„Неделен следобед“ отново с примамливо предложение. На 26 юли 2019 г. е представена версията от 1761 г. и включва Пролог, „Шедрият турчин“, „Инките в Перу“ и „Диваците“.
Световната премиера е на 28.08.1735 г. в Парижката кралска музикална академия. Представлението има феноменален успех и се представя повече от 320 пъти. Жан Филип Рамо прави още 15 версии на тази творба.
„Галантните Индии“ е първият от шестте опери-балет на Рамо. Състои се от пролог и четири действия по либрето на Луи Фюзелие. Това е най-представителната творба и шедьовър в жанра на операта-балет. Това е второто сценично произведение на Рамо след трагедията „Иполит и Аристид“. Всъщност отделните части е прието да се наричат „антре“ (влизане), за да се подчертае, че те са самостоятелни и нямат общ сюжет, а само тематична прилика.
Жанрът е измислен от Андре Кампра с „Галантната Европа“ от 1697 г. и „Венецианските празници“ от 1710 г., а Рамо го извежда на върха. Кампра разказва галантни истории от различни европейски страни, а Рамо внася екзотичните теми, като търси историите в Турция, Персия, Перу и Северна Америка.
„Галантните Индии“ символизират безгрижната, рафинирана, отдадена на удоволствия епоха на Луи XV и неговия двор. По това време Рамо е на 52 г. и те го утвърждават като майстор на оперния спектакъл.
„Обвиняваха го, че не може да напише нежна, весела, лека музика, но операта „Галантните Индии“, в която всички различни музикални характеристики са обединени, затвори устите на завистниците“ – пише Юг Маре.
Допълнително за успеха допринесли и пищните декори на Джовани Николо Сервандони – разкошни костюми, необикновени пейзажи и невиждани механични приспособления.
Операта е забравена за повече от век и половина и едва през 1925 г. третата част „Инките на Перу“ е представена в „Опера комик“, след това през 1952 г. е играна изцяло. През 1957 г. е поставена в замъка Версай в присъствието на английската кралица, която тогава е на посещение във Франция.
В България „Галантните Индии“ на Рамо е представена на 25.11.1965 г. в Софийската опера в постановка на Николай Николов-режисьор, Михаил Ангелов-диригент, Иван Кирков-художник, Богдан Ковачев-хореограф. Тук са представени и четирите части с пролога. Тази, която липсва в настоящия запис, е „Цветята“. Участвали са Мати Пинкас, Петя Иванова, Лиляна Василева, Йорданка Димчева, Надя Шаркова, Вася Радева, Цветана Аршинкова, Лиляна Кушлукова, Димитър Петков, Павел Герджиков, Асен Селимски, Павел Куршумов, Светослав Рамаданов, Георги Томов, Любомир Михайлов, Кирил Дюлгеров.
Действащи лица и изпълнители:
Емили, Фани – Еманюел дьо Негри – сопран
Валер, Карлос, Дамон – Филип Талбо – тенор
Белон, Юаскар, Дон Алвар – Луиджи де Донато – бас
Осман паша, Адарио – Гиюйом Андрийо – баритон
Хеба, Зима – Ана Кинтанс – сопран
Купидон – Жюли Розе – сопран
Диригент Валантен Турне и ансамблите му – хор и оркестър „Chapelle Harmonique“
В предаването ще прозвучи документален запис на Моцартовия шедьовър "Така правят всички жени". Представяме изпълнение от 22 юни 2024 с участието на премиерния солистичен състав, хора и оркестъра на Държавната опера във Виена. Диригент е Филип Жордан. За новия прочит режисьорът Бари Коски споделя в интервю пред драматурга Николаус Щеницер: "Започнах да си..
Антон Гудов е родом от Казанлък, но е изпълнител на родопски песни. Негова страст са старинните песенни образци и автентичните фолклорни костюми. Той е закърмен с народната музика, но първата си съзнателна среща с нея осъществява чрез музиката на едно златно поколение изпълнители, а именно: Христина Лютова, Валя Балканска, Младен Койнаров, Надежда..
Именитият състав на Софийска филхармония "Кварто квартет" ще ни потопи в необятната музика на Моцарт с една красива и нетипична концертна програма в зала "България". Това ще се случи в световния ден на композитора – 27 януари от 19,00 ч . Концертът ще започне с увертюра от "Вълшебната флейта" с вече популярната по света преработка на Кристиян Байер..
Легендите на експерименталната музика и неконвенционалния джаз Франк Гратковски (Германия) и Казухиса Учихаши (Япония) пристигат в София на 23 януари (четвъртък) , за да открият Sofia Free Jazz , новата серия на радиофестивала "Аларма Пънк Джаз" на БНР в сътрудничество с "Гьоте-институт – България" , посветена на свободната..
Вторият концерт за пиано от Албена Петрович-Врачанска ще прозвучи за първи път в изпълнение на Мартина Табакова и Симфоничния оркестър на БНР с гост-диригент Константин Добройков на 15 януари в 1 студио на БНР от 19.30 часа. Премиерата отбелязва 60-тата годишнина на композиторката. Събитието със заглавие "Българска музика" е част от новия цикъл..
На 14 януари т.г. вътрешният, към тази дата, служебен министър Атанас Илков, се срещна със своя турски колега в Истанбул, за да бъде направен анализ и..
Понятието " biodeutsch" ( биогермански) бе избрано за антидума за 2024 година в Германия. Защо журито определи това понятие за дискриминационно?..
В рубриката "Въпреки мрежата" Георги Марчев , журналист, работил като проверител на факти (факт-чекър), разказва как се проверяват факти и твърдения,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg