Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Премиера на нов диск на Зефира Вълова и Аапо Хакинен

В сайта за нови записи класическа музика „Classical Music Daily” има великолепен отзив за един от последните дискове, осъществени с участието на Зефира Вълова. Това е записът на четирите сонати за цигулка и пиано на Франц Шуберт в партньорство с пианиста Аапо Хакинен.

Франц Шуберт е само на 19 години, когато написва сонатите през пролетта на 1816 г. Той вече е създал четири симфонии, както и великолепните си песни „Гретхен на чекръка“ и „Горският цар“. Подобно на голяма част от музиката му, те ще бъдат публикувани едва след смъртта му, и тогава им е сложен опус 137. Дори са наречени „сонатини“, което показва известно неуважение към мащаба на въображението на Шуберт и работа му с формата. През лятото на следващата година 1817 Шуберт създава сонатата в Ла мажор, на която е поставен опус 162.
За цигулка и пиано Шуберт създава само шест композиции – четирите сонати, които са от ранните му години, Брилянтно рондо от 1826 и Фантазия от 1827 г.

„След популярните изпълнения на Йозеф Сук и Артюр Грюмио, в последните години тези сонати са сравнително пренебрегвани, което прави този нов запис, използващ инструментите и техниките от времето на Шуберт, още по-забележителни“.

Записът е осъществен във Финландия за „Брилянт класикс“. Инструментите и на двамата са от епохата на създаването на сонатите. Инструментът, на който свири пианистът Аапо Хакинен е произведен във Виена през 1820 г.

В звуковия файл чуйте разказа на Зефира Вълова за работата върху записа, част от който може да слушате на 16 март от 14 часа по програма „Христо Ботев“.

ВИЖТЕ ОЩЕ

Доайенът на японския джаз Масахико Сато за първи път в София

Фрий джаз концертът на годината – нещо невиждано за плахата и почти девствена за тази музика София (*на Акира Саката & Entasis в разгара на изтеклото вече лято) – вдъхнови екипа на "Аларма Пънк Джаз" през октомври да покани и друг от първопроходниците на японския авангарден джаз (от 60-те, че дори още от края на 50-те, та до днес!), а именно -..

публикувано на 26.09.24 в 20:52

Георги Ценов: Любовта към звука е първият фактор за това дали искаш да свириш на даден инструмент

Перкусионистът Георги Ценов е роден в София и започва музикалното си образование от ранна възраст. Завършва Националното музикално училище "Любомир Пипков" и печели множество международни награди, сред които трето място на "Млади виртуози" през 2006, второ място на Международния конкурс "Пендим" награда на публиката на Международния конкурс за ударни..

публикувано на 25.09.24 в 12:35

Полифоничното сътворение по време на фестивала Laus Polyphoniae

В предаването "Музика хисторика" ви пренасяме на фестивала за ранна музика Laus Polyphoniae в Антверпен , който тази година се състоя между 23 август и 1 септември. Както винаги сред участниците бяха едни от най-известните вокални и инструментални състави, изпълняващи музика от Средновековието, Ренесанса и Барока, в това число Cappella..

публикувано на 23.09.24 в 09:15
Ангел Антонов

Нова монография, посветена на Райна Кабаиванска, я определя като "Весталка на операта"

Предаването "Неделен следобед" чества Деня на българската независимост с почит към един от най-независимите и достойни хора на изкуството, родени в България. Празничното издание на 22 септември от 14 часа е изцяло посветено на легендарната, прочута в целия свят българска певица, на чаровната и харизматична жена, на недостижимата актриса, отдаден..

публикувано на 22.09.24 в 08:11

Карл Бьом: Дали чувам музиката? Та тя извира от мен…

На 28 август музикалният свят отбеляза 130 години от рождението на Карл Бьом – един от колосите на диригентското поприще на ХХ век. "Патриарх на хармонията" го наричаха, а съвременниците му шеговито, но и със страхопочитание произнасяха: "Да отдадем дължимото на Бьом Австрийски!" Самият маестро пък бе съвсем лаконичен: "От мига, в който проговорих,..

публикувано на 21.09.24 в 08:10