Цикълът от пет поеми по стихове на Матилде Везендонк се появява в 1857 г. По същото време Вагнер работи и върху „Тристан и Изолда“. Двата шедьовъра са взаимно свързани, до голяма степен петте песни могат да бъдат разглеждани и като етюд към „Тристан“.
Две са съдбовните събития, които довеждат до появата им: запознаването на Вагнер с философията на Шопенхауер и срещата с красивата съпруга на благодетеля му, богатия търговец на коприна, Ото Везендонк. Това става в Цюрих, където Вагнер, заедно със съпругата си Мина, е намерил подслон след поредното си бягство (той цял живот бяга, било от кредитори, било по политически причини). В дома на често отсъстващия Ото Везендонк Вагнер, който се отдава на всичко с всепоглъщаща страст, чете всяка вечер на Матилде текстовете си от „Тристан“, тя става негова безкрайна любов и муза. Това я вдъхновява да създаде пет емоционални поеми, които Вагнер обгръща с музика, преливаща от тайнството и нежността на тристановата атмосфера.
Ако Вагнеровият цикъл е резултат на една страстна любов, Четирите последни песни на Рихард Щраус са написани в залеза на живота на 85-годишния композитор в 1948 г. В тях са събрани и преосмислени емоции от един дълъг живот. Те са израз на цялостния жизнен цикъл на композитора, на отношението към смъртта като почивка. В последната песен, „Залез“, композиторът се връща тематично и емоционално към една от ранните си творби – „Смърт и просветление“. Година след създаването на цикъла, след серия от сърдечни атаки той спокойно съобщава: „Умирането е също като композирането на „Смърт и просветление“...
Wesendonck Lieder на Рихард Вагнер и Четири последни песни на Рихард Щраус можете да слушате на 19 и 26 ноември от 14.30 часа

Оперната прима Ина Кънчева е продуцент, солист и артистичен директор в него. През 2012 г. основава фондацията "Културни перспективи" и с екипа си осъществяват музикални, театрални и художествени събития. Чуйте интервюто на Велизара Сърчаджиева с Ина Кънчева относно съчетаването на дейностите на артист, продуцент и организатор за създаване на..
Балетната премиера зарадва децата в Държавна опера - Бургас. Режисьор и хореограф на приказната постановка е Мария Табакова. Тя е поставяла и други две прекрасни заглавия от репертоара на Бургаската опера – "Червената шапчица" и "Палечка". Сега вдъхва живот и на класическа история "Хензел и Гретел” с характерния си поетичен почерк. Чуйте какво още..
На 12 октомври се навършиха 90 години от рождението на един от най-популярните и обичани тенори на всички времена. Пътят му започва от Модена, а в Италия както е известно всички пеят. Бащата Фернандо бил пекар, но и прекрасен баритон. Луд фен на Карузо, Джили, Тито Скипа, Ди Стефано… Купувал с част от оскъдните средства за препитание плочи и с Лучано..
На 18 ноември в Зала 1 на НДК ще се състои премиерата на най-новия български мюзикъл "Тайната на музиката". Повече за авторския музикален спектакъл в "Нашият ден" разказват режисьорът Уест Хайлър и хореографката Ралица Мерджанова . Хайлър има зад гърба си впечатляваща бродуейска кариера, а Мерджанова е сред най-ярките ни имена в..
"Като диригент на Софийския духов оркестър, за Деня на народните будители, заедно с Общинския културен институт "Искър", ежегодно организирам концерт, в който се включва основно българска музика. Тази година, тъй като това съвпада с моя творчески юбилей, решихме отново да го организираме. В концерта включвам мои творби от различни периоди на моето..
Отнетата акредитация на журналистката Кристиана Стефанова, която в момента работи за сайта "Вестоносец", коментира в "Мрежата" по програма "Христо..
Децата и изкуственият интелект – какво е новото лице на опасностите в интернет? Нужна ли е забрана на социалните мрежи за деца? Гост на предаването..
Какво съдържат намерените в Газа документи, уличаващи журналисти на "Ал Джазира" в тясно сътрудничество с "Хамас", коментира в "Мрежата" по програма..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg