За един от най-успешните съвременни български музиканти, който изявява многостранния си талант чрез ярки интерпретации на образци от различни музикални жанрове, изкуството като цяло представлява не само професионално призвание, но и същност на жизнения му и творчески светоглед. Това е пианистът, тромпетистът, композиторът, но преди всичко диригентът Найден Тодоров.
Роден в Пловдив през 1974 г., Найден Тодоров изучава музика най-напред в музикалното училище в родния си град, а тромпетът и пианото са неговите първи спътници в голямото изкуство. Още в тези ранни години у младия музикант пламва любовта към дирижирането и на 16 години той създава свой младежки оркестър, с който повече от едно десетилетие осъществява концерти в България, Австрия, Чехия, Словакия и Германия като записва и няколко компакдиска.
„От най-ранните ми години дирижирането е било за мен като фикс-идеята – аз ще бъда диригент и точка! Интересното е, че го реших преди да съм видял симфоничен оркестър в живота си. И тъй като не съм потомствен музикант, а в семейството имахме грамофон с грамофонни плочи, най-класическата грамофонна плоча беше с песните на „АББА“. И аз се затварях в хола в къщи, пусках грамофона и дирижирах песните на „АББА“ и „Куин“. След това обяснявах и в училище, че аз ще бъда диригент“ – споделя Найден Тодоров.
И още тогава, следвайки порива на мечтата си, Найден Тодоров започва да взима уроци по дирижиране при дългогодишния директор на Пловдивската опера Кръстю Марев. След това любовта му към дирижирането го отвежда в Университета за музикално и сценично изкуство във Виена, където негови учители са бележитите майстори на диригентската палка Карл Остерайхер, Урош Лайовиц, Гюнтер Тойринг и Конрад Лайтнер.
Като многостранен талант, Найден Тодоров не остава равнодушен и към композирането. За това свое музикално изкушение той казва: „Първата ми диплома за спечелена награда като композитор, ако мога да вярвам на датата, е когато съм бил на 6 години… Пишех определено класическа музика – писал съм много за пиано, после сонати за тромпет, имам едно скерцо за цигулка и оркестър и няколко кратки произведения за оркестър, много се вълнувах и от вариациите и правех вариации по какви ли не теми. Но в момента, в който започнах да пиша своята Първа симфония, заминах за Виена и нещата поеха в друга посока“.
Талантът и успехите на Найден Тодоров са оценени още при неговото обучение. По време на следването си той е стипендиант на фондациите „Борджезе“, „Св. св. Кирил и Методи“ и „Джордж Уохтер“, както и на Ротари клубовете във Виена и Йерусалим.
Като диригент Найден Тодоров концертира с някои от най-представителните български и чужди оркестри в най-големите културни центрове на Европа, Америка, Азия и дори Африка. В различни периоди е художествен ръководител или главен директор на Оперно-филхармоничните дружества на Пловдив, Бургас, Русе. Има и творчески контакти с Grandopera Wichita.
Найден Тодоров е носител на редица престижни български и международни отличия като сред най-значимите са тези на Словашкия музикален фонд, Ротари клуб Виена, „Кристална лира“ през 2005 и 2016 г., „Музикант на годината“ 2013 и 2019, а през 2022 е избран за един от посланиците на българската култура на програма „Христо Ботев“.
В две поредни издания – на 15 и 22 февруари от 19.30 часа, предаването „Студио „Музика“ представя личността и изпълнителското изкуство на диригента Найден Тодоров, в което, наред с неговия разказ за най-ярките моменти от жизнения му и творчески път, ще звучи и много музика от последните две столетия, както и образци на българската музикална класика под негово диригентство.
Снимки: Ани Петрова, Василка Балевска, Руди Бежев, БГНЕС, архив на Найден Тодоров
16 октомври Концерт на Андре Шуен (баритон) и Даниела Хайде (пиано). 3.00 часа – Йоханес Брамс (1833-1897), Четири сериозни песни (Vier ernste Gesänge), оп. 121: "И човек е подобен" (Denn es gehet dem Menschen); 2. "Обърнах се и погледнах" (Ich wandte mich und sahe an alle); 3. "О, смърт, как си горчива" (O Tod, wie bitter bist du); 4. "Ако говорех с..
Българската арфистка, пианистка и композитор Росица Милевска се завръща в София със специален концерт, в който ще представи своя нов проект Double Vision. На сцената с нея ще застане френският барабанист Седрик Льо Дон – музикален партньор, с когото се изявяват заедно на престижни фестивали и клубове по целия свят. Албумът Double Vision предстои да..
След успеха на авторския спектакъл "Моят глас" легендата на българската джаз и поп сцена Камелия Тодорова се завръща пред публиката в “Топлоцентрала” с нов музикален проект – "Моите песни“. Ако "Моят глас" e личен разказ, в който музиката се преплита със слово, то в "Моите песни" разказът е само музика в нова мултимедийна среда – жива, искрена и..
Има фестивали и фестивали. Има обичайно хубави и интересни, а има и такива, в рамките на които има много търсене, много намиране, много премиери, специално написано творби и оригинални концепции. "Дните на виолата" са от точно този тип фестивали. Започнали през 2015 по идея на проф. д-р Владислав Андонов (преподавател по виола, разбира се) от..
Днес, 14 октомври, е премиерата на първите два тома от изследването "Опера и природа" на акад. Пламен Карталов . Събитието се провежда в зала "Проф. Марин Дринов" на БАН и включва прожекция на видео фрагменти от спектакли , реализирани през различни етапи от дългогодишната творческа кариера на режисьора. Излиза вторият том на..
На днешния Петковден своя патронен празник празнува Академичен хор "Света Параскева" към Националната художествена академия в София...
“Всички пътища водят към Рим”, казват хората и това съвсем не е случайно. Този известен израз произлиза от историята на Древен Рим. По негово време всички..
В редакция "Хумор и сатира" имаме подчертан интерес към миналото на хумора и сатирата и винаги с удоволствие и почит припомняме имената на хората, които..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg