Кой и как контролира спазването на противоепидемичните мерки в междуградския обществен транспорт и какви са санкциите за нарушителите. Носят ли се маски от шофьори и от пътници? Кой трябва да следи за носенето на маски? Дали превозвачът е ангажиран по някакъв начин да напомни на своите клиенти, че трябва да се спазват разпоредбите на Министерството на здравеопазването?
Столичната РЗИ подчертава, че проверката на междуградския обществен транспорт не е техен ангажимент, а те проверяват само градския транспорт на територията на София.
От Автомобилна администрация към Министерството на транспорта казват, че те също нямат ангажимент да следят носенето на маски в автобусите от междуградския превоз. Те ще призоват с едно писмо всички превозвачи да напомнят за носенето на маски, но нямат строг ангажимент.
Магдалена Милтенова, председател на Конфедерацията на автобусните превозвачи, коментира ситуацията в "Нашият ден":
"За огромно съжаление не всички наши колеги членуват в Конфедерацията на автобусните превозвачи, въпреки че това е тенденцията, за да постигнем саморегулация. Ние в момента се опитваме да оцелеем, а не да генерираме печалба. Не може да се говори за претоварване на автобусите. Все пак извършваме търговска дейност и по някакъв начин трябва и да оцелеем, защото нашата дейност не се субсидира и не се подпомага от държавата."
Доста хора избягват автобусния транспорт в условията на епидемия и ползват личните си превозни средства
"РЗИ на практика дават указания към превозвачите по отношение на дезинфекцията на превозните средства, на препаратите, които да се ползват, за да гарантират сигурността и здравето на пътниците. Това се отнася и за маските, въведени със заповед на министър Ананиев."
Докога законът ще продължава да е врата в полето? Кой контролира спазването на закона?
"Тези заповеди на министър Ананиев се отнасят както за нашите водачи на автобуси, така и за всеки пътник. По отношение на указателните табели – имаме указания от службите по трудова медицина, има съответни инструктажи към нашия персонал по какъв начин да се допускат пътниците до превозното средство, да има обозначителни табели за недопускане с маска...
Ние, превозвачите, в т.ч. и нашите водачи, нямат правомощията да контролират процеса по поставянето на маските от страна на пътниците. Това е процес, който може да бъде контролиран единствено от съответните органи, които отговарят за това и могат да осъществят контрол. Това са Регионалните здравни инспекции! Всяка една здравна инспекция има ангажимент на своята територия да контролира процесите.
За нас е задължително шофьорите да бъдат с маски и ако някой колега си е позволил да не изпълни заповедта на министър Ананиев, той, както всеки пътник, всеки гражданин, носи своята административно-наказателна отговорност."
Магдалена Милтенова не се съгласи, че ходенето на шофьорите без маски е практика, а твърди, че е по-скоро изключение.
Тя подчерта, че правомощията на министерствата трябва да бъдат разграничени. Според нея Министерството на здравеопазването е органът, който издава съответната заповед за носенето на маски и неговите подопечени са тези, които могат да осъществяват съответния контрол и това трябва да е изключително ясно. "Ние сме подсигурили водачите с лични предпазни средства. А вече лична преценка на всеки е дали ще спази закона, или ще понесе своята административно-наказателна отговорност. Ние нямаме правомощия нито да свалим пътник, нито да го глобим."
Очаква се и отговорът на Министерството на здравеопазването следващата седмица в предаването "Нашият ден".
В рубриката "Темата на деня" на предаването "Нашият ден" беше обсъдена темата (Не)възможните прогнози за войната в Украйна. Гост в студиото беше военният експерт Илия Налбантов, с когото се върнахме към прогнозите му от предишни предавания. Илия Налбантов: Украйна е обречена да победи Илия Налбантов, военен експерт: Украйна върви бавно към..
Запознаваме слушателите на 'Нашият ден" със спорта пикълбол – новата спортна мания в Европа и у нас . Пикълболът се появява през 1965 година в САЩ и представлява ракетен спорт . Съчетава в себе си елементи на тенис, тенис на маса, бадминтон и може да се играе и в открита, и в закрита среда. От 2022 година съществува Българската..
Гост в рубриката "Темите на деня" е Петър Петров, експертът, който ни предупреждава, че животът ни няма как да е същият след изкуствения интелект. Предстоящата му книга, посветена на тази тема, обещава да разкрие нови аспекти и предизвикателства, пред които ще се изправим с развитието на технологията. В предаването той сподели, че..
Гост в рубриката "Епизоди от живота" на предаването “Нашият ден“ е Ивайло Иванов, създател на инициативата "Живот след хазарта". Ивайло сподели своите впечатления и опит от работата си с хора, които са преминали през хазартната зависимост. На въпроса за съдбите и животите, с които се е сблъскал, Ивайло отговори, че те често са тъжни, трудни и..
Според консервативния мислител Роджър Скрутън за трезво отношение към климатичните промени не е достатъчна нито експертността на експертите, нито паническата атака на прогностиците. Нужна е емоция и то любов към дома, която да ни помогне да вместим "природата у дома". Доколко постижимо е това, разсъждава д-р Маргарита Габровска в "Часът на..
Режисьорът и актьор Антон Угринов за първи път ще бъде художествен ръководител на клас по актьорско майсторство за драматичен театър в НАТФИЗ. "Над 20..
Айндховен е един от най-високотехнологичните градове в Нидерландия, където диаспората на българите се разраства стремително. За Българския културен хъб..
Заглавието на настоящата ни ефирна среща вероятно ще бъде прието от кардиолозите, но едва ли с него ще се съгласят офталмолозите и други представители на..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg