В Ла Скала отбелязват 70 години от началото на Оперната гала на 7 декември. Виктор Де Сабата е този, който премества през 1951 г. откриването на сезона от 26 декември на 7 декември, денят на свети Амброзий, покровител на Милано. В годините на възстановяването след войната от 1947 г. Артуро Тосканини води театъра. На 7 декември 1951 г. Де Сабата открива сезона със „Сицилиански вечерни“ на Верди с Мария Калас. През следващата 1952 г. отново Калас пее в премиерата в „Макбет“.
С „Макбет“ се открива сезона и тази година под диригентството на маестро Рикардо Шайи, който завършва своята трилогия на „младия“ Верди.
Режисьор на постановката е Давиде Ливърмор, който постави и премиерата миналата година. Сценографията е дело на дизайнерското студио „Джо Форма“, костюмите – на Джанлука Фаласки. Хорът е воден от Алберто Маладзи, хореограф е Даниел Езралоф.
Програма „Христо Ботев“ ще предава директно от Миланската скала откриването на сезона на 7 декември от 19.30 часа
Първата постановка на „Макбет“ в Ла Скала е през 1867 г., във версията от 1847 г. със смъртта на Макбет.

Рикардо Шайи дирижира своята осма Гала в Ла Скала. Той започва през 2015 г. проект с трилогията на „младия“ Верди, който завършва с „Макбет“. Включва „Жана Д`Арк“ (откриването на сезона през 2015 г., с Ана Нетребко и Франческо Мели), през 2018 г. бе поставена и „Атила“ с Илдар Абдразаков в главната роля и под режисурата на Ливърмор, а сега и „Макбет“ с тримата – Нетребко, Мели и Абдразаков. Това е последната опера от т.нар. трилогия „младия“ Верди и първата по трагедия на Шекспир.
Маестро Шайи се връща в ключови моменти в своята кариера към „Макбет“. Първият му досег с тази опера е през 1975 г., когато Абадо поставя заглавието в Ла Скала (тогава Шайи е негов асистент). Дирижира спектакъл на „Макбет“ през 1983 г. в Базел с Хуан Понс и Силвия Шаш. В следващата 1984 г. дебютира в Залцбург с тази опера със знаменитите Пиеро Капучили, Гена Димитрова, Николай Гяуров и Луис Лима.
През 1987 г. Шайи отново се връща към шедьовъра в Болоня за филмовата версия на операта с Лео Нучи, Шърли Верет, Вериано Лукети и Самюел Рейми.

Резултатът от работата на артистичния екип на Давиде Ливърмор в неговия четвърти последователен проект за откриване на сезона в Ла Скала е в същата посока като предишните три – значението на силата и на властта – това е основната линия. Използва същите похвати: монументални пространства, символи и проследяване на въздействието й върху отделните герои, както и неизбежния крах. От символа на трона в „Атила“, дебнещият садизъм в разкошните стаи в „Тоска“, горящата сграда на Белия Дом в прочутото Кредо на Яго в „Отело“ – всичко това се усеща в нов контекст в постановката на „Макбет“. Изоставяйки костюмите и сценографията от епохата Ливърмор пренася действието в градската визия на нашето време.В съвременните „светилища“ на благосъстоянието и доминацията с техните лъскави небостъргачи, непоклатими, но в същото време крехки и изложени на всякакви неясни заплахи.
Градове, които предлагат множество перспективи на несъзнаваното, като във филма „Генезис“ – метафора на изгубването на себе си.
Декорите на студиото за дизайн и архитектура „Джо Форма“ съчетават култови американски небостъргачи с архитектурата на Милано, по специално емблематични сгради от началото на 20 век на Порталупи (като Порта Венециана и др.). Създава се визуален лабиринт от криволичещи улици, образ на безизходицата в умовете на главните герои.Помпозните зали на двореца са отрупани със символи на властта и шедьоври на изкуството. Между тях се намира и статуята на пантера, кореспондираща си с хищническата природа на Лейди Макбет.
Снимки: Simone Schiavone, Brescia e Amisano, Teatro alla Scala
1 ноември Свири Камерният оркестър на Румънското радио с диригент Симона Струнгару. 3.00 часа – Волфганг Амадеус Моцарт (1756-1791), Симфония № 3 в Ми бемол мажор, K. 18. 3.12 часа – Волфганг Амадеус Моцарт (1756-1791), Концерт за пиано № 23 в Ла мажор, K. 488. Солист: Симона Струнгару (пиано) 3.39 часа – Волфганг Амадеус Моцарт (1756-1791), Адажио из..
Най-дълголетното трио в австралийската авангардна музика ( " ембиънт" , "джаз", "акустичен пост-рок", "минимализъм" са само думи в случая ) се завръща у нас точно 10 години след първия си български концерт (състоял се през ноември 2015: и тогава – по покана на "Аларма Пънк Джаз" , а тази есен, на 8 ноември 2025 , и като акцент в..
На 21 ноември Детският радиохор и Симфоничният оркестър на БНР ще отбележат заедно 65-годишнината на малките певци, с участието на маестра Венеция Караманова, съобщи в ”Артефир” главният диригент на Радиосимфониците Константин Илиевски. Музикантите от Симфоничния оркестър на БНР усилено репетират и за концерта на 5 ноември в Студио 1 на Радиото,..
Биг бендът на БНР открива новия концертен сезон днес от 19 ч. в Първо студио на Радиото с авторски концерт на Тобиас Хофман. Програмата представя нови композиции на изключителния саксофонист, специално аранжирани за Бенда. Под диригентството на маестро Антони Дончев ще прозвучат ярки композиции, които съчетават звученето на биг бенд традицията с..
Тя е джаз богиня, пианистка, омъжена за Елвис Костело и дарена с лице и глас, които продават дисковете в милиони. Домашното ѝ животинче е игуана, понеже има алергия към котки. Като българи, ние от самото начало сме наясно, че когато баща ти е Krall, то ти си принцеса. Но на други народи да прозрат това им отне десетилетия. Или поне 15 албума...
В "Нашият ден" гостува издателят и преводач Або , за да представи новата книга с мемоари на Антъни Хопкинс "Справихме се, хлапе" , която..
Общественият ни вековен сън, същината на будителството и новите служители по почтеността коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Антоанета..
Как прокурори биват отстранявани, когато работят по конкретни журналистически разследвания, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Николай..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg