Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Дебютен концерт на квартет „Флаутисимо“

Снимка: Василка Балевска

На 10 ноември в камерна зала „България“ своя първи концерт представиха четири дами, който отдавна мечтаеха да свирят заедно. Идеята се ражда по време на изолацията и дори записват на клип прочутата песен „Тико-тико“, която смятат за своя визитна картичка. Измислят си и име – „Флаутисимо“. Това са Кремена Ачева, Гергана Иванова, Мила Цанкова и Петра Атанасова. За първия си концерт канят Весела Тричкова – арфистката на Софийската филхармония. Националният оркестър свързва всички, но идеята да представят своя програма ги вдъхновява непрекъснато. Вдъхновява и композитора Румен Бояджиев-син, който написва специално за тях пиеса – „Три миниатюри за четири флейти“ – „Спомен“, „Полет на есенни листа“ и „Движение“. Световната ѝ премиера се състоя на този концерт. Подготвяйки програмата търсят различни творби и дори специално изписват някои от тях. Така попадат и на сюитата „Флорис“ за квартет флейти и арфа на Катрин Макмайкъл, и осъществяват българската ѝ премиера. Добавят към програмата и няколко атрактивни и добре познати пиеси като дуета на цветята от „Лакме“ на Делиб, „Серенада“ на Албенис, интермецо от операта „Кармен“ на Бизе. Подготвят и „Летен ден в планината“ от Йожен Боца – едно великолепно произведение с много настроение и възможност да бъдат представени различни флейти. Много ефектни бяха Трио №1 за три флейти от Кулау, и „Песента на птицата“ за три флейти от Бийфтинк. В концерта беше отделено място и соловите интерпретации на Весела Тричкова, която изпълни „Малък валс“ от Хаселманс и „Апунте Бетико“ от Гуера. Разбира се не се размина и без бисове. Освен прочутото „Тико-тико“ те изпълниха и Рагтайма на Джоплин.
В звуковия файл може да чуете какво споделиха изпълнителките.


Снимка: Василка Балевска
Кремена Ачева е солист флейтист на Софийската филхармония от 1994 г. Тя е от Русе и е завършила музикалното училище там, а след това Националната музикална академия в класа на проф. Георги Спасов. Носителка е на различни награди от наши и международни конкурси като конкурса за флейта в Белград и за камерни дуа в Солун. Концертира с Нов симфоничен оркестър, камерен ансамбъл „Софийски солисти“, оркестъра на Класик ФМ, с Камерния оркестър на Осака. За своята активна концертна дейност е носител на наградата „Кристална лира“. Кремена Ачева е преподавател по флейта в НМУ „Любомир Пипков“ в София.

Гергана Иванова също е ученичка на проф. Георги Спасов в Националната музикална академия в София. В момента е докторант там. Изнася концерти като солист и участник в камерни състави на различни фестивални форуми – „Софийски музикални седмици“, „Варненско лято“, „Зимни музикални вечери „Проф. Иван Спасов“, Пазарджик, „Нова българска музика“ и др. Участвала е в майсторски класове на Андраш Адорян, Патрик Галоа, Филип Бернолд и др. Свири с някои от известните български състави – АСО, Симфониета Шумен, камерен ансамбъл AGBU, „Софийска солисти“ и др. Родена е в София.

И Петра Атанасова е студентка на проф. Георги Спасов в НМА „Панчо Владигеров“. Преди това е учила в русенското музикално училище с Красимира Великова. Свири в младежка филхармония „Пионер“ от 2012 г. Преди това е била в състава на Русенската филхармония, а след това солистка на АСО, на Софийската филхармония, „Симфониета“-София, Симфоничен оркестър-Пазарджик. Правила е майсторски класове с Андраш Адорян, Робърт Уин, Патрик Галоа, Натали Шваб-пиколо, и камерна музика с Дейвид Граймс и Грегъри Нютон. Работи като гост-оркестрант на Симфоничния оркестър на БНР, Софийската опера и др.

Мила Цанкова е ученичка на Явор Желев първо в СМУ, а след това и в НБУ. Лауреат е на конкурсите „Концертино Прага“, „Млади виртуози“, „Земята и хората“, „Франц Шуберт“. Участвала е в майсторските класове на Патрик Галоа, Деян Гаврич, Айда Джоунс, Андраш Адорян, Саня Ромич и др. От 2018 г. е в състава на Софийската филхармония.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Доайенът на японския джаз Масахико Сато за първи път в София

Фрий джаз концертът на годината – нещо невиждано за плахата и почти девствена за тази музика София (*на Акира Саката & Entasis в разгара на изтеклото вече лято) – вдъхнови екипа на "Аларма Пънк Джаз" през октомври да покани и друг от първопроходниците на японския авангарден джаз (от 60-те, че дори още от края на 50-те, та до днес!), а именно -..

публикувано на 26.09.24 в 20:52

Георги Ценов: Любовта към звука е първият фактор за това дали искаш да свириш на даден инструмент

Перкусионистът Георги Ценов е роден в София и започва музикалното си образование от ранна възраст. Завършва Националното музикално училище "Любомир Пипков" и печели множество международни награди, сред които трето място на "Млади виртуози" през 2006, второ място на Международния конкурс "Пендим" награда на публиката на Международния конкурс за ударни..

публикувано на 25.09.24 в 12:35

Полифоничното сътворение по време на фестивала Laus Polyphoniae

В предаването "Музика хисторика" ви пренасяме на фестивала за ранна музика Laus Polyphoniae в Антверпен , който тази година се състоя между 23 август и 1 септември. Както винаги сред участниците бяха едни от най-известните вокални и инструментални състави, изпълняващи музика от Средновековието, Ренесанса и Барока, в това число Cappella..

публикувано на 23.09.24 в 09:15
Ангел Антонов

Нова монография, посветена на Райна Кабаиванска, я определя като "Весталка на операта"

Предаването "Неделен следобед" чества Деня на българската независимост с почит към един от най-независимите и достойни хора на изкуството, родени в България. Празничното издание на 22 септември от 14 часа е изцяло посветено на легендарната, прочута в целия свят българска певица, на чаровната и харизматична жена, на недостижимата актриса, отдаден..

публикувано на 22.09.24 в 08:11

Карл Бьом: Дали чувам музиката? Та тя извира от мен…

На 28 август музикалният свят отбеляза 130 години от рождението на Карл Бьом – един от колосите на диригентското поприще на ХХ век. "Патриарх на хармонията" го наричаха, а съвременниците му шеговито, но и със страхопочитание произнасяха: "Да отдадем дължимото на Бьом Австрийски!" Самият маестро пък бе съвсем лаконичен: "От мига, в който проговорих,..

публикувано на 21.09.24 в 08:10