Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

„Те никога не казват“: Зорница Гъркова гостува в „Аларма“

Зорница Гъркова
Снимка: Yavor Ivanov / Photography

„Те никога не казват“ на Зорница Гъркова започва със слухово напипване на гаснещата действителност и приключва с отсъствия, които никога не свършват (тук нарочно поставям тази дълга скоба, за да спазя литературната, граматическата, а и вселенската логика на изречението „Някои отсъствия никога не свършват“ в последния разказ („Венеция“), в края на което и авторката, а и героинята ѝ не поставят точка) (…) Нека уточня за онези от вас, които още не са посегнали към книгата, че става дума за разкази – осем на брой, необвързани помежду си нито сюжетно, нито откъм персонажи, нито дори време-пространствено. Но макар всеки разказ да представлява съвършена система, свят, обгръщащ/затварящ героя „като в стъкленица“ (формулировката е на Ани Илков в предговора), погледнато от друг ъгъл… именно невидимите пипала (или филизи, или ускорително растящи коси), които неусетно пропълзяват от разказ в разказ, правят от книгата цялостно произведение, а не просто колекция от осем по-кратки.

Това си е моя интерпретация обаче. Тази книга не ти казва как да я четеш, нито пък как да подредиш асоциациите в главата си. Но пък и самият факт, че докато я четох, някак спонтанно се присетих точно за „И да погине светът“ на Леена Крон и „Ланарк“ на Алистър Грей (във връзка най-вече с атмосферата на разказите „Човешката рибка“ и „Макет на морето“), както и за миниромана „Мрамор“ на Сесар Айра и за един конкретен момент от филма „Хотел“ на Майк Фигис (четейки „Венеция“), или за други филми като „Wristcutters: A Love Story“ на Горан Джукич или „Неуместният човек“ на Йенс Лин (съвсем, съвсем в началото на разказа „Спасението“) едва ли е случаен. Тук, разбира се, бързам да уточня, че става дума за моментни асоциации, а не за сходства на ниво сюжет, герои, език, стил, постройка. Сходна е може би тематиката и начинът, по който авторката гледа на света, което е по-скоро естествено, отколкото необичайно.

Но след като разказите в „Те никога не казват“ предизвикват именно такива размисли и взаимовръзки в съзнанието на случайния читател, това вече би трябвало да говори повече от красноречиво за достойнствата на книгата. В рамките на около 200 страници Зорница Гъркова ни предлага истинско „пътешествие около деня в осемдесет свята“ (по известната обърната с хастара навън формулировка на Кортасар) – добре, 8, ако не цели 80 – което започва със слепия старик и някогашен морски вълк Капитан Кат от „Под Милкууд“ на Дилън Томас (е, не ирландец, а уелсец, но в крайна сметка пак келт) и завършва със завърналия се от Китай опустошен венецианец Марко Поло… дотук с референциите. Сега ще ви посоча и няколко неща, дето ги няма никъде другаде по света, освен в „Те никога не казват“ – множество пиана, наредени като в сюрреалистично видение под открито небе на постапокалиптичен плаж (на това видение би завидял и самият Ходоровски!), Търкаляща се гора, опит да вникнеш в нечовешкия свят на кучешката тения… И една зловеща тишина-бучене от близкото бъдеще, когато човекът вече ще си е отишъл (много различна от шумната градска действителност в повечето от разказите в предишния сборник на Зорница Гъркова „Пътят на мравките“). Да, немалко писатели са се занимавали с тази тишина-бучене, но само добрите са ни карали да я почувстваме, без на пръв поглед точно тя да е била основният им фокус, обект на изследване или намерение.

А тук можете да чуете и цялото издание на „Аларма“ от 15 януари, посветено на „Те никога не казват“, с водещ Яна Пункина, гост-водещ Цветан Цветанов и събеседник Зорница Гъркова.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Изложба на Силвия Попова в Художествената галерия в Казанлък

В пространството на Художествената галерия в Казанлък живописните творби на Силвия Попова се вият и създават усещане за захвърлени змийски кожи. В съчетание с камъните, те създават у зрителя – по наименованието на експозицията – "Области от особен интерес".  Разположени са сред платната по стените и ето как кураторката Весела Ножарова обяснява..

публикувано на 24.07.25 в 17:59

Брут арт изложба на Христина Попова

"ЖАР. Брут арт изложба на Христина Попова" се открива на 25 юли в с. Нови хан. Ще бъде представен албум с нейни рисунки и текстове в читалище "Иван Вазов - 1928" от 17 часа. Преди това от 15 часа ще се проведе керамично ателие, а от 18 часа започват литературно четене на сцена Кервансарай "Калето". В него ще участват Албена Макарова, Борислав..

публикувано на 24.07.25 в 17:27

Една любов с костенурки

В литературния салон на "Хумор и сатира" отново ще стане дума за любов! Любовта към света около нас, към ближния, пък бил той и костенурка, към Прекрасната дама, която може да е госпожата от долния етаж.  Любовта, която се бори, която преодолява препятствия и която побеждава!  Актьорите Добриела Попова и Иван Петрушинов ни пренасят в динамичния..

публикувано на 24.07.25 в 16:50
Анна Петрова, Емил Янев и Ани Михайлова

Червило

В епизод 599 "Трамвай по желание" среща своята публика с популярните актриси Анна Петрова и Ани Михайлова. Най-новият проект на Анна е спектакълът "Луксозен мъж за ежедневна употреба" – нова българска комедия написана специално за актрисите Ани Михайлова, Боряна Павлова и Анна Петрова. Какво очакваме от един луксозен мъж? Лабиринт от..

публикувано на 24.07.25 в 16:05
Маргарита Димитрова

41-вото издание на "Аполония" превръща Созопол отново в сцена на всички изкуства

Маргарита Димитрова , изпълнителен директор на Фондация "Аполония", представя в "Нашият ден" акцентите в 41-вото издание на фестивала на изкуствата в Созопол.  За втора година концертмайстори от водещи оркестри из Европа ще се обединят на сцената на "Аполония" за неповторимо музикално преживяване.  Официалното откриване на фестивала е на..

обновено на 24.07.25 в 12:07