Хомо техникус е ходещ изправен примат от семейство Човекоподобни (Hominidae), живеещ в симбиоза с машините. Има силно развито желание да е в крак с новите технологии и да притежава дигитални устройства. ДНК анализите показват, че Хомо техникус се появява в началото на XX век, а днес обитава всички континенти. През 2022 г. популацията му наброява около 7,9 млрд. души.
Проектът изследва взаимодействието между хората и технологиите. Електронните устройства са част от ежедневието на съвременния човек, той прекарва голяма част от времето си в онлайн пространства да работи, да се информира, да се забавлява. Границите между реалното и виртуалното се преплитат. Технологиите зад виртуална и добавена реалност, хиперсвързани среди, механично зрение, изкуствен интелект, компютърно генерирани изображения, генеративни сравнителни мрежи са далеч по-навлезли в живота ни, отколкото си представяме.
През 1990 г. изпълнителният директор на Гугъл, Ерик Шмит, прогнозира, че ХХI век ще бъде синоним на това, което той нарича „икономика на вниманието“ и че най-успешните глобални компании ще са тези, които достигнат до максимален брой „очни ябълки“, с които да са в непрестанна връзка и държат под постоянен контрол.
По късно, през 2020 г., в лекцията си „Augmented Photography“ швейцарският преподавател Мило Келер споделя: „Забелязали сте, че информацията консумира времето и вниманието на възприемащите я. Изобилието от информация отслабва вниманието и се нуждае от ефективното му локализиране. „Икономиката на вниманието“ е фундаментален критерий, приет от големите мултинационални компании, които управляват чрез онлайн интеракции. Гиганти като Епъл, Гугъл, Фейсбук, Амазон и Майкрософт доминират информационния поток под претекст, че предлагат безплатни услуги. На теория ние може да си мислим, че сме част от споделена икономика, но на практика всички ние, производители и консуматори на съдържание, работим за тези мултинационални компании безплатно.“
Изложбата включва фотографии на различни органи и части от тялото на Хомо техникус, които Цветелина Димитрова сглобява от компютърни компоненти. Проектът печели Голямата награда от конкурса за фотокниги „DIY Photobook“, организиран от "Фотосинтезис" и "Европапир" България през 2021 г. Като част от наградата авторката получава покана да представи работата си в галерия "Синтезис".
С голяма доза чувство за хумор Цветелина Димитрова провокира да си отговорим на въпросите: “Превръщаме ли се постепенно в нов тип човек – Хомо техникус?”; “Доколко сме Хомо и доколко сме Техникус?”; “Какъв тип Хомо техникус сме?”; “За кого „работим“ в онлайн пространството?”; “Колко време отделяме на хората и колко – на технологиите?”. Вижте повече тук.
На 27 януари, от 17.00 ч - 20.00 ч в галерия "Синтезис" е първата самостоятелна изложба на Цветелина Димитрова – "Homo technicus"
Чуйте разговора с Цветелина Димитрова в звуковия файл.
Цветелина Димитрова е родена през 1989 г., живее и работи в София. Завършва бакалавърска и магистърска степен „Компютърни системи и технологии“ в Техническия университет - София. Работи като програмист и преподавател към академия Никола Тесла. Интересът ѝ към фотографията я отвежда в школата за съвременна фотография Photoconcept.
Снимки – галерия "Синтезис"
Новият роман на Владимир Левчев е със заглавие "Тази сянка под червената скала". Това е променена и разширена версия на романа "Човекът и сянката", публикуван през 2012 г., но се възприема като изцяло нова творба. Предговорът, в който той говори за американската и за балканската мечта, за това по какво се различават завършва така: "Както навсякъде..
Да наричаме ли поезия стихотворенията, генерирани с помощта на изкуствен интелект, а нейния създател – автор? Какво представлява творческият процес в света на ИИ и трансформира ли той креативната среда? Първото издание на българския конкурс за генерирана поезия Apollo Ex Machina дава повод за тези въпроси. Когато след 11 години царуване в света на..
Всяка трета събота от ноември традиционно в цяла Европа и у нас царува театърът. Тази година събитието е на 15 ноември в множество театрални пространства на страната. Това е 13-ата "Нощ на театрите", в която основното послание е "Нощният живот на театъра". "Европейска нощ на театъра" е международна инициатива, обединяваща театрални компании от..
Теодора Дончева, проф. Петя Александрова и Гергана Дончева представят в "Нашият ден" изложбата "Жените в българското документално кино през ХХ век", която може да бъде видяна във фоайето на кино "Одеон". Изложбата е осъществена от Института за изследване на изкуствата при БАН с подкрепата на програма "Култура" на Столичната община. Екипът..
Пренасяме се в Централна България, където Историческият музей на Севлиево и Художествената галерия "Асен и Илия Пейкови" откриват в 18 ч. съвместната изложба "Диаметрални светове" на Анелия Мартинчева и Деница Иванова. Двете художнички съчетават в рамките на изложбата класическа графика, живопис и дигитална рисунка, разкривайки..
Поредната стъпка, която МОН предприема, за да се справи с агресията сред учениците, е увеличаване на броя на училищните психолози и педагогически..
Всяка трета събота от ноември традиционно в цяла Европа и у нас царува театърът. Тази година събитието е на 15 ноември в множество театрални пространства..
Войната в Украйна, защо и за кого е важен Покровск, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" проф. Тодор Тагарев : За кого е важен..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg