Това заглавие от романа на Франсоаз Саган е традиционно да бъде използвано, когато става дума за музиката на Йоханес Брамс. Ще го сторя и аз, защото хората, с които разговарям са негови страстни почитатели и то от много години. Това са флейтистът Карл-Хайнц Шютц и пианистката Мария Принц, които записаха и издадоха за „Наксос“ сонатите за кларинет и пиано, оп. 120 в транскрипция на самия Шютц, като допълниха диска с няколко песни на Брамс, също обработени от Шютц.
Ето какво написа Ингоберт Валтенберг:
„Признавам си, че като привърженик на кларинета, бях скептичен, преди да се заслушам. За мен записи с флейта са често монотонни и в крайна сметка изморителни. Благодарение на качествата на Карл-Хайнц Щютц обаче си заслужава да се обърне внимание на този диск. Най-вече богатият, разнообразен звук в средния и ниския регистър съхраняват характера на тези късни произведения на Брамс. Освен това, при Щютц красивият звук, артикулацията и изразителността са в перфектен баланс. Благодарение на вълшебно-еластичния ансамбъл в партньорството с Мария Принц (съпругата на покойния кларинетист Алфред Принц) и също умелата звукозаписна техника, пианото никога не доминира флейтата и конските сили, които биха били възможни се дозират за спазване на баланса. Трябва да спомена още, че Щютц използва при песните допълнително пиколо- и алтфлейта, допринасяйки за разнообразие в звуковата палитра. Една ценност! Този диск обогатява дискографията с произведения на Брамс!“
Мария Принц отдавна работи с престижната звукозаписна компания, а предишните ѝ записи са с мецосопрана Маргарита Грицкова, със сопрана Красимира Стоянова и с флейтиста Патрик Галоа. Оригиналните сонати за кларинет и пиано, оп. 120 тя е записала със съпруга си Алфред Принц, първи кларинетист на Виенската филхармония, както и с Петко Радев. Забележително е участието ѝ в диска наречен „Кончерти гроси от 20 век“ осъществен с Академията „Сент Мартин ин дъ фийлдс“ и сър Невил Маринър. Под диригентството на Васил Казанджиев със софийския симфоничен оркестър са издадени и концерти за пиано и оркестър на Хайдн и Моцарт. От 1987 г. Мария Принц преподава в университета за музика и сценични изкуства във Виена.
„Този запис е уникален... Изпълнението на Карл-Хайнц Щютц се отличава от първия до последния тон с елегантност и най-високо качество. Неговата виртуозност, особено във финалните части на двете сонати е достойна за възхищение. В лицето на Мария Принц той има великолепен партньор, който не нарушава баланса и там, където Брамс изкушава пианиста да надделее. Това се отнася и за звукозаписния екип, който представя двата инструмента в най-атрактивен аспект“ допълва впечатленията Дейвид Дентон от „David’s review corner“.
Карл-Хайнц Шютц е познат на българската публика. През 2017 под диригентството на Росен Гергов със Софийската филхармония той изпълни концерта за флейта на Ибер. В рамките на фестивала „Дни на музиката в Балабановата къща“ през 2019 г. той изнесе рецитал с пианистката Мария Принц и след това се включи в концерта на прочутия ансамбъл „Wien“.
Реми Франк също се включва с мнението си публикувано в „Пицикато“:
„Щютц е инструменталист, който умее да извлече от флейтата си фино искрящи, но и кантиленни, интензивно емоционални, но и нежни звуци и успява с прекрасната си фразировка да създаде необходимата атмосфера за тези две толкова красиви произведения.
Партията на пианото е изпълнена ясно, проникновено и умело от Мария Принц, така че тук става въпрос за компетентен и емоционален прочит, който показва двете произведения в нова светлина, а и песните, които попълват диска, са също така убедителни в тази обработка.“
От стотиците песни на Брамс в диска са добавени десет, които според изпълнителите са най-подходящи за флейта и пиано.
В звуковия файл чуйте предаването Карл-Хайнц Шютц.
"Нямах намерение да ставам професионален музикант. Майка ми не искаше да тръгвам по този път. Когато бях студент в Юридическия факултет, аз се занимавах тайно от нея с композиция. Парашкев Хаджиев, Панчо Владигеров и Веселин Стоянов я убедиха, че има смисъл да се посветя професионално на изкуството… Присъствието на авторитетни личности около теб, когато..
Британската рок група Def Leppard получи звезда на Холивудската алея на славата, предаде испанската агенция EFE . На церемонията присъства и американският изпълнител Джон Бон Джоуви , с когото ги свързва приятелство още от 1986 година. В изказването си той изтъкна, че е техен фен още преди да се запознаят и че тяхното влияние върху..
В рубриката "Културният ни компас" отправяме една покана за събитие на Българско национално радио . Вокалната група "Радиодеца" ще открие сезона с много песни и настроение днес от 19 часа в Първо студио на БНР . В програмата ще прозвучат познати и незабравими детски песни като "Зайченцето бяло" и "Есен в гората" на Петър Ступел ,..
Музика: Михаил Глинка Либрето : барон Георгий фон Розен, редакция Сергей Городецки Първо изпълнение : 9 декември 1836 г., Санкт Петербург Първо изпълнение в България: 27 ноември 1940 г., София Място и време на действието : Русия, с. Домнино, Москва и Полша, от есента на 1612 г. до зимата на 1613 г. Действащи лица: • Иван Сусанин, селянин от..
"Една уста, едно банджо, един стол, двама души" – така започва описанието на примитивното рокендрол/индъстриъл фолк/musique brute дуо Cantenac Dagar от Тулуза, Франция, създадено през 2013г. от Стефан Бараскюд (банджо) и Емрик Ено (бийтбокс, вокали, касетки, хармоника, чанове и звънци). Но това е само скромното и минималистично въведение,..
Унгарският писател Ласло Краснахоркаи е тазгодишният носител на Нобелова награда за литература. Той използва литературата като съпротива на упадъка, а..
Кристин Димитрова и Георги Пашов бяха отличени от Съюза на преводачите у нас за ярки постижения в превода на художествена литература. Те получиха наградата..
Най-новото заглавие в репертоара на Сатиричния театър "Алеко Константинов" е "Пак плаче, но този път от щастие" на един от най-популярните сръбски..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg