Спектакълът, който ще имате възможността да проследите, е на последната комична опера на Джоакино Росини, един рядко поставян шедьовър. Спектакълът от 2 февруари 2013 година, освен шеметното изпълнение на Хуан Диего Флорес в коронната вече за него роля на графа бележи и още едно значимо и любопитно събитие – дебюта на сопраното Прити Йенде. Може да сте слушали талантливата южноафриканска певица като Мари в „Дъщерята на полка“ от Доницети през март 2019 в директно излъчване от Метрополитън. Ще може да се докоснете и до нейното звездно изгряване там!
Йенде научава партията на Адела само за месец, след като титулярката за ролята тогава Нино Мачаидзе се разболява. По-късно през август грузинката ражда момченце, така че, за такова щастливо „разболяване“ говорим. Щастливо и за Прити Йенде, която освен изключителен глас, притежава и рядка музикалност. Със своята Адела тя покорява публиката на Мет.
Режисьор на спектакъла е Бартлет Шер, носитен на „Тони“ за продукция на Бродуей. Номиниран е 9 пъти за тази престижна награда. Любопитното е, че Шер дебютира в Мет през 2006 г. с постановка на „Севилския бръснар“ от Росини, превърнала се в хит. В тази продукция участват Хуан Диего Флорес, Джойс ди Донато и Диана Дамрау, звездите, които „изградиха“ и „Граф Ори“ през 2011.
Определят последния комичен шедьовър на Росини като изключително труден за поставяне. Много по-оргинално и същевременно рисково заглавие от популярния „Севилски бръснар“. Многопластово, еклектично, остроумно и противоворечиво! Предизвикателство и за публиката за разбирането на скритото послание отвъд бутафорната фасада.
Операта се състои от две напълно различни на пръв поглед действия. Решението на Бартлет Шер е да постави сцената в огромна дървена кутия, подобно на куклен театър, в която се случва всичко. Около дървената рамка на тази кутия се виждат сценични машинарии от 18 и 19 век. Шер изобретява измислен персонаж без реплики на сценичен работник, който непрекъснато „снове“ и се грижи за подредбата на реквизита – премества декоративните храстчета, дървета и атрибути по сцената. Всичко това създава силното усещане за театър в театъра. Според някои критици – напълно излишно. Но според други – хипертрофията на външната условност помага за възприемането на сюжета като параван на сериозните вътрешни преживявания и противоречия на героите. Тоест, Бартлет Шер изважда на преден план конфликта между формата и съдържанието, което е абсолютно авторово, вложено изначално от Росини.
Драматургията на този откровено неприличен сюжет разкрива и поставя въпроса за верността и копнежа. За войната, за цената на войнолюбството у мъжа, която плаща и любимата (ако възприемем условно кръстоносните походи като просто една военна авантюра). Вярност и копнеж, облечени в комична форма – подобна драматургия няма как да се постави линейно (смятат поддържниците на Бартлет Шер, и оправдават неговите спорни решения). За съжаление, достойнствата на постановката не са дооценени и основният „препъни камък“ е сцената в спалнята на графинята от второто действие. „Пошла, арогантна...“, но ако беше прочетена по-приемливо това би разрушило цялата провокативна стилистика на спектакъла и връзката ѝ с дълбоките смислови пластове на произведението, заключават феновете.
В музикално отношение операта изобилства от „разкошни мелодии, оригинален акомпанимент, остроумни ефекти в оркестъра, изискана хармония, драматични ситуации пълни със смисъл и остроумие“ – пише Берлиоз и определя „Граф Ори“ като една от най-добрите партитури на Росини. „Никъде другаде освен в „Бръснаря“ композиторът не е толкова остроумен и весел.“
Съставите на Метрополитън дирижира Маурицио Бенини. В ролите: Хуан Диего Флорес, Прити Йенде, Карин Дейе, Натан Гън, Никола Уливиери, Ашли Емерсън, Сусан Ресмарк и други.
Съдържание на операта „Граф Ори“ от Росини
С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...
73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..
Музика: Пиетро Маскани Либрето: Луиджи Илика Премиера: 17 януари 1901 г. Пролог Актьорите и техният импресарио представят героите: • Бригела, пътуващ търговец; • д-р Грациано, юрист; • Коломбина, неговата прислужница (влюбена в Бригела); • Панталоне, богат жител; • дъщеря му Розаура (влюбена във Флориндо); • заекващия Тарталия; • капитан..
Три талантливи дами обединяват творческите си усилия, за да зарадват публиката с разнообразна програма. Надежда Цанова, Петромила Йакас и Вилиана Вълчева поставят музикален мост между България и Хърватска с концерт, озаглавен "Жените в музиката". "След първата професионална среща с Петромила решихме, че ще бъде интересно да се направи едно..
16 февруари Изпълнения на ансамбъл La Venexiana с Габриеле Паломба – теорба и диригент. 3.00 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Di far semper gioire (Винаги да радва хората) из "Мадригали и канцонети", книга девета от 1651. 3.03 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Ohimè dov’è il mio ben (Уви, къде ми е доброто) из Седма книга с мадригали от..
След поредния четвърти опит на "Възраждане" да прокара в Народното събрание законопроекта си за регистрация на чуждестранните агенти, а пък ДПС-Ново начало..
Преподавателката във Факултета по математика и информатика на Софийския университет коментира идеята на министъра на образованието и науката Красимир..
В навечерието на освобождаването на поредните трима израелски заложници, според споразумението между Израел и Хамас, разговаряме в "Мрежата" с Димитър..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg