Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Литературна рубрика „Още от Аларма“:

„Говори с Нева“, „Маслини“-те на Керет и други карантинни истории

Нева Мичева на фона на асоциална дистанция в Staatsoper в Берлин
Снимка: Аня Кооц

Тази седмица литературната онлайн рубрика „Още от Аларма“ на сайта на програма „Христо Ботев“ стъпва върху реално осъществено предаване от разгара на извънредното положение (април 2020 г.) – предаване от типа, станал изключително функционален (а и атрактивен) във Художник: Люба Халевавремената, когото директният контакт със събеседника беше невъзможен с оглед опазването на здравето на гостите ни. Пикът на пандемията и социалната изолация показаха, че чудесни предавания могат да се правят и дистанционно – с изпратени предварително насоки и теми за размисъл на „госта в студиото“, който на достатъчно добро домашно звукозаписно устройство (все пак в XXI век живеем) и влагайки цялата си артистичност и изобретателност, после изпращаше за монтаж, обработка и включване в общия колаж на „Аларма“ отговорите си. Така в голяма част от случаите нашите предавания успяха да избегнат гъгнивия, натоварващ ухото и често неразбираем звук на телефонния запис или металическото бездушие на скайп-връзката. Естествено, не във всички случаи това беше възможно, но в следващите дни тук ще прозвучат отново най-добрите примери за този нов, наложен от извънредните обстоятелства начин на правене на интересни радиопредавания.

А междувременно нещата стигнаха дотам, че рубриката за читателски писма „Говори с Нева“ на Нева Мичева за онлайн изданието за авторска журналистика „Тоест“, за която става дума в разговора в „Аларма“ от април, постепенно се оформи като книга. И тя ще излезе в края на следващата седмица. Нева Мичева, припомняме, е преводач на Дино Будзати, Итало Калвино, Сесар Айра, Примо Леви, Жорди Галсеран, Роберто Боланьо, Хуан Хелман и още редица емблематични за ХХ и ХХI век световни автори, редактор на поредицата „Кратки разкази завинаги“, журналист в областта на културата, пътешественик по кинофестивали и пътешественик въобще и един от най-интересните регулярни гости в „Аларма“ (кога всеки месец, кога през година). Освен с конкретните истории от областта на независимата журналистика и литературата, предаването, което можете да чуете тук, е ценно и с размислите на Нева Мичева за карантината и извънредното положение – реалност, която сякаш прекалено бързо беше забравена от бързащите да се върнат към консуматорския режим отпреди пандемията човекопотоци.







И тъй като в последната част от разговора с Нева Мичева в „Аларма“ става дума и за „пандемичния“ разказ на любимия на всички ни израелски писател Етгар Керет „Маслини, или блус за края на света“ (в неин превод), първо го прочетете тук и… предаването продължава.



Новата книга на Етгар Керет, както разбрахте, се задава съвсем скоро. А следващата седмица излиза и „Говори с Нева“ – като книга, за ужас на авторката ѝ, която си има свое схващане за това кои текстове трябва да се увековечават в книги и кои да си останат навеки онлайн. Но ние ви препоръчваме книгата. Поради много причини, като сред тях не на последно място (даже защо не и на първо) е добре отново да изтъкнем, че си имаме работа с много добър разказвач (и то в не особено разказвателен жанр) – умение, качество или дори просто характеристика, прогресивно изчезваща от литературата – кога поради поза на епохата, кога поради пост-пост-нещо си, кога поради чиста несклонност към разказване. Е, тази книга е една от онези книги, които опровергават всичко изброено в последното изречение.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Ето така изглежда сатирикът Петър Краевски, когато е сериозен

Когато сатирикът е сериозен

Сатирикът е най-сериозен, когато пише своите сатири, но не само. Пловдивският сатирик Петър Краевски , автор и водещ на шоуто "Алтер его" по Радио Пловдив, е написал през десетилетната си писателска кариера безброй смешни текстове. Понякога обаче той показва и сериозното си лице като в стихосбирката "Смирено". Не съм поет и що се отнася до..

публикувано на 20.04.24 в 13:05
Роман Кисьов

Роман Кисьов и новите посоки на епитафията

Идеята, че душата е безсмъртна, а в отвъдното я очакват различни измерения, е вековна. В новата си книга поетът, писател, преводач и художник  Роман Кисьов  избира тази гледна точка – на душата, отделена от всичко земно, която се подготвя за нетленния живот. Повод за разговора с Роман Кисьов в "Артефир" е предстоящата премиера на поетичната..

публикувано на 20.04.24 в 12:10

Летящата поезия на Росен Карамфилов

Росен Карамфилов е дух, отдаден изцяло на изкуството. Новата му стихосбирка, озаглавена "Аз ходя" , говори за вътрешната свобода – тази на автора и на неговите читатели. Редакторът на поетичната книга Недялко Славов казва, че "авторът е зачеркнал пешеходната формула на човечеството, а самият той е летящо същество."   Илюстрациите в книгата са..

публикувано на 20.04.24 в 11:10
Григор Бануши

Григор Бануши за недовършената симфония на едно поколение

Адриан Мара е албански композитор, диригент и дисидент, преследван от тайните служби на Енвер Ходжа. Макар и измислен персонаж, Мара е събирателен образ на цяло поколение репресирани музиканти в Албания – симфония от трагични съдби и несбъднатост. "Недовършена симфония" е новият роман на албанския писател и радиожурналист Григор Бануши. Той..

публикувано на 20.04.24 в 09:05
„Добрутро“, 2022 г.

"Реката на забравата" – дебютна изложба на Христина Костова

"Реката на забравата" е първата самостоятелна изложба на Христина Костова, която може да разгледаме от 16 април в Регионалния исторически музей на София. Страстта ѝ към рисуването се появява през 2019 г., когато напуска работата си в Дупница и се мести да живее в София. Всичко започва с малка скица с молив на нейния любим, на обикновена копирна..

публикувано на 20.04.24 в 08:35