Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Премиера на „Свобода въпреки всичко“ на Боян Манчев

Кадър от ъндърграунд видеопредаване на „Аларма“ с Боян Манчев от пещта на „Метеор“
Снимка: архив на „Аларма“

„Понякога имената на авторите трябва да се изличат, за да можем да видим текста“, казва философът Боян Манчев в едно по-старо издание на „Аларма“ по програма „Христо Ботев“ – от февруари тази година, с фокус две други негови книги („Новият Атанор“ и „Зима: Вещици, комети“), в очакване на „Свобода въпреки всичко“ (малко преди да излезе, както става дума в разговора). А ние тук (радикално и съзнателно) изличихме, не без болка в сърцето и дълги колебания, цял един паратекст (или радиотекст), писан с няколко прекъсвания от по седмица, две или три след предаването с Боян Манчев за „Атанор“-а (четен от водещия на „Аларма“ през лятото на миналата година) и фантастичния часослов (четен по времето на втората Ковид-изолация – разбира се, през зимата), за да освободим място да видим „Свобода въпреки всичко“ (четена в настоящия момент), премиерата на чийто първи том „Свръхкритика и модална онтология“ е довечера (2 юни) в „Гьоте Институт“ от 18.00 ч. с водеща Ани Васева и с участието на Миглена Николчина, Димитър Вацов, Огнян Касабов, Дарин Тенев, Божана Филипова, Богдана Паскалева, както и на самия Боян Манчев. Основата на изследването в „Свобода въпреки всичко“ е един свръхкритически прочит на „Критика на чистия разум“ на Кант със средоточие парадокса на свободата у Кант.

„Тази книга поставя проблема за свободата като практически философски проблем – пише авторът в увода – Е ли свободата условие на самото съществуване, или тя е, напротив, единствено негов утопичен хоризонт? Ако свободата е условие на съществуването, то как можем изобщо да я познаем? Как това условие би могло да се отличи от фоновия шум на съществуването?“.

А междувременно, в една паралелна вселена, с дву-тримесечна спешност и неотложност ви каним и в алхимичната пещ на „Аларма“ (на територията на „Метеор“), където с Боян Манчев разговаряме пред картината на двете вещици на Ханс Балдунг Грин от 1523г., търсейки връзките между тъмната философия, тъмния театър и тъмния ефир.







Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Театралното изкуство и тенденциите от Международния фестивал в Пилзен

Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя най-доброто от чешкия театър и някои от най-значимите заглавия от международната сцена в различни форми и жанрове – драматичен, куклен и уличен театър, както и танц и мюзикъл. Театроведът..

публикувано на 24.11.24 в 08:40

Фестивалът Aerowaves и 20 години сцена "Дерида"

Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски имена с престижни награди, освен, че представят представления за широката публика, дават поле за дискусия със зрителите и създават и уоркшопи за професионалната танцова общност у нас. Сред предстоящите..

публикувано на 23.11.24 в 09:35

Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика

Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика се състоя на 21 ноември. Научната периодика на Института включва списания и поредици, като издателският център "Боян Пенев" има важна роля. Научните издания на Института за литература към БАН, някои от които съществуват от много години, са четири – сп. "Литературна..

публикувано на 23.11.24 в 09:00

Рисунка. Майстори

"Рисунка. Майстори" – така е наречен проектът на СБХ с куратор Явора Петрова. Тя кани 22-ма художници - майстори да участват със свои работи: "Поканих автори с биография в рисунката. Автори, които се изразяват чрез рисуването, които не обясняват своите мисли, а търсят образите за тях. Художници с уникален почерк, майстори в това, което правят във..

публикувано на 22.11.24 в 17:30

В "Панспермия" Полина Видас разказва нашия живот

Краят на авторството, краят на кориците? Или вечно неизтребимите спори на живота ще си намерят нова почва някъде отвъд? Въпроси, които поставя книгата "Панспермия. Халюцинация за роман" от Полина Видас. Тяе магистър по литературна теория от Софийския университет и по психодрама към НБУ, психоаналитик и групов аналитик към Българско общество по..

публикувано на 22.11.24 в 16:50