„Неделен следобед“ отново с примамливо предложение. На 26 юли 2019 г. е представена версията от 1761 г. и включва Пролог, „Шедрият турчин“, „Инките в Перу“ и „Диваците“.
Световната премиера е на 28.08.1735 г. в Парижката кралска музикална академия. Представлението има феноменален успех и се представя повече от 320 пъти. Жан Филип Рамо прави още 15 версии на тази творба.
„Галантните Индии“ е първият от шестте опери-балет на Рамо. Състои се от пролог и четири действия по либрето на Луи Фюзелие. Това е най-представителната творба и шедьовър в жанра на операта-балет. Това е второто сценично произведение на Рамо след трагедията „Иполит и Аристид“. Всъщност отделните части е прието да се наричат „антре“ (влизане), за да се подчертае, че те са самостоятелни и нямат общ сюжет, а само тематична прилика.
Жанрът е измислен от Андре Кампра с „Галантната Европа“ от 1697 г. и „Венецианските празници“ от 1710 г., а Рамо го извежда на върха. Кампра разказва галантни истории от различни европейски страни, а Рамо внася екзотичните теми, като търси историите в Турция, Персия, Перу и Северна Америка.
„Галантните Индии“ символизират безгрижната, рафинирана, отдадена на удоволствия епоха на Луи XV и неговия двор. По това време Рамо е на 52 г. и те го утвърждават като майстор на оперния спектакъл.
„Обвиняваха го, че не може да напише нежна, весела, лека музика, но операта „Галантните Индии“, в която всички различни музикални характеристики са обединени, затвори устите на завистниците“ – пише Юг Маре.
Допълнително за успеха допринесли и пищните декори на Джовани Николо Сервандони – разкошни костюми, необикновени пейзажи и невиждани механични приспособления.
Операта е забравена за повече от век и половина и едва през 1925 г. третата част „Инките на Перу“ е представена в „Опера комик“, след това през 1952 г. е играна изцяло. През 1957 г. е поставена в замъка Версай в присъствието на английската кралица, която тогава е на посещение във Франция.
В България „Галантните Индии“ на Рамо е представена на 25.11.1965 г. в Софийската опера в постановка на Николай Николов-режисьор, Михаил Ангелов-диригент, Иван Кирков-художник, Богдан Ковачев-хореограф. Тук са представени и четирите части с пролога. Тази, която липсва в настоящия запис, е „Цветята“. Участвали са Мати Пинкас, Петя Иванова, Лиляна Василева, Йорданка Димчева, Надя Шаркова, Вася Радева, Цветана Аршинкова, Лиляна Кушлукова, Димитър Петков, Павел Герджиков, Асен Селимски, Павел Куршумов, Светослав Рамаданов, Георги Томов, Любомир Михайлов, Кирил Дюлгеров.
Действащи лица и изпълнители:
Емили, Фани – Еманюел дьо Негри – сопран
Валер, Карлос, Дамон – Филип Талбо – тенор
Белон, Юаскар, Дон Алвар – Луиджи де Донато – бас
Осман паша, Адарио – Гиюйом Андрийо – баритон
Хеба, Зима – Ана Кинтанс – сопран
Купидон – Жюли Розе – сопран
Диригент Валантен Турне и ансамблите му – хор и оркестър „Chapelle Harmonique“
В Страстната седмица маестро Григор Паликаров ще отведе публиката с "Немски реквием" от Йоханес Брамс към върховно съпреживяване на Тайната вечеря, в която Христос отправя посланието си за всемирна любов и предсказва смъртта си. Концертът е връхната точка на 24-тия Великденски музикален фестивал в морската ни столица. Григор Паликаров каза в..
16 април Свири Германският симфоничен оркестър, Берлин с диригент Стефан Денев. 3.00 часа – Пол Дюка (1865-1935), Симфонично скерцо "Чиракът магьосник". 3.13 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Концерт за пиано № 2 в до минор, оп. 18. Солист: Николай Лугански (пиано). 3.48 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Етюд-картина, оп. 39 № 8. Изпълнява..
Басистът Даниеле Феббо носи джаза в душата си, въпреки че не би се ограничил в стиловете и експериментите с тях. Първият му досег с музиката е случаен и на шега, но се превръща в любов за цял живот. Тази му любов го води до двете му музикални образования – това в Италиански колеж в Рим и това – в Националната музикална академия в София. Неговият основен..
Въпреки, че не живее в България, не лишава българската сцена от своята музика. Jullzie е автор на песни, продуцент и певица в поп, джаз и електронен стил, докосващ със своята искреност и актуален звук. Това обаче, не ограничава нейните интереси и стилове в музиката, които са широко скроени. През последните месеци Jullzie привлече вниманието на..
"Ние сме заедно в това. И ще преминем през него. Докато стоим заедно!" , е простото, но силно верую, което музикантите от "Елейн" (Eleine) следват при записите на актуалния си студиен албум We Shall Remain, сътворен от прекрасни разрушителни сили. Шведската дарк симфоник метъл сензация "Елейн" (Eleine) най-сетне пристига у нас за хедлайн..
Басистът Даниеле Феббо носи джаза в душата си, въпреки че не би се ограничил в стиловете и експериментите с тях. Първият му досег с музиката е случаен и на..
В рубриката "Темата на деня" бе повдигнат въпрос от изключителна важност: как можем ефективно да използваме изкуствения интелект (ИИ) в обучението по..
В Страстната седмица маестро Григор Паликаров ще отведе публиката с "Немски реквием" от Йоханес Брамс към върховно съпреживяване на Тайната вечеря, в която..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg