Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Композиторът Георги Арнаудов и неговите инструментални концерти под музиколожката лупа на Илия Граматиков

Ясен Панов, Илия Граматиков и Георги Арнаудов (отляво на дясно)
Снимка: @iliya.gramatikoff.official

На 25-и септември се състоя премиерата на поредния труд на доц. д-р Илия Граматиков. Това вече е известно на слушателите на програма „Христо Ботев“. От друга страна, излизането на една книга може да е някакъв завършек за авторите ѝ, но със сигурност е и начало на нейния живот. Какъв ще бъде той зависи и от това, какво и дали изобщо знаем за нея. Два дни преди премиерата в зала „България“ предаването за съвременна и старинна музика „Контемпо“ отдели почти час за да представи този внушителен и респектиращ труд. Специално интервю за случая даде илюстраторът Ясен Панов, чиято работа по книгата го издига до нивото на съавтор, а в студиото гостуваше, разбира се, самият Илия Граматиков:

„На първо слушане е точно този творчески историзъм, това заиграване с историята при Арнаудов. Оттам дойде и заглавието на книгата – „Инструменталните концерти на Георги Арнаудов – сюрреалистични препрочити на музикалната история“. Именно препрочитането, което поставяне в нов контекст, надграждане, преосмисляне, дописване на историята. Но по-дълбоко човек интуитивно усеща, че колкото и да се опитва да създава впечатление, че той се чувства комфортно някъде назад измежду епохите на историята, толкова и неговият стил е страшно разпознаваем и неподправимо себе си във всяко свое произведение, независимо дали надява някаква маска или перука, или по някакъв начин кокетира с някаква историческа конкретност. За това за мен беше много важно да разбера именно какво е това в неговия стил и включително да се опитам да го обхвана в иманентно музикалния анализ, т. е. на музикалния текст, да го докажа включително в нотите, кое е това, което прави музиката му да звучи именно по този начин едновременно сякаш лутаща се измежду епохите и в същото време, една отвъдност на хода на времето, една отвъдност сякаш встрани от логиката на историята, и затова и една от основите тези за неговия метаисторичен стил, т. е. отвъд, паралелно на, но не и в очаквания ход на историята. (…) Така че това са едни от основите цели на книгата – да намести Арнаудов измежду историята и да покаже как той е едновременно с това встрани от нея.“

Целия разговор на Милен Панайотов с Илия Граматиков, както и интервюто с художника Ясен Панов, може да чуете в звуковия файл.





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Фридрих Велики свири на флейта, а Карл Филип Емануел Бах му акомпанира

Музиката на Фридрих Велики

Пруският крал Фридрих II (1712-1786), известен още като "Велики", е не само   успешен военачалник и щедър патрон на изкуствата, но и умел флейтист и автор на голямо количество инструментални творби, сред които над 120 сонати за флейта и континуо и 4 концерта за флейта и струнни. Роден през 1712 г., Фридрих от рано проявява по-голям интерес..

публикувано на 21.05.24 в 09:05

Kласика в жанра – Глен Хюз се завръща в София

А сега да станем! Шапки долу! Защото влиза един ритащ същински хард рок колос, класик. Казват, че жив класик бил онзи, дето, като го срещнеш, си викаш: "Божичко, тоя още ли е жив!". Да, жив е гигантозавърът, който гордо носи името Глен Хюз . Голям приятел на България и герой, който си сверява часовника с миналото в името на бъдещето. А той още го..

публикувано на 20.05.24 в 14:37

От ноти към багри: Художествено пътешествие с маестро Мичо Димитров

За душевността на цигуларя, който импровизира с четката и палитрата – разговор в ефира на предаването "Нашият ден".  Цигуларят и педагог маестро Мичо Димитров откри самостоятелна изложба в столичната галерия "Икар". Експозицията съдържа 40 живописни платна и ще бъде подредена от 30 април до 30 май. В изложбата могат да се видят творби на автора..

обновено на 20.05.24 в 10:44

Шедьовър на Бритън на оперната сцена в Брюксел

Интригуващата, енигматична камерна опера на Бенджамин Бритън "Въртенето на винта" се игра през май в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Творбата се счита за един от шедьоврите в оперната литература, създадени след Втората световна война. Световната премиера на"Въртенето на винта" е през 1954 г. в театър "Ла Фениче" във Венеция, представена от..

публикувано на 19.05.24 в 08:15
The Crossover Trio и Теодосий Спасов

Теодосий Спасов и The Crossover Trio с нов музикален проект на българска сцена

На 18 май в рамките на SoFest Spring маестро Теодосий Спасов и гръцкото The Crossover Trio ще ни отведат на музикално пътешествие до Източното Средиземноморие и Балканите в Sofia Live Club. Виртуозният музикант превръща изпълненията си в необикновен синтез между традиционен фолклор и класически джаз, а гръцкото трио ще се включи с мелодии на..

публикувано на 18.05.24 в 08:25