В оперната вечер на програма „Христо Ботев“ ще бъде представен запис от архива на Метрополитън опера, любезно предоставен от Европейския съюз за радио и телевизия – легендарен спектакъл на „Трубадур“ от 1961 година!
В ролите са Манрико – Франко Корели, Леонора – Леонтин Прайс, Граф ди Луна – Марио Серени, Азучена – Айрийн Далис, Ферандо – Уйлям Уайлдърман, Инес – Тереза Стратас.
Солистите, хора и оркестъра на Метрополитън дирижира Фаусто Клева.
По повод това невероятно представление Питър Кларк пише: „Страхотният дебют прави впечатление, което остава в паметта ви за цял живот. Но колко често чувате два невероятни дебюта в едно изпълнение? Това се случи преди повече от четиридесет години, когато Леонтин Прайс и Франко Корели се появиха за пръв път на сцената на МЕТ в „Трубадур“ пред напълно екзалтираната публика. Седмица по-късно, на 4 февруари 1961, съботното матине се излъчи на живо по радиото. Ню Йорк беше връхлетян от голяма снежна буря, но залата на операта беше препълнена с публика, в очакване да съпреживее грандиозния успех на тези невероятни певци.
Леонтин Прайс вече беше добре позната в Ню Йорк от участията си на Бродуей, в концерти и по телевизията, триумфираше в оперните театри във Виена, Милано, Лондон, Чикаго и Сан Франциско. Предишните ѝ успехи бяха предпоставка за големи очаквания. В допълнение към това, тя беше афро-американска певица, която направи важен дебют в критичен момент за движението за граждански права и всяка новинарска емисия го отразяваше. Прайс отговори на всички очаквания и остави критиците да търсят суперлативи.
Публикациите в пресата за Франко Корели се съсредоточаваха върху добрия му външен вид и дори го опреличаваха на кино звезда. Заглавието на една от статиите гласеше: „Ще отговаря ли гласът на Корели на неговия външен вид?“ Реакцията на публиката не оставя никакво съмнение. „В него (гласът му) има нещо вълнуващо и дори първично. Излъчването му силно развълнува публиката“, отбелязва „Таймс“.
Леонтин Прайс и Франко Корели, разбира се, станаха легенди. Прайс пееше в Метрополитън с небивал успех през следващите двадесет и четири години и с изключение на Аида, Леонора беше ролята, която изпълняваше най-често. Корели има 365 спектакъла на сцената на престижния оперен театър до края на кариерата си.“
Не пропускайте да чуете запис от това матине превърнало се в историческо събитие за световната оперна сцена!
Съдържание на операта „Трубадур“ от Джузепе Верди
След големия успех на „Риголето“ Верди се връща в Бусето с намерение да започне работа над операта „Трубадур“. Драмата на Антонио Гарсиа Гутиерес със същото заглавие допада на композитора със смелото изобличаване на феодалната действителност и с новаторството, с което е написана. До този момент композиторът работи с либретиста Салваторе Камарано, но този път той не е напълно доволен от текста. Между двамата започва оживена кореспонденция, от която днес стават известни много подробности по създаването на операта. Една от поправките, която Верди иска, се отнася до образа на Азучена. „Моля Ви, не правете в последната картина Азучена да полудее …“ — пише той.
По това време „сцените на полудяването“ са често явление в оперната литература, тъй като дават възможност за силни драматургични ефекти, а композиторът иска да избяга от този шаблон. За съжаление когато скицира плана за музиката, умира майка му. Тази загуба е твърде тежка за Верди и до края на 1851 той не е в състояние да твори. През март следващата година Камарано се съгласява на новите поправки, поискани от композитора. Обаче поетът умира, без да може да завърши цялото либрето. Верди отново е покрусен от загубата, този път на своя добър приятел и сътрудник и отново прекъсва работата си. Либретото е завършено от Емануеле Бардаре през есента на 1852. Въпреки трудностите си и влошеното си здраве Верди работи над сюжета с истинско вдъхновение и написва музиката в извънредно кратък срок – само 29 дни.
Операта „Трубадур“ е изпълнена за пръв път на 19 януари 1853 в театър „Аполо“ в Рим. Премиерата се изнася при малко необикновени обстоятелства. В същия ден река Тибър излиза от бреговете си и залива част от Рим. Това не попречва на публиката да се стече масово, за да чуе новата опера на своя любим композитор. Още от девет часа сутринта тълпата любители на музиката се струпва, за да търси билети. Операта е представена с изключителен успех. Веднага след това се играе в останалите големи италиански градове, в Лондон, Париж, Петербург.
Откъси от „Трубадур“ са изпълнени у нас още при първия опит за създаване на оперен театър – през 1891 година, когато на 2 януари се изнасят фрагменти от различни опери. Изцяло тази творба на Верди е поставена през 1914 от Оперната дружба с диригент Тодор Хаджиев и режисьор Константин Михайлов-Стоян.
От началото на своето създаване фестивалът "Артис" носи послание за духовност, творчество, креативност и вдъхновение. Този мотив е силно застъпен и в това издание, което поставя своето начало на 12 април от 19.00 часа в зала № 9 на Национален дворец на културата с концерт на Ирина Георгиева, Георги Андреев, Милена Андреева озаглавен "Фолклор и..
Спектакъл от сцената на Нидерландската национална опера ще проследим тази събота (4 април от 20 часа) чрез международния радиообмен. Това е операта "Роберто Деверьо" на италианския композитор Гаетано Доницети, с която трупата на театъра и тандема режисьор – диригент, Йетске Мийнсен и Енрике Мацола, завършват историческата трилогия на Тюдорите. В нея..
Операта е базирана върху трагедията на Франсоа Ансело "Елизабет Английска". Либрето: Салваторе Камарано. Световна премиера: 29 октомври 1837, Неапол, театър "Сан Карло". В България операта не е поставяна никога. Действащи лица: • Елизабет Първа, кралица на Англия – сопран • Херцог Нотингам – баритон • Сара, херцогиня Нотингам – мецосопран • Роберто..
Венсан Гайо от Франция: В България се чувствам свободен! От Варшава до София: Историята на преводача, който владее и езика на музиката Едина Жолчак-Димитрова от Унгария: Чувствам се прекрасно в България! Животът на една френска бизнесдама в България Стивън Монтгомъри: Англичанинът, който обикна България Полският рапър Куба..
Готови ли сте за първия етиопски концерт в най-новата история на България? Ukandanz (или uKanDanZ , както често се изписва името им), една от най-важните етио-джаз групи в света днес (с елементи на откровен пънк, прогресив рок и фрий джаз), пристига в София на 4 април, първия петък на месеца, по покана на концертната поредица "Аларма..
Целебната сила на вълшебната приказка не е мит, осъзнали са го психотерапевтите от Фройд насам, особено Юнг, който насочва вниманието към архетипите в..
В столичната галерия DOZA се открива изложбата "Дизайн срещу съвременно изкуство". Авторите на проекта са познатите на публиката визуални артисти,..
Голямата литературна и философска тема за съня и сънуването е занимавала и до днес е част от творчеството на поетите – от Калдерон до поколението на Владимир..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg