Тази година, тази особена година, в която сякаш всички дати са разместени, и Световният ден на Африка (поне в София) няма да се чества на 25 май, когато се пада официално, а на 22 август. Това, разбира се, е само формален повод в августовската серия „Най-доброто от Аларма“ по програма „Христо Ботев“, а и в други предавания и линии на БНР да си спретнем една запомняща се Седмица на африканските култури.
В делничните вечери във вечерната културна линия „Аларма“ (от 17 до 21 август в обичайното време: 21.30 - 23.00 ч.) екипът ни ви е подготвил следната програма:
• 17 август (понеделник) – „Този, който бяга, се изгубва в бягството си“: портрет на младия музикант Адама Дамбеле от Буркина Фасо – между традиционните инструменти (балафон, джембе, еднострунна цигулка „соку“), ърбън-културата и слам-поезията и борбата за образование и равен старт на семейната му културна асоциация „Кануя“: интервю на Виктор Велчев, „нашия човек“ в Бобо Диуласо в месеците на пандемията;
• 18 август (вторник) – концерт от серията „АфроВизия“ на фестивала „Аларма Пънк Джаз“ от 6 юни 2019 г. с песни на ганайския шаман, сингър-сонграйтър и виртуоз на традиционната двуструнна китара „колого“ Аюуне Суле: запис от световната премиера на „българския квартет“ с Суле с Росен Захариев (тромпет, флюгелхорн, ударни, клавишни), Александър Даниел (барабани) и Константин Кучев (цигулка). Във втората част на предаването: Ивайло Кицов за новия албум на патриарха на етиопския джаз Мулату Астатке с австралийската формация Black Jesus Experience;
• 19 август (сряда) – интервю с ганайско-нигерийската писателка Тайе Селаси, автор на романа „Отивам си е възвратен глагол“ (издание на „Жанет 45“) от златния фонд на „Аларма“. Във втората част на предаването: „Студио Аларма“ представя фичър, разказващ историята на българската китара „Кремона“ на краля на блуса от Мали Али Фарка Туре;
• 20 август (четвъртък) – записи от турнето The Bulgarian Sunrise на дуото на Сибусиле Каба и Колофело Мпахо (ЮАР) в София, Пловдив, Казанлък, Бургас, Варна и Попово, организирано в края на юли 2019 г. от фестивала „Аларма Пънк Джаз“ и платформата Stretch. В рубриката „А сега внимавайте“ Ивайло Кицов също гледа към Южноафриканската република с втория студиен албум на британския саксофонист Шабака Хътчинс с групата му The Ancestors от Йоханесбург;
• 21 август (петък) – връщане в Западна Африка – Мали и Буркина Фасо с три различни истории от времената на социална изолация. Разказват перкусионистът-виртуоз и преподавател по ударни Аруна Дамбеле, майсторът на музикални инструменти Юсуф Кейта (брат на световноизвестния балафонист Али Кейта) и Сюлейман Соло Сана – хореограф, танцьор, изследовател на изчезващите традиции в малките населени места. И тримата, интервюирани от Виктор Велчев.
Разбира се, африканските акценти в третата августовска седмица на 2020 г. ще прекрачат границите на „Аларма“, така, както африканската култура отдавна-отдавна не се развива само на африканския континент. Ще можете да слушате още:
- интервюта с напусналите ни тази година класици на музиката на ХХ век Тони Алън (Нигерия) и Мори Канте (Гвинея) – също от златния архив на „Аларма“ – в традиционното едночасово повторение на най-доброто от „Аларма“ във вторник срещу сряда – 19 август – от 2 до 3 ч. след полунощ;
- истории от и за Деня на Африка на самия ден – с гости Мария Косса (България, Мозамбик), Марселийн Уеда (Кения) и Мария „Ladygreen” Никифорова, които са част от организаторите на събитието и от новата културна платформа Afro.BG – всичко това в „Мултикултурни“ диалози“ на 22 август (събота) от 15.00 до 15.30 ч.
- на разклонението на „Аларма“ по Радио Бинар пък – 24-часовия музикален стрийм „Пънк Джаз“ албум на седмицата е новият албум „Yene Mircha“ (в превод от амхарски „Моят избор“) на легендарния етиопски клавирист и акордеонист Хайлу Мергия – всеки ден до 23 август по три пъти дневно – съответно от 0.00, 12.00 и 18.00 ч.
Две от късните реформаторски опери на Кристоф Вилибалд Глук бяха изпълнени в две водещи белгийски музикални институции – във Фламандската опера в Антверпен се игра "Ифигения в Таврида", а в концертната зала Bozar в Брюксел зрителите видяха "Орфей и Евридика". През XVIII век в оперния жанр се установява традиция вокалните партии да са подчертано..
На сцената на Държавната опера във Варна зрителите ще имат възможността да се насладят на опера-мюзикъла "Калас и Онасис". Вдъхновен е от необикновения живот и любовта между оперната дива Мария Калас и корабния магнат Аристотел Онасис. Сюжетът е изграден върху действителни факти. В спектакъла има силни страсти, повлияни от..
"Чувствам се спокойна. Нищо не дължа на никого. Това, което съм – благодаря на майка си и баща си… Господ ме е помазал, че ми е дал някакъв талант, аз не съм злоупотребила с това, напротив, доразвила съм го, за да Му благодаря по някакъв начин" – това заявява една от легендите в българското оперно-изпълнителско изкуство у нас и по света –..
Бубакар Траоре (р.1942, Кайи) е истинска легенда на музиката в Мали, а оттам – и в световен мащаб. Името му нареждаме до тези на Али Фарка Туре , Амаду и Мариам и Салиф Кейта , а пътят му в музиката е достоен за филм. Започва като един от най-обещаващите футболисти на Мали ( интересно съвпадение е, че и днес, като напишете "Boubacar..
1 декември Свири Филхармонията на Арговия с диригент Рюне Бергман 3.00 часа – Клод Дебюси (1862-1918), Анри Бюсер (аранжимент), Малка сюита. 3.15 часа – Йозеф Хайдн (1732-1809), Концерт за тромпет в Ми бемол мажор. Солист: Уле Едвард Антонсен (тромпет). 3.31 часа – Джузепе Тартини (1692-1770), Ейвинд Уестби (аранжимент), Концерт за тромпет в Ре мажор...
Усмихнат, непринуден, дружелюбен, безкрайно земен и джентълмен – такъв видяхме Начо Герерос по време в първата му публична поява у нас. Известният испански..
Бубакар Траоре (р.1942, Кайи) е истинска легенда на музиката в Мали, а оттам – и в световен мащаб. Името му нареждаме до тези на Али Фарка Туре ,..
Тази година на 30 април беше обнародван един нов Регламент 1183 на ЕП и на Съвета, който влезе в сила и с него се измени регламентът относно електронната..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg