В съботната вечер програма „Христо Ботев“ трябваше да излъчи директно поредното традиционно съботно матине, което Метрополитън опера предлага на меломаните от целия свят. На 12 март кметът на град Ню Йорк обяви извънредно положение поради заплахата за здравето на населението, свързана с епидемията от коронавирус. В Ню Йорк са забранени всички събития, на които присъстват повече от 500 души, вследствие на което ръководството на Метрополитън опера обяви, че всички спектакли на театъра са отменени до края на сезона. За щастие екипът на Мет е направил резервни записи на спектаклите от текущите постановки и предостави на Европейския съюз за радио и телевизия запис на „Катя Кабанова“ от Леош Яначек от 25 декември 2004 година.
В ролите са Карита Матила като Катя, Джудит Форст като Кабаниха, Магдалена Кожена като Варвара, Йорма Силвасти като Борис, Крист Мерит като Тихон, Реймънд Вери като Ваня, Себастиан Катана като Кулигин и Владимир Огновенко като Дикой. Солистите, хора и оркестъра на Метрополитън дирижира Иржи Белохлавек.
Повече от 30 години Леош Яначек посвещава на създаването на десетте си опери. Първата му творба е „Шарка“ от 1888, написана върху популярната чешка легенда, използвана и от Сметана за едноименната симфонична поема от цикъла „Моето отечество“. През 1921 година Яначек завършва операта „Началото на романа“, а след това работи върху „Йенуфа“. Следва много активен творчески период. Създава първо операта „Съдба“, а след това и „Пътешествията на господин Браучек“ по повестта на чешкия писател Сватоплук Чех, която му отнема почти едно десетилетие.
За следващата си опера композиторът избира драмата на руския писател Александър Островски „Бурята“, изнесена с голям успех под името „Катя Кабанова“ през 1921. Следват комичната му опера „Хитрата лисичка“ , „Делото Макропулос“ по пиесата на Карел Чапек и „От мъртвия дом“ по романа „Записки от мъртвия дом“ на Достоевски.
Яначек написва „Катя Кабанова“, когато е на 67 години, но точно тя е считана за първата зряла опера на композитора. Композиторът винаги се е интересувал от руската литература. През 1902 по негова молба от Петербург му доставят всички събрани творби на Островски, но чак през 1919 година Яначек се обръща към „Бурята“. Сам пише либретото на операта, използвайки превод, а не оригиналния текст. Яначек не знае, че либретото на Островски вече е съществувало и е остава много доволен, когато се убеждава, че двата текста си приличат и препокриват до всеки един иззет от тях персонаж.
Съдържание на операта „Катя Кабанова“ от Леош Яначек
Слушайте продукцията на Метрополитън опера по програма „Христо Ботев“ на 2 май от 20 часа.
"Във Funkallero сбъднах мечтите си откъм мелодии, които са били в главата ми от много време. Музикантите, с които свирим се влюбиха в тази музика и в това, което правим. Най-хубавото нещо за един творец е да имаш хора, които са на твоя страна и да приемат твоята музика като тяхна си." Това сподели композиторът, пианист, аранжор и бенд лидер Васил..
A сега да станем! Шапки долу! Защото влиза един ритащ същински хард рок колос, класик. Казват, че жив класик бил онзи, дето като го срещнеш, си викаш: "Божичко, тоя още ли е жив!". Да, жив е гигантозавърът, гордо носи името Глен Хюз . Голям приятел на България и герой, който си сверява часовника с миналото в името на бъдещето. А той още го има...
В понеделник, 17 февруари, от 18 часа в концертната зала на Националната музикална академия в София ще се състои официалното представяне на наскоро издадената книга с новооткрити писма на Любомир Пипков до неговите родители от Париж. Писмата датират от края на 20-те и началото на 30-те години на ХХ век, когато големият български композитор е живял,..
С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...
73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..
След поредния четвърти опит на "Възраждане" да прокара в Народното събрание законопроекта си за регистрация на чуждестранните агенти, а пък ДПС-Ново начало..
Режисьорът и създател на една от най-успешните театрални формации "Кредо" Нина Димитрова е навъртяла стотици хиляди километри с турнета и фестивали по..
"Два века изкуство в България" е нов цикъл с популярни лекции, който обхваща културните и художествени процеси в страната от началото на XIX век до..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg