На първо четене вчера Комисията по култура и медии разгледа законопроекта за изменение и допълнение в Закона за филмовата индустрия. Той е изготвен от Министерството на културата и е внесен в Министерски съвет без достатъчно изчерпателното обществено обсъждане.
Направени са поправки в чл. 17. Те засягат обхвата и процедурите, свързани с държавното подпомагане на националното филмопроизводство, разпространението, рекламата и показа на филми, подпомагането на фестивалите и културните прояви, както и създаването на нова схема за възстановяване на разходите, която ще има за цел да стимулира инвестициите в сектора. Филмовите компании, които са снимали продукции у нас, от следващата година ще могат да си възстановяват 25 на сто от максимум 80 процента от разходите, извършени за работата им в България. Промените предвиждат увеличение на субсидията за национални продукции в размер на 10 млн. лв. годишно.
„При цялото това бързане, разбира се, възникват много въпроси. Аз не съм привърженик на подобен тип законодателни инициативи, още повече че тук има един проблематичен финансов инструмент, който по всякакви, особено културни критерии, ни отдалечава от европейските практики и това много ясно трябва да се знае“, обясни във „Време и половина“ директорът на Обсерваторията по икономика на културата Диана Андреева.
Тя добави още, че законодателната власт всъщност гласува един празен чек, защото регламентацията и верифицирането на разходите по финансовите стимули, правилата и контролът са оставени за правилника. Те не присъстват в законопроекта. Правилникът ще бъде гласуван на Министерски съвет, но все още не е известно кога. След него ще бъдат разписани допълнителни правила.
Галина Тонева, председател на Асоциацията на филмовите продуценти, не е против тази иначе дългоочаквана реформа, но не смята, че мястото на схемата за възстановяване, която е по-скоро икономическа мярка, е в Закона за филмовата индустрия.
„Наистина това бързане е нещо, което е доста съмнително. Да, приветстваме възможността след 12 години да се коригира формулата и вместо 7 да се финансират 12 игрални филма, 22 документални и 250 минути (анимация). Това е чл. 17, който касае българското производство. Но някак си е несправедливо, в момента увеличението от 10 млн. за българско кино означава, че 25 млн. ще бъдат разпределяни за българско кино, включително за фестивали, разпространение и кинопоказ, а изведнъж сумата от 15 млн. е готова да бъде предоставена на чужди продукции. Това е една голяма реформа, която не виждам как при наличието на тази институция Национален филмов център ще бъде обслужвана“, каза Тонева в ефира на програма „Христо Ботев“. Според нея е важно да се запитаме и какви са целите за държавното подпомагане на една индустрия.
Още за промените в Закона за филмовата индустрия можете да чуете в звуковия файл.
“Случаят Лола“ от Хосе Варлета под режисурата на Николай Младенов има предпремиера на 30 януари в Сатиричния театър “Алеко Константинов”. Това е моноспектакъл на Елена Атанасова, сценографията е на Чавдар Гюзелев, музика и музикална среда – Мартин Каров. Другото ново заглавие от афиша на Сатирата е “Не забравяйте да се подпишете”(Любовна среща за..
С премиера на комедията "Не те познавам вече" от Алдо де Бенедети, с участието на Любомир Нейков, Румен Угрински, Илияна Лазарова, Дона Вълова, Катерина Борисова и Роберт Янакиев, наскоро в столицата се появи ново средище за култура, което се намира в сградата на ул. "Шипка" 34 и носи името TheatroArt. Александър Пеновски, който ръководи TheatroArt,..
След премиерата в Бакау (Румъния) 2014 г., последвана от Пловдив 2015, София 2016 г. и Гейнсвил (Флорида, САЩ), "Антигона – това съм аз" (anti-GONE-It’s me) ще бъде представена отново на софийска сцена. Публиката ще има възможността да се наслади на авторския солов спектакъл на хореографа Галина Борисова. В него се изследва античния модел..
Севар Иванов завършва актьорско майсторство в класа на легендата Стефан Данаилов. Веднага след това защитава докторската си степен в УНСС, където с днешна дата е преподавател по управление и финансиране в изкуството. Специализира в САЩ, член на "Менса", до скоро зам.- директор на театър. Играе самия Дориан Грей в Младежкия театър и Васил Левски в..
Отиде си вълшебницата на музикалното оформление Валя Бояджиева. Професионалният ѝ път премина в БНР. Работи за различни редакции в програма „Христо..
"Най-важното за един човек е да има възможността да изучава това, което му харесва и да се занимава точно с тази област, която го прави истински щастлив и..
Харуки Мураками, един от най-четените съвременни писатели, спряган многократно като следващ носител на Нобеловата награда за литература навърши 76 години...
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg