика: Джакомо Пучини Либрето: Джузепе Джакоза и Луиджи Илика по драмата на Давид Беласко, основана на историята "Мадам Бътерфлай" от Джон Лутер Лонг от 1898 г. Премиера: 17 февруари 1904 в Миланската Скала. Същата година е играна в Бреша, през 1906 е третата "американска" версия, а през 1907 г. е представена и в Париж. Пучини открива сюжета за..

обновено на 31.01.25 в 11:12

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 1 до 15 февруари 2025 г.

1 февруари 3.00 часа – Рейналдо Хан (1874-1947), Клавирен квинтет във фа диез минор. 3.31 часа – Теодор Дюбоа (1837-1924), Клавирен квартет. 4.02 часа – Габриел Форе (1845-1924), Клавирен квинтет № 1 в ре минор, оп. 89. Изпълняват: квартет "Класика" и Меган Милац (пиано). 4.35 часа – Теодор Дюбоа (1837-1924), Chant Pastoral (Пастирска песен)...

публикувано на 31.01.25 в 10:50

Песенната изповед на "македонската самодива" – Росица Лазарова

Росица Лазарова се ражда в семейство на доктори. Нейните корени са от София и Вардарска Македония. В рода си няма професионални изпълнители, но нейната любов към народната песен се поражда с любопитството на едно младо момиче, живеещо над репетиционната зала на Държавния ансамбъл за народни песни и танци "Филип Кутев" по това време. Увлечена в..

публикувано на 30.01.25 в 17:30
Ювал Рафаел

Оцелялата от фестивала "Нова" Ювал Рафаел ще представи Израел на Евровизия

Ювал Рафаел, преживяла нападението на "Хамас" от 7 октомври 2023 г., е избрана да представи Израел на тазгодишния песенен конкурс "Евровизия" . Талантливата певица спечели шоуто за таланти "Следващата звезда" и ще участва от името на родината си през месец май в Базел, Швейцария. 24-годишната Рафаел оцелява по чудо на музикалния фестивал "Нова",..

публикувано на 29.01.25 в 08:45

Константин Костов – между класиката и джаза

След завръщането си от Германия преди няколко години, джаз пианистът, композитор и аранжор Константин Костов се налага като име и на българската музикална сцена с иновативни концертни и студийни проекти. Роден във Враца и завършил НУИ "Панайот Пипков" - гр. Плевен в класа по пиано на Елеонора Карамишева, по-късно учи джаз пиано при проф. Юлия Ценова в..

публикувано на 29.01.25 в 08:05